سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - Tuesday 22 October 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 02.10.2024, 17:45

نکاتی پیرامون حمله موشکی اول اکتبر ایران به اسرائیل

۱. فاصله اطلاع‌رسانی ایران به امریکا در مورد حمله قریب‌الوقوع و شروع حمله موشکی، کوتاه‌تر از حمله اول بود.

۲. نیروها و پایگاه‌های امریکایی و کشورهای منطقه ظاهرا کمتر از قبل به مقابله با موشک‌های ایران پرداختند. البته سرعت بیشتر موشک‌های بالستیک نسبت به موشک‌ها و پهبادهایی که در حمله اول استفاده شد می‌تواند علت کاهش توان ردگیری آنها باشد.

۳. از موشک‌های بالستیک که بسیار سریع‌تر نسبت به انواع دیگر هستند، استفاده شد. این حمله بسیار قوی‌تر از حمله قبلی بود و گسترده‌ترین حمله موشکی در تاریخ اسرائیل است.

۴. تعداد بیشتری از موشک‌های ایران از سیستم دفاعی اسرائیل عبور کردند.

۵. شارژ یا قدرت تخریبی موشک‌ها مانند مورد قبلی کم بودند، قصد ایران قدرت نمایی درمورد امکان عبور موشک‌هایش از سیستم دفاعی اسرائیل یا گنبد آهنین بود. 
۶. ریسک پاسخ اسرائیل به حمله ایران بسیار بیشتر از مورد قبلی در ماه آوریل است. بویژه اینکه ضربات وارد شده به حزب‌الله امکان وارد شدن موثر این نیرو در درگیری احتمالی به نفع ایران را از بین برده است.

۷. امکان فشار امریکا به اسرائیل برای خودداری از پاسخ به ایران بخاطر نزدیک‌تر شدن به انتخابات امریکا همچنان وجود دارد. به احتمال زیاد مقامات ایران این نکته را در تصمیم‌گیری به حمله اخیر در نظر داشته‌اند.

۸. اطلاعیه سپاه پاسداران بر هماهنگی و توافق همه نیروهای نظامی و مسئولان سیاسی کشور در این حمله دارد و اینکه ایران قصد ادامه درگیری و وارد شدن به جنگ با اسرائیل را ندارد.

۹. اگر پاسخ اسرائیل مانند مورد قبلی یا به نیروهای نیابتی ایران در کشورهای منطقه باشد، ایران هم به احتمال زیاد پاسخی نخواهد داد. اما اگر حمله اسرائیل گسترده یا به  مرکز یا نقاط مهمی در  داخل کشور باشد، ایران حتما پاسخ خواهد داد.

۱۰. تررو هنیه در روز تحلیف پزشکیان و کشته شدن نصرالله و دیگر فرماندهان مهم و سخنان تحریک‌آمیز نتانیاهو ، افتادن ابتکار عمل در دست اسرائیل و‌ اعتراض نیروهای پایگاه حکومت و تندروهای درون نظام، ایران را در شرایط سختی قرار داده بود که از نگاه منطق خودشان مجبور به پاسخ دادن بودند.

اطلاعات آماری منتشر شده:

* تعداد موشک‌های شلیک شده: ۲۰۰ فروند (به نقل از سپاه) | ۱۸۰ فروند (به نقل از اسرائیل) / نرخ موشک‌های عمل‌نکرده ۱۰%

* مراکز درگیر در شلیک موشک‌های بالستیک: تهران و حومه، کرمانشاه، شیراز، خرم آباد، تبریز، اصفهان

* اهداف حمله و تعداد اصابت: مقر موساد در تل‌آویو ۲ اصابت (یکی در دریا و یکی با فاصله ۴۰۰ متر) / پایگاه نواتیم ۲۳-۲۵ اصابت / پایگاه تل نوف ۷-۳ اصابت / پایگاه هاتزریم نامشخص / ۱ اصابت در مکان نامعلوم. حداقل ۳۳ اصابت و حداکثر ۴۵ اصابت (نیازمند تصاویر ماهواره‌ای جهت ارزیابی دقت و خسارت)

* نوع موشک‌های شلیک شده: قدر با کلاهک جدید، عماد بهینه (عماد۲)، عماد با کلاهک جدید (عماد۳)، خیبرشکن/فتاح

* تاکتیک سپاه: استفاده از جدیدترین موشک‌ها جهت کاهش نرخ موشک‌های عمل‌نکرده و شانس اصابت / تمرکز بر سوخت جامد / تلاش برای حفاظت اطلاعات بیشتر / مشکل در کنترل دقت موشک در سرعت بالا

* عملکرد پدافند اسرائیل: رهگیری موفق موشک‌های سوخت مایع و ضعف در برابر سوخت جامدهای شبه هایپرسونیک در فاز ترمینال / تعداد رهگیری نامشخص

* عملکرد پدافند آمریکا: شلیک ۱۲ تیر SM-۳ از ۳ ناوشکن و رهگیری ۱۲ موشک بالستیک



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024