پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2024, 23:13

الهه توکلیان: آسیب‌دیدگان چشمی سال ۱۴۰۱ مگه بچه‌های ایران نبودند؟

اعلام خبر اعزام شماری از متخصصان چشم‌پزشکی برای کمک به آسیب‌دیدگان انفجار پیجرها در لبنان، با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. گروهی از کاربران ضربه به نیروهای حزب‌الله لبنان، آن را «مکافات» شلیک به چشم معترضان در اعتراضات سال‌های اخیر خوانده‌اند و تعدادی دیگر، این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا این خدمات در اختیار آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات هم قرار نگرفت.

بحث بر سر این موضوع از آنجا شروع شد که ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان انفجار پیجرها در لبنان کمک پزشکی به این کشور اعزام کرد. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در گفتگویی که در بیروت انجام داد اظهارداشت: «تلاش می‌کنیم با هواپیمایی که آمدیم تعداد قابل توجهی از مجروحان که نیاز به ادامه درمان جدی‌تری دارند را اعزام و به تهران منتقل کنیم. دو گروه اصلی که شامل متخصصان چشم و کادر درمان چشم هستند در بیمارستان‌های لبنان می‌مانند که بتوانند عمل‌های جراحی را در همین محل انجام دهند.»

الهه توکلیان، آسیب‌دیده چشمی اعتراضات ۱۴۰۱ در استوری اینستاگرامی نوشت: «آسیب‌دیدگان چشمی ۱۴۰۱ مگر بچه‌های ایران نبودند؟ برای اکثر آنها پرونده‌سازی کردند ولی برای حزب‌الله معالجه رایگان و خدمات ویژه؟...»

محمد فرضی، دیگر آسیب‌دیده چشمی اعتراضات ۱۴۰۱ هم در استوری اینستاگرامی به اعزام پزشکان به لبنان انتقاد کرد و نوشت: «چشمان اینها را درمان می‌کنند اما مردمان خودشان را دشمن می‌دانند....»

بر اساس آماری که وزارت بهداشت لبنان منتشر کرده، بر اثر انفجار پیجرها، دو هزار و ۷۵۰ مجروح در بیمارستان بستری شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از آنها آسیب چشمی دیده‌اند.

دیروز ۲۷ شهریورماه، منابع خبری از مجروحیت چشمی مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در حادثه انفجار پیجرهای متعلق به حزب الله در لبنان خبر داده بودند. اما سفارت ایران در لبنان، رئیس جمعیت هلال احمر ایران و همسر سفیر ایران در بیروت گزارش‌های منتشر شده در مورد «وضعیت وخیم بینایی و جسمی» او را تکذیب کردند و گفتند جراحت او «جدی نیست» و روند درمان مجتبی امانی «به‌خوبی» پیش می‌رود.

بی‌بی‌سی فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024