يكشنبه ۲ دي ۱۴۰۳ - Sunday 22 December 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 17.11.2019, 18:36

بحران در ام‌القرای مسلمین


م روغنی

اعتراض‌های گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران همزمان با تظاهرات دامنه‌دار در کشورهای ‏عراق و لبنان نشانگر بحران راهبردی ریشه‌داری است که ” ام القرای مسلمین” را فرا گرفته است.‏

قطعنامه ۵۹۸ که در سال ۱۳۶۷ به سر کشیدن جام زهر منجر گردید، ضرورت بازنگری در ‏راهبردهای برون و درون مرزی جمهوری اسلامی را آشکار تر ساخت. یکی از انگیزه‌های ادامه ‏جنگ با عراق که به از دست رفتن جان صدها هزار نفر در دو کشور گردید و صدها میلیارد دلار به ‏زیر ساخت‌های دو کشور خسارت وارد ساخت، صدور انقلاب و آزادی قدس از راه کربلا بود که روح‌الله خمینی بر آن اصرار می‌ورزید. گرایش صدور انقلاب در میان برخی از پیروان ولی فقیه و دست ‏اندرکاران نظام اسلامی نیز هوادارانی داشت که بر مبنای آن کمک و یاری رساندن به هر “مظلومی” ‏در هر کجای دنیا، صرفنظر از پی‌آمدهای آن، وظیفه نظام دینی به شمار می‌آمد. پس از اتمام ‏جنگ گرایش‌های آرمانگرایانه صدور انقلاب ایده‌آلیستی سنجیده شد و لزوم تجدید نظر در این راهبرد ‏احساس گردید که به تدوین نظریه “ام‌القرای مسلمین” انجامید.

ام‌القرای به معنی “مادر دهکده‌ها” است که بوسیله محمد جواد لاریجانی معاون وزیر خارجه دولت وقت ‏در اواخر دهه ۶۰ تدوین گردید و تبیین جایگاه جمهوری اسلامی در جهان اسلام را در دستور کار قرار ‏داد. برپایه این نظریه با تشکیل حکومت اسلامی در ایران، سطح رهبری ولی فقیه از مرزهای ‏سرزمینی کشور فراتر رفت و به رهبر امت واحد مسلمانان تبدیل گردید.

بدین ترتیب به باور نظریه‌پردازان ام‌القرای، روح‌الله خمینی همزمان رهبری جمهوری اسلامی و ‏رهبری جهان اسلام را بر عهده داشت و علاوه بر منافع ملی می‌بایست منافع جهان اسلام (امت) را نیز ‏مد نظر قرار دهد و دیگر کشور‌ها نیز موظف می‌شدند از جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای جهان ‏اسلام پشتیبانی کنند. برمبنای این نظریه در صورتیکه میان هدف‌های ملی و برون مرزی تعارضی ‏پیش می‌آمد، منافع امت بر منافع ام القرای برتری داشت مگر آنکه نظام اسلامی در ایران در معرض ‏خطر قرار می‌گرفت که حفظ آن اوجب واجبات است.‏

نظریه ام القرای از دو ستون اصلی تشکیل می‌شد:‏
‏۱- هدف جمهوری اسلامی ساختن کشوری پیشرفته و آباد بر پایه یک ” نظام اسلامی و نظر اسلامی” ‏است
‏۲- جمهوری اسلامی بخشی از جهان اسلام است و جهان اسلام محدود به جغرافیایی خاصی نمی‌شناسد.‏

نظریه پردازان ام القرای باور داشتند که جمهوری دینی ” پایتخت جهان اسلام ” شناخته می‌شود و ‏بنابرین نگهداری و توسعه آن در الویت قرار می‌گرفت. چرخش از نگاه برون مرزی به درون کشور ‏چنین توجیه می‌شد که “باید از جایی حفاظت کنیم که اگر دشمنان آنجا را مورد هدف و حمله قرار ‏دهد، به معنای مورد حمله قرار دادن کل جهان اسلام است” (روزنامه رسالت ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶). ‏اهمیت “درون” از سوی روح‌الله خمینی نیز مورد تآکید قرار گرفته بود: “الآن چشم‌های همه مردم ‏دنیا به ایران دوخته شده... و اگر شکستی پیش آید خیال نکنید که این شکست برای ایران است بلکه ‏برای همهٔ مستضعفان جهان واقع می‌شود.”‏

