iran-emrooz.net | Mon, 15.11.2010, 1:40
امام درباره حجاب با آيتالله طالقانى همنظر بود
لطفالله ميثمى/نسيم بيدارى
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹
نشريه «نسيم بيدارى» در شماره آبان ماه خود گفت و گوى مفصلى را با لطف الله ميثمى درباره سيره عملى و نظرى مرحوم آيت الله طالقانى انجام داده است.
به گزارش خبرآنلاين لطف الله ميثمى در اين مصاحبه گفته است: لفظ پدر را گروه رجوى مطرح كرد. به نظر مى رسيد آنها از اين لفظ به اين سبب استفاده كردند كه رابطه خود آقاى طالقانى را رابطه اى عاطفى بدانند و سخنان وى را در حد توصيه هاى خير خواهانه پدر دانسته، خود را ملزم به اجراى آن ندانند. اين اواخر مسعود رجوى در يك محفلى گفته بود. آقاى طالقانى دارد موى دماغ ما مى شود. زيرا در سه مورد استراتژيك با ما مخالف است.
وى در خصوص اين سه مورد توضيح داده: نخستين موردحمله به ماركسيزم بود. در آن زمان آقاى طالقانى در نماز جمعه تاكيد كرده بود مگر ماركسيست ها دست هايشان پينه بسته كه سنگ كارگران را به سينه مى زنند. دومين مساله اختلافى بحث كردستان بود. مجاهدين و برخى گروه هاى مسلح كرد با هم اتحاد استراتژيك داشتند در مقابل آقاى طالقانى تاكيد كرده بودند كه اگر اين مساله حل نشود من و آقاى خمينى بر تانك سوار مى شويم و به سركوب اغتشاشات مى رويم.ايشان معتقد بود كه اگر اين بحران ادامه يابد از انقلاب و ايران چيزى نمى ماند. سومين مساله اختلافى نيز آيت الله خمينى بود. در حاليكه مجاهدين نسبت به ايشان دشمنى داشتند، اما آقاى طالقانى به شدت به ايشان علاقه داشت.
ميثمى در رابطه با رابطه امام (ره) و آيت الله طالقانى نيز توضيح داده: مشرب فكرى امام و آقاى طالقانى بسيار به هم نزديك بود.آقاى دعايى نقل مى كند آقا مصطفى خمينى در نجف در حال تدوين تفسير قرآن بود.امام به ايشان توصيه مى كنند كه پرتويى از قرآن آقاى طالقانى را مورد توجه قرار دهد. آقاى دعايى مى افزايند من نديدم امام كتابى را اينگونه به صورت مطلق تاييد كنند. اصولا مراجع كتابى را به صورت كامل تاييد نمى كنند مگر اينكه با همه موارد طرح شده در كتاب هم نظر باشند. اين تاييد امام نشان از اشتراك فكرى زياد اين دو فقيه بوده است.
اين فعال سياسى در بخش ديگرى از اين گفتگو خاطر نشان كرد: امام درباره حجاب هم همنظر با آقاى طالقانى بودند. در پاريس به يادداريم كه خانم ها با روسرى و شلوار در محل اقامت امام حاضر مى شدند. سودابه سديفى با همان گونه حجاب براى امام روزنامه مى خواندند و امام هم انتقادى به آنها نداشتند. آقاى طالقانى مى گفتند حجاب خانم انديرا گاندى و وزانت او چه ايرادى دارد. خانم ها مى توانند حجابى مثل ايشان داشته باشند. ايشان روسرى را كافى مى دانستند.
وى افزود: به ياد دارم كه آقاى طالقانى به من گفت من در هر بحثى كه با ايشان داشتم متوجه شده ام نظر ايشان درست بوده است.در حال حاضر نيز ايشان نسبت به خطر ماركسيست ها بسيار حساس شده اند در حاليكه من اين خطر را جدى نمى دانم. در آخرين ديدارى كه با ايشان داشتم ايت الله طالقانى تصريح كردند كه تنها دليلى كه من تا كنون رابطه خوبى با مجاهدين دارم و برخى مواضع انها را تاييد مى كنم اين است كه نمى خواهم آنها به خانه تيمى بروند.
ميثمى در رابطه با سازمان مجاهدين خلق گفت: هرچند كه مجاهدين حرف شنوى چندانى از ايشان نداشتند اما فكر مى كنم در صورت ادامه حيات آن بزرگوار، تا حدود زيادى خشونت ها كاهش مى يافت. بدين صورت كه ايشان نمى گذاشتند كه مجاهدين خلق وارد فاز مسلحانه شوند. در صورتيكه اختلافات مسعود رجوى و آيت الله طالقانى نيز آشكار مى شد بخش عمده اى از بدنه مجاهدين ريزش پيدا مى كرد.
وى در بخش ديگرى از سخنانش ياد آور شد: سيد قطب از رهبران فكرى اخوان المسلمين بود كه در ده سال زندان خود با وجود ديسك كمر تفسير قرآن بزرگى را به رشته تحرير در اورد. وى ديدگاه ويژه اى داشت مثلا معتقد بود ناسيوناليسم، امپرياليسم وصهيونيسم هم ارز هستند. اين فرد به سبب اقدام براى ترور جمال عبد الناصر به زندان افتاد و سپس با فرمان ناصر اعدام شد. زندانيان زندان قصر مى خواستند براى وى مراسم يادبود برگزار كنند اتقاقا اعضاى نهضت از جمله آقاى بازرگان نيز با اين طرح موافق بودند. در اين ميان تنها كسى كه به مخالفت با اين امر پرداخت آيت الله طالفانى بود. ايشان تاكيد داشتند هرچند كه سيد قطب مفسر قرآن است اما بار مبارزات ضد اسرائيلى بردوش عبدالناصر است و اقدام سيد قطب اشتباه بوده و نبايد مورد تجليل قرار بگيرد.