پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2024, 14:36

موساد در ۵ هزار پیجر مواد منفجره کار گذاشته بود


انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله تا کنون بیش از ۱۰ کشته و نزدیک به ۳ هزار مجروح به جا گذاشته است. خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده که اسرائیل ۵ هزار دستگاه پیجر را منفجر کرده است.

رویترز به نقل از یک منبع بلند‌پایه امنیتی در لبنان و یک منبع دیگر در گزارشی آورده است که سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه مواد منفجره‌ای را داخل ۵ هزار پیجر خریداری شده توسط حزب‌الله، کار گذاشته بود.

این عملیات که منجر به انفجار هزاران پیجر در سراسر لبنان شد و تعدادی کشته و مجروح به جا گذاشت بنا به گزارش رویترز، یک نقص امنیتی بی‌سابقه برای حزب‌ الله به شمار می‌رود.

به گفته یک منبع امنیتی لبنانی که نامش فاش نشده، پیجرهایی که حزب‌الله سفارش خرید آن‌ها را داده بود توسط یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» تهیه و به لبنان ارسال شده است.

مسئولان این شرکت اما گفته‌اند که خود پیجرها را تولید نمی‌کنند بلکه شرکتی اروپایی با برند «گلد آپولو» سازنده این دستگاه‌ها است.

اسرائیل هنوز به طور رسمی نسبت به اتهام‌های مطرح مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در انفجار پیجر‌های اعضای حزب‌الله واکنش نشان نداده است.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در لبنان اما معتقدند که اسرائیل به صورت مستقیم در این عملیات نقش داشته و باید منتظر پاسخ انتقامی حزب‌الله باشد.

رویترز در گزارش خود به نقل از چندین منبع آورده است که به نظر می رسد این عملیات از ماه‌ها پیش طراحی شده بود.

بنا به این گزارش، حزب‌الله پیش‌تر برای ۵ هزار پیجر نزد شرکت تایوانی سفارش خرید داده بود که اوایل سال جاری میلادی وارد لبنان شدند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که شبه‌نظامیان حزب‌الله از این پیجرها که تنها پیام‌های متنی ارسال می‌کند به عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین استفاده می‌کردند تا از ردیابی موقعیت مکانی خود توسط اسرائیل جلوگیری کنند.

منبع بلند‌پایه لبنانی نیز مدعی شده است که سرویس جاسوسی اسرائیل دستگاه‌های پیجر را در مرحله تولید دستکاری کرده است.

بنا به ادعای این منبع «موساد یک برد غیرقابل ردیابی حاوی مواد منفجره را که با ارسال کد فعال می‌شود و حتی با اسکنرها هم به سختی قابل تشخیص هستند از پیش داخل این دستگاه‌ها کار گذاشته است.»

این منبع افزود که ۳ هزار دستگاه از این پیجرها با ارسال پیام کدگذاری شده به صورت همزمان منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که حداکثر سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید خریداری شده کارگذاشته شده بود.

یکی از مقامات حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که این انفجار‌ها «بزرگترین نقص امنیتی» این گروه از زمان آغاز درگیری‌های غزه میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر گذشته بوده است که دامنه آن به مرزهای جنوبی لبنان نیز کشیده شده است.

جاناتان پانیکوف، معاون سابق اطلاعات ملی ایالات متحده در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با رویترز این انفجارها را «بزرگترین شکست اطلاعاتی و ضد جاسوسی حزب‌الله در دهه‌های اخیر» توصیف کرده است.


* وزیر خارجه آمریکا: از انفجار پیجرهای حزب‌الله بی‌اطلاع بودیم
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد انفجار پیجرهای حزب‌الله گفت ایالات متحده از این حوادث بی‌اطلاع بود.
او در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه مصر در قاهره، افزود که آمریکا هنوز در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این حادثه است.
وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون روز سه‌شنبه نیز گفتند که این کشور در انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله لبنان نقشی نداشته است.
بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر، در نشست مشترک با همتای آمریکایی خود گفت که هرگونه تشدید تنش، از جمله انفجار پیجرهای حزب‌الله باعث تاخیر و ایجاد موانع در برابر دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود.
بلینکن در بخشی از این نشست خبری یادآوری کرد که در یک ماه و نیم گذشته پیشرفت‌هایی در مورد توافق آتش‌بس غزه رخ داده و ۱۵ بند از ۱۸ بند مورد توافق قرار گرفته است.
به گفته او، حل مسائل باقی‌مانده در توافق آتش‌بس غزه بیشتر به اراده سیاسی طرفین بستگی دارد.


