پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2024, 13:54

یگان جنگ سایبری مخفی ۸۲۰۰ اسرائيل چیست؟

اگرچه اسرائیل تا کنون در مورد عملیات اطلاعاتی که باعث شد هزاران پیجر مورد استفاده توسط نیروهای حزب‌الله لبنان تقریباً به طور همزمان منفجر شوند اظهار نظر نکرده است، با این حال این اتفاق باعث شده تا نگاه‌ها بار دیگر به یگان سری ۸۲۰۰ اسرائیل جلب شود.

این واحد اطلاعاتی و جنگ سایبری که در عبری «یِشیدا شمُناعه-ماتاییم» نام دارد، بخشی از اداره اطلاعات نظامی اسرائیل است و سازمانی معادل آژانس امنیت ملی ایالات متحده به حساب می‌آید.

یک گزارش منتشره از سوی بنیاد مطالعاتی خدمات متحد سلطنتی بریتانیا (RUSI)، یگان ۸۲۰۰ را «پیشرفته‌ترین سازمان اطلاعاتی فنی در جهان» خوانده است که «در همه‌چیز، به غیر از بزرگی» با آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا رقابت می‌کند.

این مرکز، که بزرگترین یگان نظامی ارتش اسرائیل است، از نسل اول یگان‌های اطلاعاتی و رمز‌شکن‌های اسرائیلی محسوب می‌شود که در زمان تولد این کشور در سال ۱۹۴۸ تشکیل شدند.

فعالیت‌های این یگان معمولاً بسیار محرمانه است و از شنود الکترونیک و رمزگشایی کد گرفته تا داده‌کاوی، عملیات تهاجمی و حملات فناوری را شامل می‌شود.

برخی از عملیات‌هایی که گفته می‌شود این یگان در آن شرکت داشته است عبارتند از حمله ویروس استاکس‌نت در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ که سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را در تاسیسات غنی‌سازی نطنز از کار انداخت، حمله سایبری در سال ۲۰۱۷ به شرکت مخابراتی دولتی لبنان و همینطور خنثی کردن حمله داعش در سال ۲۰۱۸ به یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی که از استرالیا به امارات متحده عربی می‌رفت.

سال گذشته یک افسر فرماندهی این نیرو در کنفرانسی در تل‌آویو گفت که یگان ۸۲۰۰ از فناوری هوش مصنوعی برای کمک به انتخاب اهداف حماس استفاده کرده است.

علاوه بر جاسوسی از فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی و غزه، این یگان در تمامی مناطق از جمله مناطق جنگی عمل می کند و در زمان جنگ با ستاد فرماندهی رزمی ادغام می‌شود.

یورونیوز فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024