يكشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - Sunday 8 September 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 24.07.2024, 12:50

سناتور منندز پس از محکومیت در پرونده فساد مالی استعفا کرد

سناتور باب منندز روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه بالاخره در برابر فشار هم‌حزبی‌هایش از حزب دموکرات تسلیم شد و از مقام خود به عنوان سناتور کناره‌گیری کرد. او به فساد مالی و رشوه‌خواری و نیز ایفای نقش به عنوان عامل دولت مصر محکوم شده است.

منندز در نامه‌ای که یک نسخه از آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده، نوشته است: «من از سمت خود به عنوان سناتور ایالات متحده از نیوجرسی استعفا خواهم داد که در پایان روز کاری ۲۰ اوت ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.»

او در این نامه تاکید کرده که علیه حکم محکومیتش به دیوان عالی درخواست تجدیدنظر خواهد داد اما نوشته که “نمی‌خواهم سنا درگیر یک روند طولانی شود که بر کار مهم آن تاثیر گذارد”.

منندز از سال ۲۰۰۶ در سنای نیوجرسی به عنوان رییس کمیته روابط خارجی سنا کار می‌کرد اما سال گذشته پس از آغاز پرونده قضایی علیه او از این سمت کناره گرفت. فیل مورفی، فرماندار دموکرات نیوجرسی یک نفر را به جای منندز منصوب خواهد کرد.

مورفی گفته نامه منندز را دریافت کرده اما جزییاتی درباره این که چه زمانی این تصمیم اجرایی خواهد شد و چه کسی به طور موقت جانشین منندز خواهد شد ارائه نکرده است.

ده‌ها مورد اتهامی

باب منندز، ۷۰ ساله، روز ۱۶ ژوئیه پس از یک محاکمه ۹ هفته‌ای از سوی هیأت منصفه دادگاه فدرال منهتن در ۱۶ مورد اتهامی مجرم شناخته شد، از جمله ممانعت از اجرای عدالت، کلاهبرداری و اخاذی. دو متهم دیگر هم‌پرونده‌ای او نیز محکوم شدند.

دادستان در این پرونده منندز و همسرش را به دریافت صدها هزار دلار پول نقد، شمش‌‌های طلا و خودرو و نیز بازپرداخت وام‌های مسکن به عنوان رشوه از سه تاجر متهم کرده بود. در مقابل منندز تلاش کرده که میلیاردها دلار از کمک‌های مالی آمریکا را به سوی مصر روانه کند و سعی کرده بر پرونده قضایی دو بازرگان تاثیر بگذارد.

او و کلایش تمامی این اتهامات را رد کردند و از جمله گفتند ثابت نشده که او در مقابل این هدایا کاری برای این سه تاجر انجام داده است. منندز قصد دارد علیه این حکم تقاضای تجدیدنظر کند.

قاضی دادگاه حکم منندز را ۲۹ اکتبر اعلام می‌کند؛ یک هفته پیش از انتخابات آمریکا که منندز در آن خود را برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان نامزد مستقل سنا کاندید کرده است.

جایگزینی منندز

کناره‌گیری منندز از سنا، تعداد سناتورهای دموکرات را از ۵۰ به ۴۹ رسانده و در نتیجه از اکثریت می‌اندازد. این البته موقت و فقط تا زمانی است که فرماندار نیوجرسی جانشینی برای مدت باقیمانده شش ساله نمایندگی منندز که در ژانویه تمام می‌شود پیدا کند.

اندی کیم، نماینده مجلس قانون‌گذاری، خود را برای انتخابات ماه نوامبر به عنوان نامزد دموکرات‌ها در نیوجرسی کاندید کرده است.

بسیاری از دموکرات‌ها از جمله مورفی، فرماندار نیوجرسی، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا و کوری بوکر سناتور دیگر نیوجرسی از منندز خواسته بودند که استعفا دهد.

این دادگاه دومین دادگاه علیه منندز است. او یک بار دیگر در سال ۲۰۱۷ از سوی کمیته اخلاقی سنا به دریافت هدایا از یک دوست قدیمی ثروتمندش در ازای انجام یک سری امور اداری و رسمی متهم شده بود اما هیأت منصفه در محکومیت او به توافق نرسید.

منندز که از سال ۲۰۰۶ نماینده مجلس سنا و عضو و رییس کمیته روابط خارجی این مجلس است نقش مهمی در ارسال کمک‌های آمریکا به اوکراین و اسرائیل داشته است.

دویچه وله فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024