پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2024, 9:23

سازنده پیجرها در بوداپست، شرکت پوششی اسرائیل بود


نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های امنیتی گزارش داد، شرکت بی‌ای‌سی، سازنده پیجرهای منفجر شده اعضای حزب‌الله لبنان در مجارستان در واقع بخشی از عملیات اسرائیل برای انتقال ابزارهای ارتباطی بمب‌گذاری به لبنان بوده است.

سه مقام امنیتی که هویت و ملیت آن‌ها مشخص نشده است به نیویورک تایمز گفتند دو شرکت پوششی دیگر هم برای پنهان کردن هویت ماموران همین عملیات تاسیس شده بود.

بر اساس این گزارش شرکت بی‌ای‌سی که با مجوز گلد آپولو تایوان در بوداپست، پایتخت مجارستان کار می‌کرد، مشتریان عادی هم داشت و برای آن‌ها وسایل ارتباطی از جمله پیجر می‌ساخت. با این حال تمام این ماجرا پوششی برای رخنه به حزب‌الله لبنان بود. پیجرهای سفارشی حزب‌الله جداگانه تولید و در باتری‌های آن ماده منفجره پی‌ای‌تی‌ان کار گذاشته می‌شد.

انتقال پیجرهای بمب‌گذاری شده از تابستان دو سال پیش به حزب‌الله لبنان آغاز شد و از زمستان سال ۱۴۰۳، زمانی که حسن نصرالله در یک سخنرانی عمومی تلفن‌های همراه اعضا و هواداران این گروه را «جاسوسان اسرائیل» خواند شدت گرفت. دبیرکل حزب‌الله از مردم لبنان و به‌ویژه هواداران خود خواسته بود تلفن‌هایشان را در یک جعبه آهنین دفن کنند. از همان موقع، حزب‌الله درخواست خرید هزاران پیجر را به شرکت مجارستانی تحویل داد.

سه مقام امنیتی به نیویورک تایمز گفتند اسرائیل میلیون‌ها دلار در بخش فن‌آوری و شایعه پراکنی خرج کرد تا هراس جاسوسی از تلفن‌های همراه را به دل نصرالله و یارانش بیندازد و آن‌ها را به جای کابرد تلفن‌های هوشمند عادی، به سمت استفاده از پیجرها هدایت کند. رهبری حزب‌الله بر همین اساس استفاده از تلفن همراه را کاملا ممنوع کرد و پیجرها در عملیات نظامی و مکاتبات، جایگزین شدند.

این ابزار، در حالی برای حزب‌الله یک وسیله امن ارتباطی به شمار می‌رفت که ضامن  چاشنی انفجاری آن در دست سرویس امنیتی اسرائیل بود. زمان کشیدن این ضامن از قرار معلوم روز سه‌شنبه فرا رسید. اگرچه برخی منابع اطلاعاتی به آکسیوس گفته‌اند مقام‌های اسرائیلی از بیم لو رفتن عملیات، پیجرها را پیش از موعد مقرر منفجر کردند.

دولت اسرائیل، طبق روال همیشگی درباره این عملیات پیچیده، که بیشتر به داستان فیلم‌های جاسوسی شبیه است، اظهار نظری نکرده است. کابینه جنگ اسرائیل اول همین هفته گفته بود بازگشت نزدیک به ۷۰ هزار شهروند اسرائیلی به خانه و کاشانه‌یشان در شمال این کشور و در مرز با لبنان، یکی از اولویت‌های جنگ است.


ایندی‌پندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024