* نیویورک‌تایمز: مواد منفجره در پیجرها کار گذاشته شده بود
روزنامه نیویورک تایمز بامداد چهارشنبه نوشت اسرائیل در پیجرهای ساخت تایوان که وارد لبنان شده بود، مواد منفجر کار گذاشته بود.
این روزنامه به نقل از «مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها که از این عملیات مطلع شدند» نوشت، حزب‌الله لبنان این پیجرها را از شرکت تایوانی «گلد آپولو» سفارش داده بود و این دستگاه‌ها پیش از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.
بر اساس این گزارش، دو مقام که نامشان فاش نشده است اعلام کردند، مواد انفجاری که در حد یک یا دو اونس بود، در کنار باتری پیجرها کار گذاشته شده بود. یک سوئیچ نیز که در آن جاساز شده بود، می‌توانست این مواد منفجره را از راه دور منفجر کند.
نیویورک تایمز افزود، دو مقام گفتند ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در لبنان پیجرها پیامی دریافت کردند که وانمود می‌شد از طرف رهبری حزب‌الله ارسال شده است. اما این پیام مواد منفجره در پیجرها را فعال کرد. پیجرها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجاری صدای بوق کوتاهی بدند.
به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر ویدیویی انفجارها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند کاملا روشن است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد انفجاری بوده است.
میکو هیپونن کارشناسس شرکت نرم‌افزاری WithSecure و مشاور جرایم سایبری در یوروپول گفت: این پیجرها احتمالا به نحوی دستکاری شده بود که باعث این نوع انفجارها شده است. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که علت آن فقط باتری نبوده است.


* ردپای مجارستان در پیجرهای حزب الله لبنان
شرکت تایوانی که دستگاه‌های پیجری را که دیروز در لبنان و سوریه منفجر شد را تولید می‌کند، مدعی است که این دستگاه‌ها توسط یک شرکت مجارستانی در اختیار حزب‌الله قرار گرفته است.
بر اساس ادعاها، این دستگاه ها توسط عوامل اسرائیل با 20 تا 50 گرم مواد منفجره در داخل آنها تحویل داده شده است.
این «عملیات اسرائیلی» حتی قبل از اینکه دستگاه ها از خارج به لبنان تحویل داده شود، ماه ها ادامه داشت تا اینکه بین هزاران نفر از اعضای حزب الله توزیع شد.


* افشای نوع ماده‌ منفجره استفاده شده در پیجرها
رسانه‌های عبری گزارش دادند که نوع مواد مورد استفاده برای انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان، «پینتریت» به اختصار PETN، نوعی ماده منفجره بسیار قوی و بسیار حساس است.
یک منبع امنیتی ارشد لبنان به رویترز گفتند که موساد مقادیر کمی مواد منفجره را در پنج هزار پیجر تایوانی که ماه‌ها پیش توسط حزب‌الله لبنان درخواست شده بود، جاسازی کرد.
کانال۱۲ اسرائیل: دستگاه‌های در دست حزب‌ الله توسط شرکت مجارستانی BAC Consulting KFT که در بوداپست مستقر است، ساخته شده است.


* تماس مستقیم آمریکا با ایران درباره انفجار پیجرها
واشنگتن پست: مقامات آمریکایی دیروز در تماس مستقیم با ایران بودند تا تاکید کنند که واشنگتن نقشی در این حمله نداشته است
واشنگتن پست گزارش داد که احساس دولت آمریکا در حال حاضر این است که حزب‌الله گیج و وحشت زده است و پاسخ نظامی فوری نخواهد داد.
واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی افزود: اگر حزب الله حمله کند، اسرائیل می تواند خسارات وارده را مهار کند
واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی تاکید کرده ‌ک: آمریکا در صورت لزوم به دفاع از اسرائیل در برابر حزب الله کمک خواهد کرد.