با مرگ ولی فقیه اول، در قانون اساسی جمهوری اسلامی تجدیدنظر به عمل آمد و با افزودن واژه “‏مطلقه” به ولی فقیه، اختیارات رهبر دوم افزایش چشمگیری یافت و قدرت در دست ولی نظام ‏متمرکزتر گردید. پس از آنکه با کارگردانی هاشمی رفسنجانی علی خامنه‌ای لقب آیت‌الله بدست آورد ‏و سالها بعد با ترفند یارانش به مرجع تقلید تبدیل شد، خود را مرجع تقلید شیعیان خارج کشور نامید. ‏این اقدام بی‌شک در جهت رهبری شیعیان جهان صورت گرفت که البته با رهبری “مسلمین جهان” ‏که در نظریه ام‌القرای بر ان تآکید شده بود مغایرت داشت. بدین ترتیب در گام نخست بلند پروازی‌های ‏اسلام‌گرایان شیعه ناکام ماند و ام اقراء مسلمین به “ام‌القرای شیعیان” کاهش یافت.‏

امروزه پس از گذشت سه دهه جایگاه واقعی ام‌القرای با تظاهرات شیعیان در عراق و آتش زدن سفارت ‏جمهوری دینی در کربلا برملا شده است. شیعیان عراق خواستار پایان یافتن دخالت‌های پنهان و آشکار ‏ام‌القرای در این کشورند. گزارش‌هایی از کشته شدن معترضین به دست شبه‌نظامیان هوادار ام‌القرای ‏و همکاری قاسم سلیمانی در رهبری سرکوب‌ها نیز گزارش شده است.

در لبنان نیز حزب‌الله بازوی نظامی برون مرزی ام القرای را تشکیل می‌دهد که به نیروی نظامی ‏موازی در این کشور تبدیل شده است. جنگ ۳۳ روزه این نیروی نظامی با اسرائیل، بسیاری از زیر ‏ساخت‌های این کشور را به نابودی کشاند. حزب‌الله تابع بی‌چون و چرای ولی مطلقه فقیه است که به ‏صورت نیروی محرکی در منطقه می‌کوشد با هزینه کردن منابع ملی ایرانیان به منویات ولی مطلقه ‏فقیه تحقق بخشد. به گفته حسن نصرالله تمام احتیاجات مادی و نظامی حزب‌الله از کیسه مردم ایران ‏تآمین می‌گردد. مردم لبنان نیز با تظاهرات پیوسته خویش خواستار پایان گرفتن نظامی شده‌اند که با ‏مشارکت فرقه‌های دینی از جمله حزب‌الله، کشور را در فساد گسترده و اقتصادی بحران زده با ۱۰۰ ‏میلیارد دلار بدهکاری فرو برده است. حزب‌الله و جنبش عمل با تشکیل دولتی غیر فرقه‌ای و از فن‏سالاران (تکنوکرات‌ها) مخالفند که به باور معترضین می‌تواند کشور را از وضعیت موجود نجات ‏دهد. استعفای نخست وزیر جدید (صفدی) در پی توافق سه حزب شیعه سنی و مسیحی دولت را در دست ‏گرفته بود، ناکارآمدی سیاست‌ورزی احزاب دینی کشور را نمایان ساخت.‏

اما بحران و ورشکستگی نظریه ام القرای ، در داخل جمهوری دینی بیشتر نمایان شده است که به ‏مواردی از آن اشاره می‌شود:‏

