پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - Thursday 19 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.08.2024, 18:56

چند نهاد حقوقی خواستار آزادی محمدسیف‌زاده شدند


جمعی از وکلای دو کشور انگلستان و ولز به همراه کمپین حقوق بشر ایران با انتشار یک نامه سرگشاده خواستار آزادی محمد سیف‌زاده، وکیل حقوق بشری ۷۶ ساله  شدند که قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیش‌تراو را به تحمل یک سال زندان محکوم کرده بود.

جامعه حقوقی انگلستان و ولز و کمپین حقوق بشر ایران در این نامه همچنین خواستار پایان دادن به آزار و اذیت سیستماتیک مدافعان حقوق بشر در ایران شده‌اند.

در این نامه تاکید شده است که محمد سیف‌زاده در طول سه دهه گذشته ۱۳ بار به زندان افتاده و به دلیل تحمل شرایط غیرانسانی بازداشت، دچار عوارض سلامتی متعددی شده است.

این وکلا ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی باید حق همه را برای دسترسی مؤثر به عدالت تضمین کند، خواستار آزادی وکلای ایرانی شدند که به دلیل دفاع از حقوق بشر و دفاع از زندانیان عادی و سیاسی محبوس شده‌اند.
دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

محمد سیف‌زاده اردیبهشت سال ۱۴۰۲ طی حکمی از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “نشر اکاذیب” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر عینا به تایید رسید و به شعبه اول اجرای احکام زندان اوین ارجاع شد. درپی صدور این حکم روز چهارشنبه۲۴  مرداد کمپین حقوق بشر ایران اعلام کرد که او در روزهای گذشته برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان اوین احضار شده است.

دلیل محکومیت این وکیل دادگستری، انتشار نامه‌ای سرگشاده بود که توسط جمعی از وکلا و‌ مدافعان حقوق‌بشر در خصوص سرکوب اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته شده بود.

سیف‌زاده جزو فعالان سیاسی و مدنی است که در بهمن ۱۳۹۶ خواستار برگزاری رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل متحد برای گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی شدند.

دویچه وله فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024