يكشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - Sunday 8 September 2024

واکاوی گفتمان دولت پزشکیان/ چند سخنرانی

iran-emrooz.net | Wed, 24.07.2024, 13:28

محمد فاضلی: منازعه دوم خرداد ۷۶ و تیر ۷۸ باید متوقف شود
محمد فاضلی، جامعه شناس در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم اظهار کرد: منظور بنده از گفتمان جهت گیری ها و ترجیحات سیاسی و سیاستی مفید برای ایران امروز است.
امیدوار هستم این اولویت ها در دستورکار دولت قرار بگیرد و با پشتیبانی و حمایت جامعه و هسته مرکزی قدرت پیش رود. سیاست باید چند کارکرد داشته باشد، فراهم کردن امنیت در دورن و برون مرزها، تفاهم بین گروه های اجتماعی و سیاسی  و رونق سیاسی در سایه امنیت و تفاهم رکن های این کارکرد هستند.



عباس عبدی: ما فعلا طلبی از آقای پزشکیان نداریم

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم اظهار کرد: اتفاقی که در ۸ تیر رخ داد یک روزه نبود و یک فرآیند قدیمی دارد. درواقع از سال ۱۴۰۰ که انتخابات برگزار شد این ذهنیت وجود داشت که دیر یا زود سیستم سیاسی ایران به بن بست می رسد. امسال به دلیل سقوط بالگرد این اتفاق رخ داد که اگر این هم نبود سال آینده در انتخابات این مسیر متوقف شد.
به گفته عبدی، بنیاد این اتفاق شکاف در ساختار قدرت و شکاف بین ساختار قدرت و مردم است. از سال ۹۶ به بعد رابطه مردم قطع بود و تنها یک راه باقی ماند و آن این بود که آیا سیستم سیاسی ایران حاضر به پذیرش یک انتخابات به صورت آگاهانه است؟ انتخابات ۱۴۰۳ مبنایی برای حل این مسائل است.
وی ادامه داد: ما هیچ طلبی از آقای پزشکیان نداریم بلکه من بدهکار هستم و این تازمانی است که به شعارهایشان متلزم هستند.



محمد جواد ظریف: مبنای گفتمانی پزشکیان در سیاست داخلی و خارجی

محمد جواد ظریف رییس شورای راهبری دوره انتقال دولت در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم اظهار کرد: مبنای گفتمانی دکتر پزشکیان در سیاست داخلی و سیاست خارجی، دوگانه نگرش تهدیدمحور و فرصت‌محور است. اگر ما بتوانیم با یک تغییر پارادایم نگرش تهدیدمحور حاکم بر تعامل داخلی و خارجی را به نگرش فرصت‌محور تبدیل کنیم می‌توانیم راه را به جلو پیش ببریم.
به گفته او، نگرش تهدیدمحور در بعد داخلی به این معناست که جوانان، زنان و مردم را تهدید ببینیم: وقتی چیزی تهدید باشد سعی بر محدود کردن آن می‌شود و زنان و جوانان را محدود می‌کنیم، در حالی که اگر این مردم نبودند چه کسی می‌خواست در مقابل تحریم‌ها بایستند، به اعتقاد بنده آقای دکتر پزشکیان مردم را تهدید نمی‌بیند و این یک فرصت است.
ظریف تاکید کرد: مردم در دور اول انتخابات این پیام را دادند که از ما راضی نیستند و ما باید در برابر این پیام سه مرحله را پیش ببریم، اول با مردم آشتی کنیم، دوم پوزش بخواهیم و در مرحله سوم با مردم همدل شویم. بر همین اساس من با تمام وجود از مردم ایران پوزش می‌خواهم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024