پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.09.2024, 13:58

آمریکا و سه کشور اروپایی «ایران ایر» را تحریم می‌کنند


وزیر امور خارجه آمریکا با تأیید رسمی گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، می‌گوید ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند.

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در لندن به خبرنگاران گفت: «روسیه محموله‌های این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده و احتمالا طی هفته‌های آینده از آنها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.»

او که برای سفری رسمی به بریتانیا سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه این کشور گفت آمریکا امروز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند که شامل ایران ایر، هواپیمایی جمهوری اسلامی، نیز خواهد شد.

آقای بلینکن گفت: «تصمیم ایران برای تامین موشک‌های بالستیک روسیه، امنیت اروپا را تهدید می‌کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خبر داد روسیه فناوری‌هایی در اختیار ایران می‌گذارد که شامل مسائل هسته‌ای نیز هست.

ساعتی بعد، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با محکوم کردن شدید انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، شرکت ایران ایر را تحریم می‌کنند.

در بیانیه مشترک سه کشور آمده است: «این اقدام تشدید تنش توسط ایران و روسیه و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا است.»

در ادامه این بیانیه آمده که تروئیکای اروپایی به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهند داشت.

متن کامل بیانیه سه کشور اروپایی

دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به شدت صادرات موشک‌های بالستیک توسط ایران و سفارش آنها توسط روسیه را محکوم می‌کنند. این اقدام، تشدید بیشتر حمایت ایران از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین است و خواهیم دید که موشک‌های ایران قابلیت رسیدن به خاک اروپا دارند و رنج مردم اوکراین را افزایش می‌دهد. این اقدام تشدید بیشتر تنش هم از سوی ایران و هم از سوی روسیه است و تهدیدی مستقیم علیه امنیت اروپا محسوب می‌شود.

سه کشور اروپایی (E3) خصوصی و علنی به وضوح گفته‌ است که اگر انتقال موشک توسط ایران صورت بگیرد گام‌های جدی بر می‌دارد. ما اکنون به تاییدیه دست یافته‌ایم که ایران این انتقال را انجام داده‌است. ما بلافاصله گام‌هایی برای لغو کلیه توافق‌های دوجانبه خدمات هوایی با ایران بر می‌داریم.  علاوه بر این، ما به دنبال قرار دادن افراد و نهادهای موثر در برنامه موشک‌های بالستیک ایران و انتقال موشک‌های بالستیک و دیگر سلاح‌ها به روسیه در فهرست تحریم‌ها هستیم.  ما همچنین برای اعمال تحریم علیه ایران ایر کار می‌کنیم.

سه کشور اروپایی هماهنگی نزدیکی برای واکنش قوی به این گونه انتقال‌ها با شرکای اروپایی و بین‌المللی انجام می‌دهد. ما از ایران می‌خواهیم که فورا تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین و همچنین توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در کنفرانس خبری روز دوشنبه با آنتونی بلینکن تأمین موشک‌های بالستیک توسط جمهوری اسلامی برای روسیه را «تشدید تنش مهم» خواند.

او افزود بریتانیا برای واکنش به این اقدام با ایالات متحده هماهنگ خواهد بود.

آقای لمی همچنین تصریح کرد: «ما کاملاً در مورد نیاز به مقابله با فعالیت بدخیم ایران در منطقه و فراتر از آن همسو هستیم.»

وزیرخارجه بریتانیا با اشاره به این که شاهد یک الگوی نگران‌کننده از حمایت بیشتر ایران از «گروه غیرقانونی کرملیني هستیم، اعلام کرد: «امروز در مورد تعهد مشترک خود برای پاسخگویی به تهران به دلیل تضعیف ثبات جهانی صحبت کردیم.»

بریتانیا همچنین روز سه‌شنبه موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه تهران و مسکو اعلام کرد که شامل هفت مورد تحریم حکومت ایران و سه مورد تحریم روسیه می‌شود.

برخی از تحریم‌شدگان شامل شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که با صنایع تولید پهپاد در روسیه و ایران ارتباط دارند.

بریتانیا چند کشتی باری روسی را نیز به دلیل نقش آنها در انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه تحریم کرد.

روز گذشته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود آمریکا نمی‌تواند گزارش‌ها درباره انتقال موشک‌های بالستیک ایرانی برای روسیه را تأیید کند.

روزنامه وال استریت جورنال روز ۱۶ شهریور گزارش داد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد به روسیه ارسال کرده است و یک روز بعد نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز در گزارش‌های جداگانه‌ای به نقل از منابع خود خبر مشابهی منتشر کردند.

ایران چنین اقدامی را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه در نشستی خبری گفت: «ما ادعاهای مربوط به نقش ایران در صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ را به شدت تکذیب می‌کنیم.»

با این حال اتحادیه اروپا روز دوشنبه اطلاعات مربوط به ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را «موثق» خواند.

پتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه در هماهنگی با متحدان بین‌المللی خود «واکنش قاطعی نشان خواهد داد که اتخاذ اقدامات تنبیهی جدی علیه ایران را شامل خواهد شد».


رادیو فردا، وبسایت وزارت امور خارجه آلمان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024