* انتقال تعدادی از مجروحان انفجارهای لبنان به تهران
ایسنا: رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه دو گروه از متخصصان اصلی در بیمارستان لبنان حضور دارند، گفت: هدف از حضور متخصصان و فوق‌تخصصان چشم در بیمارستان‌های لبنان این است که عمل‌های جراحی چشم را انجام دهند.
رئیس جمعیت هلال احمر از شرایط پایدار و وضعیت عمومی «خوب» سفیر ایران در لبنان خبر داد. پیرحسین کولیوند درباره وضعیت جسمانی مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان اظهار کرد: حال عمومی سفیر ایران در لبنان خوب است و شرایط پایداری دارند. به لطف خدا تلاش می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از مجروحانی که به مداخلات درمانی جدی‌تر نیاز دارند به تهران منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه دو گروه از متخصصان اصلی در بیمارستان لبنان حضور دارند،  گفت: هدف از حضور متخصصان و فوق‌تخصصان چشم در بیمارستان‌های لبنان این است که عمل‌های جراحی چشم را انجام دهند. من به همراه متخصصان و وفق‌متخصصان چشم از بیمارستان  حضرت‌رسول لبنان بازدید کردیم.


* وزیر بهداشت لبنان: تاکنون ۱۲ نفر کشته شده‌اند
- ظرف نیم ساعت بین ۲۷۵۰ تا ۲۸۰۰ مجروح دیروز به بیمارستان ها رسیدند.
- تعداد کشته‌ها تا کنون ۱۲ نفر از جمله دو کودک است.
- تعداد زخمی‌های جدی به حدود ۳۰۰ نفر رسید.
- چندین کشور برای ارسال کمک با ما تماس گرفتند
- تاکنون ۴۶۰ عمل جراحی انجام شده است که بیشتر آنها در ناحیه چشم و صورت بوده است.


* پزشکیان، انفجار پیجرهای حزب‌الله را «گواه سقوط انسانیت» خواند
مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم در واکنش به انفجار پیجرهای حزب‌الله، این اتفاق را «گواه سقوط انسانیت و غلبه خوی وحشی‌گری و جنایت‌پیشگی» خواند.
پزشکیان، آمریکا و کشورهای غربی را متهم کرد که به دنبال برقراری آتش‌بس در غزه نیستند و از «جنایت، کشتار و ترورهای کور» اسرائیل حمایت می‌کنند.
او در ادامه گف: «علاج اصلاح این وضعیت و قطع زنجیره ظلم و جنایات اسرائیل و حامیانش، وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی است.»


* ترور هنیه در تهران عملیات فریب بود!
یدالله اسلامی، سیاستمدار اصلاح‌طلب معتقد است که عملیات ترور اسماعیل هنیه در تهران که توسط تلفن همراه مکان‌یابی شده بود عملیات فریسب بود و پس از این ترور بود که حزب‌الله سیاست کنار گذاشتن گوشی‌ها تلفن و روی آوردن گسترده به پیجرها را به اجرا گذاشت.
یدالله اسلامی در یادداشتی تلگرامی نوشت:
سیاست استفاده از پیجر به جای تلفن همراه در حزب‌الله لبنان، پیامد ترور هنیه در تهران شد. چرایی و چگونگی روی آوردن به چنین روشی در بالاترین سطح تصمیم‌گیری از نکات قابل‌تأملی است که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت.
اینکه چه کسانی در ارائه این تصمیم به سران #حزب_الله ایفای نقش کرده‌اند و این خسارت جبران‌ناپذیر رقم خورده است، از دید مقام‌های امنیتی دور نخواهد ماند؛ ولی در کنار بررسی این موضوع، نقش شرکت اروپایی مورد  ادعای شرکت تایوانی سازنده و مالک اصلی پیجر که این پیجرها را با مجوز شرکت مادر تولید کرده، در این جنایت ضدبشری چه بوده است؟
اینکه سرویس‌های جاسوسی ابزار ارتباط‌جمعی را به بمب همراه  تبدیل کنند؛ آینده جهان را سخت ناامن‌تر خواهد کرد و آنچه امروز دامان #حزب_الله لبنان را گرفت، می.تواند دنیا را در ترس و نگرانی فرو ببرد...


منابع: یورونیوز فارسی، رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024