پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2024, 13:51

آیا ایران بزرگ‌ترین بازنده انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان است؟

انفجار همزمان پیجرها و بی‌سیم‌هایی که نیروهای حزب‌ الله لبنان برای ارتباطات داخلی بین خود در اختیار دارند، فقط یک ضربه به این گروه نبود بلکه یک شکست جدی برای ایران به‌عنوان حامی سیاسی و مالی حزب‌الله نیز به شمار می‌رود.

شبکه فرانس۲۴ فرانسه در گزارشی به این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید.

به نظر رئیس‌ جمهوری ایران، انفجار پیجرها در لبنان باید مایه «شرمساری» غرب باشد. این مهم‌ترین واکنش بالاترین مقام اجرایی ایران به انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بود که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت.

با وجود این، تاکنون هیچ‌گونه سخنی مبنی بر پاسخ ایران به این ضربه شدید که به حزب‌ الله وارد شده، مطرح نشده است. گویی ایران این وظیفه را به خود حزب‌الله واگذار کرده تا وعده مجازات اسرائیل را عملی کند. این در حالی است که سفیر ایران در لبنان در میان زخمی‌های این حادثه بوده است.

آیا سرویس‌های اطلاعاتی ایران در این زمینه مقصر هستند؟

روز چهارشنبه، واشنگتن به‌طور مستقیم از ایران خواست که از «تشدید» درگیری‌ها پرهیز کند. بنا به گفته کلایو جونز، مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه و اسلام دانشگاه دورهام در بریتانیا، آمریکا همانند اسرائیل و دیگر کشورها می‌داند که با ضربه زدن به حزب‌الله، اعتبار ایران نیز به‌طور غیرمستقیم آسیب می‌بیند.

عموما ایران به‌عنوان قدرتی شناخته می‌شود که به‌طور غیرمستقیم و از پشت پرده بر گروه‌های مختلفی مانند حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن و حماس در غزه تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را کنترل می کند.

شاهین مدرس، کارشناس مسائل ایران و اسرائیل در گروه پژوهشی امنیتی ورونا بر این نظر است که اگر پیجرهایی که در اختیار نیروهای حزب‌الله بوده‌اند توسط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بمب‌گذاری شده‌ باشند، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده ضعف اطلاعاتی ایران باشد.

در‌واقع این متخصص امنیتی این احتمال را می‌دهد که ایران در سفارش این پیجرها که برای ارتباطات داخلی میان نیروهای حزب‌الله استفاده می‌شده، نقش داشته است.

مدرس می‌گوید در صورتی‌که تهران در سفارش پیجرهای مورد نیاز حزب‌الله نقش داشته باشد، احتمالاً سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل موفق شده‌اند مسئول ایرانی نظارت بر خرید این پیجرها و انتقال آن‌ها به لبنان را شناسایی کنند.

علاوه بر این، کلایو جونز بر این نظر است که اسرائیل برای اجرای چنین عملیات پیچیده‌ و با این سطح از نوآوری به دست‌کم ۶ ماه زمان برای برنامه‌ریزی نیاز داشته است.

شاهین مدرس نیز می‌گوید برای اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات باید شبکه‌های انسانی در لبنان و ایران برای مدت معینی فعال می‌شدند تا از اجرای صحیح و بدون مشکل آن اطمینان حاصل می‌شد.

در هر حال این موضوع می‌تواند دقت و هوشیاری سرویس‌های اطلاعاتی ایران را زیر سؤال ببرد. آرون برگمن، استاد کالج کینگز لندن انفجار این پیجرها را تحقیری برای ایران و حزب‌الله لبنان می‌داند.

از سوی دیگر مدرس بر این نظر است که اگر فرضیه ضعف اطلاعاتی ایران در مورد خرید و انتقال این پیجرها تأیید شود، این موضوع می‌تواند به اعتماد موجود میان حزب‌الله و ایران لطمه زند.

تأیید این فرضیه همچنین نشان‌دهنده ضعف اطلاعاتی ایران در برابر رقیب خود، اسرائیل است. مضراب کاسمجیان، متخصص خاورمیانه و حزب‌الله در مدرسه نطالعات شرقی و آفریقایی، «سواس» در این مورد می‌گوید «قبلاً هم معلوم بود که دستگاه امنیتی ایران برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل چندان ناشناخته نیستند.»

یورونیوز فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024