‏- در اثر کشمکش‌های چهل ساله نظام دینی با جهان غرب، دخالت در کشورهای منطقه و جاه‏طلبی‌های هسته‌ای، اقتصاد وابسته به نفت کشور با تنگناهای بی‌پیشینه‌ای روبروست. بانک جهانی ‏رشد اقتصادی ایران را در سال آینده ۸/۷- درصد پیش‌بینی کرده است. بگفته رئیس جمهور بی‌اختیار، ‏دولت ایران تنها می‌تواند ۱۵۰ هزار میلیارد از بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی‌اش را تآمین کند. به گفته ‏آقای فلاحت‌پیشه نماینده مجلس، فروش نفت کشور به یک بیستم پیش از تحریم‌ها کاهش یافته است. ‏در اثر تحریم‌ها و فساد گسترده حاکم که فشار اصلی‌اش بر گرده طبقات فرودست کشور است، بگفته ‏رییس جمههور، ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیازمند کمک‌های دولتی‌اند. با جهش قیمت سوخت ‏که به اعتراضات گسترده در کشور منجر شده است پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم بطور سرسام‌‏آوری افزایش یابد.

‏- فساد تارو پود ام‌القرای مسلمین را فرا گرفته است. به گفته آقای روحانی دزدی‌های چند میلیارد ‏دلاری افرادی همچون بابک زنجانی و نهاد‌های دیگر به فراموشی سپرده شده است. در واقع از جمله ‏سوء استفاده‌های چندین هزار میلیارد تومانی دولت احمدی‌نژاد، پرونده بنیاد تعاون ناجا و پرونده ‏اختلاس و سوء استفاده قالیباف فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه، از منابع مالی و زمین‌های شهرداری ‏تهران به فراموشی سپرده شده و مبارزه با فساد، به محاکمه متهمین چند میلیون تومانی آنهم از جناح ‏مقابل رئیس قوه قضاییه خلاصه شده است. افزون برین باید پدیده رانت‌خواری مقامات را نیز به فساد ‏رایج افزود. برای نمونه، حمیده زرآبادی نماینده مجلس از رانت خواری خواهر زن وزیر ارتباطات ‏خبر داده است که بر مبنای آن خانم ثنا اسدیان در اثر انتصابات فامیلی در طی سه سال، کارمزدی برابر ‏‏۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.‏

‏- طرح مسئله چند همسری در کنار ازدواج موقت (صیغه) که زائیده فرهنگ مسلط مردسالاری در ‏تارو پود نظام ولایی است و زنان را ابزار ارضای خواسته‌های جنسی مردان به شمار می‌آورد، ‏واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. ابراهیم فیاض جامعه‌شناس اصولگرا باور دارد که “پولدارهای ‏قم می‌خواهند فضای چند همسری ایجاد کنند”. وی افزایش فحشا را به‌خاطر صیغه‌کردن‌های آقایان می‌‏سنجد و می‌افزاید: “امروز می‌بینیم که ردیف چهارتا، چهارتا کنار خیابان‌های قم می‌ایستند، آن هم با ‏حجاب کامل!” (آفتاب نیوز، ۱۴ آبان ۱۳۹۸) این در حالی است که بخشی از جامعه کشور با ‏برخورداری از گرایش‌های سکولاریستی و ملی‌گرایی به ازدواج سفید (زندگی در کنار یکدیگر بدون ‏ازدواج) و عقد “آریایی” با خواندن شعری از فریدون مشیری به‌جای صیغه عقد روی آورده‌اند. در این ‏رابطه با اینگونه دفاتر عقد، برخورد شده است.

‏- فرمایشی بودن مجلس شورای اسلامی در آستانه انتخابات این نهاد، موجب واکنش برخی از نمایندگان ‏شده است. پیش از هر چیز شرط تصویب لوایح در مجلس در صورتی امکان پذیر است که با ‏‏”منویات” ولی مطلقه فقیه همخوانی داشته باشد. چنانکه لایحه سه فوریتی توقف گرانی بنزین از سوی ‏اصلاح طلبان در مجلس پس از پشتیبانی ولی مطلقه فقیه با این گرانی پس گرفته شد! به گفته آقای ‏مطهری نظارت استصوابی و ترس بسیاری از نمایندگان از رد صلاحیت‌ها که‎ گزارشات اطلاعات ‏سپاه در آن دخیل است، تملق گویی و چاپلوسی را جایگزین انتقاد از نظام و انجام وظایف نظارتی این ‏نهاد کرده است. دور زدن مجلس فرمایشی در تصویب قیمت بنزین از سوی روسای سه قوا و با ‏پشتیبانی ولی فقیه، خانم سلحشوری نماینده تهران را بران داشت که خواستار بسته شدن مجلس گردد!

