پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2024, 14:03

انتقادهای سایت دیده‌بان ایران از نخستین کنفرانس خبری پزشکیان

سایت دیده‌بان ایران

روز دوشنبه - ۲۶ شهریور - مسعود پزشکیان برای نخستین بار در یک نشست خبری جمعی، به عنوان رئیس دولت در مقابل اهالی رسانه قرار گرفت تا پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد. اما اغلب سوالات آنقدر خودمانی و بی‌فروغ بود که نشست خبری را به گعده‌ای دوستانه یا حتی گاهی شبیه یک کنسرت تبدیل کرده بود و صدای تشویق خبرنگاران سالن را پر می‌کرد. گویی جلسه روز دوشنبه، سخنرانی سیاسی پزشکیان در یکی از دانشگاه‌های تهران بود یا یک میتینگ انتخاباتی و در میان هوادارانش. نشستی که انتظار می‌رفت پر باشد از چالش و مطالبات، با سوالات کلیشه‌ای – به جز دو سه سوال - و خالی از صدای مردم بود.

پزشکیان در نخستین نشست خبری خود از سوی افرادی مورد تشویق قرار گرفت که به دلیل رسانه رسانه‌ای خود، حق ندارند در مقابل رئیس‌جمهور و وزاریش کوتاه بیایند، چون خبرنگار و روزنامه‌نگارند و مکلف به طرح پرسش‌های جدی و چالشی هستند و باید مسئولان را مورد سوال و نه مورد تشویق قرار دهد. البته که بیشتر خبرنگاران حاضر در جلسه روز دوشنبه، اولین‌بار نبود که در مقابل یک رئیس‌جمهور قرار می‌گرفتند و او را از نزدیک می‌دیدند، اما رفتار بسیاری ازآن‌ها غیرقابل کنترل بود؛ رفتارهایی که این جلسه را به هر چیزی به جز یک نشست خبری جدی تبدیل کرد.

موضوعاتی که مطرح نشد

شاید مطرح نشدن بسیاری از سوالات جدی و چالشی، یکی از مهمترین ایراداتی است که می‌توان به نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم با اصحاب رسانه وارد دانست. هیچ‌کس در این جلسه از رئیس‌جمهور سوال نکرد که چرا داماد و فرزندان پزشکیان که اخیرا نسبت به حضور آن‌ها در سفرهای خارجی انتقاد شده است، در همین جلسه نیز حضور داشتند؟ آن‌ها با چه پست و مقامی همراه رئیس‌جمهور شده‌اند؟ هزینه سفر آن‌ها از کجا تامین می‌شود؟ آیا قرار نیست حکومت دامادها و آقازاده‌ها در دولت وفاق ملی درهم بشکند؟

همچنین در نشست خبری روز دوشنبه، هیچ‌کس از پزشکیان نپرسید که آیا متوجه هستید در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید؟ شما پست ریاست جمهوری یک کشور را کسب کرده‌اید و به جهت آبروی این جایگاه، باید پروتکل‌های آن را رعایت کنید. چطور به خودتان اجازه می‌دهید که نذری بخورید؟ اگر اتفاقی برای شما می‌افتاد، هزینه آن را چه کسی به جز بیت‌المال می‌داد؟ آیا قرار است در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز این حرکات پوپولیستی که معروفند به «رفتارهای احمدی‌نژادی» را ادامه دهید؟

معضلات محیط ‎زیستی، گرانی بنزین، کریدور زنگزور و موضع‌گیری روسیه پیرامون آن، به تاخیر افتادن پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، برنامه دولت برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران و نجات این اقشار از فقر، راهکار دولت چهاردهم برای رفع مشکلات زندانیان سیاسی، عدم توجه به نامه مصطفی تاجزاده و فائزه هاشمی در روزهای اخیر و نحوه دستگیری و چگونگی پیگیری پرونده برخی فعالان سیاسی در چند ماه گذشته، از جمله موضوعاتی بود که در این نشست، هیچ‌کس به آن‌ها نپرداخت.

البته الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده است که با توجه به محدودیت زمانی، امکان طرح سوال برای بسیاری از خبرنگاران میسر نبود و قرار است رسانه‌هایی که نوبت به آن‌ها نرسید، پرسش خود را برای شورای اطلاع‌رسانی دولت بفرستند و بعدا پاسخ کتبی رئیس‌جمهور را از شورا دریافت کنند. امیدواریم که حداقل برخی از این موضوعات مهم در میان سوالاتی باشد که رسانه‌ها به صورت کتبی از پزشکیان خواهند پرسید.

تکرار مکررات، کلی‌گویی و ارائه وعده‌های بدون مهلت

همچنین در نشست خبری روز دوشنبه، کسی از پزشکیان نپرسید که چرا برای برنامه‌های خود – به جز حوزه آموزش – مهلتی ارائه نکرد؟ شاید او که به اندازه صداقت و پاکدستی‌اش، باهوش است، تاریخ معاصر را مرور کرده و از سرنوشت ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درس گرفته است. رئیسی در ابتدای دولت از ساخت ۴ میلیون مسکن – سالی یک میلیون - در طول مدت ریاست جمهوری خود خبر داد و این مهلتی داد، شد بلای جانش. در نشست خبری اخیرا اما پزشکیان با حرف‌های کلی و تکراری خود سعی کرد از دادن مهلت بپرهیزد تا راه برای تکرار مکررات در آینده هم پیشِ روی او باز باشد.

