يكشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - Sunday 8 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 24.07.2024, 19:04

دو اتحادیه کارگری ارودایی علیه حکم اعدام شریفه محمدی

دو اتحادیه کارگری در اسپانیا و فرانسه به کمپین بین‌المللی اعتراض علیه حکم اعدام شریفه محمدی پیوستند

در ادامه محکومیت‌های حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت، «کمیسیون‌های کارگری اسپانیا» و «اتحادیه ملی اتحادیه‌های کارگری خودگردان فرانسه» اعلام کردند که به کمپین بین‌المللی اعتراض به حکم اعدام او می‌پیوندند.

به گزارش وب‌سایت کمیسیون‌های کارگری اسپانیا، این اتحادیه روز سه‌شنبه دوم مرداد گفت که همراه با انجمن ایرانی حقوق بشر در اسپانیا نگرانی و هراس عمیق خود را نسبت به جان شریفه محمدی اعلام می‌کنند.

کمیسیون‌های کارگری اسپانیا از سفارت جمهوری اسلامی در مادرید خواست تا ضرورت لغو حکم اعدام این فعال جنبش کارگری ایران را به اطلاع مسئولان آن حکومت برساند.

در همین ارتباط، کریستینا فاتیابن لاکورته، دبیر بین‌الملل، همکاری و ‌مهاجرت این کمیسیون، در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی در مادرید با اشاره به بازداشت و شکنجه شریفه محمدی و سپس صدور حکم اعدام برای این فعال کارگری در پشت درهای بسته دادگاه انقلاب اسلامی رشت نوشت: «در صحنه جهانی، بسیاری از ما سندیکاهای کشوری و بین‌المللی و نیز سازمان عفو بین‌الملل مخالفت کامل خود را با این حکم اعلام کرده و خواستار لغو فوری آن شده‌ایم.»

اتحادیه ملی اتحادیه‌های کارگری خودگردان فرانسه هم در بیانیه‌ای با اعلام این‌که نگرانی زیادی در مورد سرنوشت شریفه محمدی وجود دارد، تاکید کرد که در کنار بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی، خواستار لغو محکومیت و آزادی فوری خانم محمدی و همچنین پایان دادرسی علیه وی است.

به نوشته وب‌سایت اتحادیه ملی اتحادیه‌های کارگری خودگردان فرانسه، در این بیانیه آمده است: «ما همچنان از دولت ایران می‌خواهیم که استفاده از شکنجه و مجازات اعدام را متوقف و همه زندانیان عقیدتی را آزاد کند.»

در هفته‌های اخیر، اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری در شماری از کشورهای جهان، از جمله در ایتالیا، فرانسه، دانمارک، استرالیا و کانادا صدور حکم اعدام علیه شریفه محمدی را محکوم کرده‌ و خواستار آزادی او و سایر فعالان زندانی شده‌اند.

علاوه بر این هم شماری از سازمان‌های حقوق بشری از این حکم قوه قضاییه جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

همزمان، شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی در چندین شهر ایران و یا در خارج از ایران ضمن محکومیت حکم اعدام خانم محمدی خواستار آزادی بی‌قید و شرط او شده‌اند.

شریفه محمدی که بیش از یک دهه قبل در «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» عضویت داشته، در آذر سال گذشته بازداشت شد و دادگاه انقلاب اسلامی رشت روز ۱۴ تیر او را به اتهام «بغی» به اعدام محکوم کرد.

این حکم بر اساس اتهام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مبنی بر داشتن عضویت خانم محمدی در «کو‌مه‌له» صادر شد و این در شرایطی است که این اتهام از سوی خود شریفه محمدی، همسرش سیروس فتحی، و گروه کومه‌له به شدت رد شده است. همچنین کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری که شریفه محمدی در دهه ۸۰ خورشیدی در آن عضویت داشت، اتهام وارد شده به او را رد کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، او مورد شکنجه قرار گرفته است و ماموران حکومتی «بدون هیچ سند‌ و مدرکی» به او اتهام «عضویت در گروه کومه‌له مسلح» زده‌اند. این در شرایطی است که این سازمان هم این موضوع را تکذیب کرده است.

«کمپین دفاع از شریفه محمدی» روز سه‌شنبه دوم مرداد، با اشاره به گزارش‌هایی درباره شکنجه این فعال کارگری زندانی، اعلام کرد که رئیس زندان لاکان رشت در بازجویی و آزار او به دست ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همکاری داشته و هشدار داد که امنیت جانی و روحی این فعال کارگری محکوم به اعدام در «خطر» است.

پیشتر این کمپین روز یکشنبه ۳۱ تیر به نقل از منابع موثق گزارش داده بود که «تیم حرفه‌ای شکنجه و بازجویی» به زندان لاکان رشت اعزام شده است تا این زندانی سیاسی محکوم به اعدام را به «اقرار علیه خودش» مجبور کند.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024