پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2024, 11:59

مأموران راه‌های منتهی به محل دفن نیکا را بسته‌اند


همزمان با فرا رسیدن دومین سالروز جان‌ باختن نیکا شاکرمی، نوجوان معترض، در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، اعضای خانواده‌اش از بستن راه‌های منتهی به گورستان محل دفنش خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، مأموران حتی اجازه ورود خانواده نیکا به قبرستان و حضور بر سر مزار او را هم نمی‌دهند.

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضاتِ پس از جان‌ باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱ کشته شد و نهادهای حکومتی خانوادهٔ او را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا، روز پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور، در پستی اینستاگرامی خبر داده با آنکه او برای جلوگیری از «بگیر و ببند و مزاحمت» برای مردم، هیچ فراخوانی برای مراسم سالگرد نداده، اما «از صبح زود، مأموران حکومتی، به تعداد زیاد، جادهٔ ویسیان و قبرستان حیات‌الغیب را از هر طرف بسته‌اند و اجازه عبور و مرور به کسی نمی‌دهند».

آتش شاکرمی، خالهٔ نیکا نیز با انتشار پست مشابهی نوشته که راه‌های منتهی به گورستان حیات‌الغیب، «تا روز شنبه» هفتهٔ آینده، یعنی یک روز پس از سالروز جان‌ باختن نیکا بسته خواهد ماند.

آن‌طور که او خبر داده، «تردد مردم منطقه با مشکل مواجه شده، مراسم‌های تدفین در کل منطقه به توسط اطلاعات لغو شده و زندگی مردم مختل شده» است.

آتش شاکرمی تأکید کرده که «خانواده حق ورود به منطقه و رفتن سر مزار را ندارند».

همزمان با دومین سالروز جان‌ باختن مهسا ژینا امینی نیز شرایط مشابهی بر گورستان آیچی سقز که محل دفن اوست حاکم شد و مأموران مانع خروج اعضای خانوادهٔ او برای حضور بر سر مزار و گرامیداشت یاد این زن جوان شدند.

نیکا شاکرمی ۱۷ ساله شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان نخستین اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا، حدود دو هفته بعد در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیوفردا قرار داد، گفت که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

اما روایت دستگاه‌های خبری جمهوری اسلامی در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» این بود که نیکا شاکرمی از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، پریده و خودکشی کرده است.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024