اساسا این که قرار است این کار یا آن کار را بکنیم، یکی از پربسامدترین عبارت‌هایی بود که پزشکیان به‌جای ارائه وعده‌های مشخص و زمان‌دار، در نشست خبری دوشنبه مطرح کرد. طبیعی است که اگر رئیس دولت هیچ‌گاه وعده‌ای ندهد که زمان مشخصی داشته باشد، در آینده نیز به‌راحتی می‌تواند از پاسخ به سوالات مربوط به وعده‌هایش طفره برود؛ کاش در نشست خبری دوشنبه، وقتی خبرنگاران پرسشی را درباره یک وعده از رئیس‌جمهور پرسیدند، او را درباره زمان اجرای آن وعده هم مورد سوال قرار دهند تا وعده مطرح‌شده، در آینده قابلیت پیگیری دقیق داشته باشد.

واقعیت نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم این است که پزشکیان حرف جدیدی نداشت و در ۸۵ درصد جواب‌هایش، لباس دیگری به صحبت‌های گذشته خود پوشاند و آن را دوباره به خورد جامعه داد. حرف‌های روز دوشنبه پزشکیان را بارها و بارها در مناظرات انتخاباتی و سخنرانی‌های او شنیده بودیم. پزشکیان هنوز هم حرف‌های کلی و زیبا می‌زند که آینده‌ای روشن را ترسیم نمی‌کنند. در این بین، اغلب سوالات خبرنگاران آن‌قدر عاری از قدرت و قوت بود که پاسخی بیش از تکرار مکررات را در پی نداشت. جالب آنکه برخی از دعوت‌شدگان به اندازه‌ای این نشست را با مهمانی اشتباه گرفته بودند و به حرف‌های رئیس دولت گوش نمی‌دادند که سوالات تکراری هم از رئیس‌جمهور پرسیدند.

پاسخی در حد شوخی به مساله «گشت ارشاد»

در نشست خبری اخیر، سه سوال درباره گشت ارشاد و حجاب از رئیس‌جمهور پرسیده شد؛ همان موضوعی که پزشکیان در ایام انتخابات با تکیه بر آن دنبال جمع کردن رای بود. اما رئیس دولت چهاردهم درباره این موضوع هم به ارائه پاسخ‌های کلیشه‌ای بسنده کرد و با شوخی از کنار این وعده انتخاباتی رد شد؛ در حالی که حجاب و گشت ارشاد، یکی از موضوعاتی بود که رئیس‌جمهور، گردنش را برای آن گرو گذاشته بود و در جلسه روز دوشنبه نیز روی بنری که پشت سر رئیس‌جمهور قرار داده بودند، بزرگ نوشته شده بود که «گردنم را در گرو وعده‌هایم می‌گذارم.» اما پزشکیان درباره این ابروعده انتخاباتی‌اش نیز تاریخی مشخص نکرد که بتوان در موعد مقرر آن را به صورت دقیق پیگیری کرد.

البته در این زمینه نه‌تنها پزشکیان درست پاسخ نداد، بلکه در یکی از موارد، خبرنگار سوال‌کننده هم درست سوال نکرد و پرسش خود درباره «گشت ارشاد» را در قالب یک مساله شخصی و درد دل مطرح کرد که پاسخ این بود: «مگر گشت ارشاد هنوز هم اذیت می‌کند؟» جالب این که هیچ‌کس از رئیس‌جمهور نپرسید که شما به عنوان رئیس دولت که یکی از عالی‌ترین پست‌های کشور را تصاحب کرده‌اید، نمی‌دانید در جامعه چه اتفاقی می‌افتد و گشت ارشادی که درباره اصلاح رویه آن وعده داده‌اید، کف خیابان فعال است یا خیر؟ همچنین هیچ خبرنگاری نپرسید که پلیس زیرنظر وزارت کشور فعالیت می‌کند و مگر شما یا وزیر کشور دستوری جهت توقف فعالیت گشت ارشاد یا تغییر رویه به پلیس داده‌اید؟ چرا خودتان دستوری در این مورد صادر نکردید، اما خود را پشت اظهارات اخیر دادستان انقلاب پنهان می‌کنید؟

موضوع دیگری که پزشکیان بازکاوت در پاسخ آن فرار رو به جلو داشت، رفع فیلترینگ اینترنت بود که آن هم جزو ابروعده‌های انتخاباتی‌اش محسوب می‌شد. او در این‌باره گفت: «در حال نوشتن برنامه‌ای هستیم که بتوانیم با جریانات ذی‌ربط، درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع‌بندی آن در شورای عالی امنیت ملی هستیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا موضوع سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.» او در حالی از پیگیری فیلترینگ در شورای عالی امنیت ملی خبر داد که رئیس‌جمهور، ریاست این شورا را برعهده دارد.

البته یکی از پاسخ‌های درست و هوشمندانه‌ای که پزشکیان به رسانه‌ها داد، درباره ارتباط با آمریکا بود و همچنین پاسخی که به خبرنگار روزنامه کیهان ارائه کرد. او در پاسخ خود به روزنامه تندروی جریان اصولگرا، راه اختلاف‌افکنی را بست و در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط با آمریکا نیز گفت که «آن‌ها همه راه‌ها را به روی ما بسته‌اند. آمریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند. ما دور کشور آن‌ها – آمریکا - پایگاه نزده‌ایم و آن‌ها را تحریم نکرده‌ایم. آمریکایی‌ها اگر دشمنی نکنند، می‌توانیم با آن‌ها هم برادر باشیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024