‏- خانم ماهروزاده همسر حداد عادل و مادر  عروس ولی فقیه که در نوشتن بیش از ۳۰ عنوان ‏درسی مدرسه‌ها دست داشته است و شوهرش در طراحی نظام آموزشی کشور نقش مهمی ایفا کرده ‏است اعتراف کرده که به‌دلیل نبود مدرسه مناسب برای آموزش فرزندش، مدرسه غیر انتفاعی فرهنگ ‏را تاسیس کرده است. شهریه این مدرسه سالانه ۳۶ میلیون تومان است. این در حالی است که آموزش ‏در ایران کاملا طبقاتی است. کیفیت آموزش در مدارس دولتی در مقایسه با مدرسه‌های خصوصی ‏بسیار پایین است. سه شیفتی بودن برخی از مدارس، تراکم بیش از حد دانش‌آموزان و کمبود معلم ‏کافی از ویژه‌گی‌های مدرسه‌های دولتی در ام‌القرای شیعیان است. به گفته رئیس سازمان نوسازی و ‏توسعه و تجهیزات مدارس کشور ۱۳۶ هزار کلاس فاقد استاندارد (از جمله فرسودگی ساختمان‌ها و ‏آسیب‌پذیری در برابر زلزله و استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی) در ایران وجود دارد.‏

‏- ام‌القرای شیعیان به عنوان یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان شناخته شده است. کارنامه ‏این دولت در کلیه زمینه‌ها از تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های مذهبی، سرکوب دگر اندیشان و جنایات ‏جنگی در سوریه و قتل‌های سیاسی در خارج کشور و شمار بالای اعدام‌ها گرفته تا ازدواج و اعدام ‏کودکان از سوی مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل بارها محکوم شده است. از سال ۱۳۶۳ تا کنون ‏شش گزارشگر ویژه حقوق بشر برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از سوی کمیته حقوق بشر ‏سازمان ملل برگزیده شده‌اند. عدم همکاری دولت ایران با این گزارشگران به استعفای اولین گزارشگر ‏منجر شد. دولت ایران از ورود برخی گزارشگران به داخل کشور جلوگیری کرده است. ام‌القرای ‏شیعیان امسال با رآی ۸۴ کشور در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به خاطر نقض حقوق بشر ‏محکوم گردید. در قطعنامه تصویب شده از جمله ادامه تبعیض گسترده علیه زنان، بازداشت‌های ‏خودسرانه، شرایط سخت زندان‌ها و تداوم آزارهای سازمان یافته علیه اقلیت‌های مذهبی واکاوی و ‏محکوم شده است.

رویدادهای ۳۰ سال گذشته ورشکستگی و ناکامی ام‌القرای شیعه در رسیدن به هدف‌های در نظر گرفته ‏شده را نمایان ساخته است. سرکوب دگراندیشان، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها، بحران اقتصادی، فساد ‏و رانتخواری گسترده و خدمات آموزشی طبقاتی از جمله موارد این ورشکستگی است. اعتراض‌های ‏گسترده در کشورهای شیعه‌نشین همچون عراق و لبنان و تظاهرات ادواری از جمله اعتراض‌های ‏گسترده به گرانی قیمت بنزین در کشور نشانه نارضایتی مردمان کشورهای ایران و عراق و لبنان از ‏کارکرد نظام دینی است. جدایی دین از دولت و استقرار نظامی دمکرات غیر موروثی و غیر مادام‌‏العمری، پیش‌شرط رهایی مردم کشورهای نامبرده از تسلط و دخالت بنیادگرایان اسلامی است.

‏mrowghani.com
آبان ماه ۱۳۹۸‏



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024