پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2024, 11:04

مجمع عمومی سازمان ملل به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی رای داد

مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل ظرف مهلتی حداکثر ۱۲ ماهه شد.

اعضای مجمع عمومی ساازمان ملل در این قطعنامه غیرالزام‌آور که تل‌آویو آنرا «گستاخانه» خوانده همچنین خواهان اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شده‌اند.

قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن از روز سه شنبه توسط نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود با ۱۲۴ رای موافق در برابر ۱۴ رای مخالف و ۴۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

اسرائیل، ایالات متحده، مجارستان، جمهوری چک و آرژانتین از جمله کشورهایی بودند که در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با این قطعنامه مخالفت کردند.

این قطعنامه که منطبق و همسو با نظر دیوان بین‌المللی دادگستری است از اسرائیل می‌خواهد تا ظرف مهلت حداکثر ۱۲ ماه «به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های فلسطین پایان دهد.»

دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژوئیه در پاسخ به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نظر مشورتی خود را درباره اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی از سال ۱۹۶۷به این سو اعلام کرده و ضمن «غیرقانونی» خواندن این حضور خواستار خروج فوری اسرائیل از این اراضی «در اسرع وقت» شده بود.

هیات فلسطینی مستقر در سازمان ملل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از تصویب این قطعنامه استقبال کرد و آنرا «تاریخی» خواند.

گروه حماس نیز آن را یک «پیروزی» خواند و از «همبستگی با مبارزات مردم فلسطین» تقدیر کرد.

اگر چه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد الزام‌آور نیستند اما اسرائیل از تصویب این قطعنامه به خشم آمده و آنرا به عنوان اقدامی «گستاخانه و شرم‌آور» محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در واکنشی تند به تصویب این قطعنامه گفت: «تئاتر سیاسی که مجمع عمومی نام گرفته، امروز تصمیمی جانبدارانه و مغرضانه اتخاد کرد که با واقعیت ارتباطی ندارد، مشوق تروریسم است و به فرصت‌های صلح آسیب می‌رساند. این همان چیزی است که در سیاست بین‌الملل، به گستاخی شباهت دارد.»

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز روز سه شنبه قطعنامه به رای گذاشته شده در مجمع عمومی را «سیرکی فلسطینی» خوانده بود که در آن «شرارت مشروع است، جنگ صلح است، قتل و کشتار موجه است و تروریسم مورد تشویق قرار می گیرد.»

این قطعنامه جدا از تاکید بر لزوم پایان فوری اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی، خواستار توقف شهرک سازی‌های جدید، بازگرداندن زمین‌ها و املاک غصب شده و فراهم شدن امکان بازگشت آوارگان فلسطینی است.

یورونیوز فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024