جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - Friday 6 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.07.2024, 18:24

انتقاد مودی از جنایت پوتین در حمله به بیمارستان


نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، یک روز پس از حمله مرگبار روسیه به یک بیمارستان کودکان در پایتخت اوکراین، در نشست مشترک با ولادیمیر پوتین گفت مرگ کودکان بی‌گناه «دردی هولناک» است.

آقای مودی این سخنان را روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در اولین روز از سفر رسمی به مسکو ایراد کرد. ابراز تأسف از مرگ کودکان در اوکراین را می‌توان انتقاد تلویحی نخست‌وزیر هند از رهبر روسیه دانست که هنگام استقبال از آقای مودی بر اهمیت مناسبات استراتژیک بین دو کشور تأکید کرد.

دولت اوکراین می‌گوید در یک بیمارستان کودکان در شهر کی‌یف که روز دوشنبه مورد حمله قرار گرفت ترکش‌های یک موشک کروز روسی را یافته است. این مدل در روسیه «ایکس-۱۰۱» نامیده می‌شود و ناتو آن را «ای‌اس-۲۱ کودیاک» نامگذاری کرده است.

در موج حملات موشکی و پهپادی روسیه در روز دوشنبه دست کم ۴۱ نفر در نقاط مختلف اوکراین کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده که دلیل انفجار در این بیمارستان کودکان اصابت یک پرتابه از سامانه دفاع ضدهوایی اوکراین بوده است.

نارندا مودی گفت: «چه در جنگ، چه در درگیری‌های مسلحانه و چه در حملات تروریستی، کشته شدن مردم برای کسی که به بشریت اعتقاد دارد دردناک است. وقتی که قربانیان کودکان بی‌گناه باشند قلب انسان به درد می‌آید و این درد هولناکی است.»

این اولین بار نیست که نخست‌وزیر هند از اقدامات روسیه در اوکراین انتقاد می‌کند.

آقای مودی در سپتامبر ۲۰۲۲ به رئیس‌جمهور روسیه گفت «زمانه امروزی دوران جنگ نیست.» ولادیمیر پوتین نیز در آن زمان گفت که نگرانی‌های نخست‌وزیر هند را درک می‌کند.

با این وجود، دولت هند تهاجم نظامی روسیه را محکوم نکرده و از فرصتی که تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو فراهم شده برای خرید نفت روسیه با تخفیف بهره می‌برد.

برای روسیه نیز که تلاش می‌کند نشان دهد اقدامات غرب به انزوای آن کشور منجر نشده، رابطه با هند علاوه بر مناسبات اقتصادی از نظر دیپلماتیک نیز بسیار مهم است.

ولادیمیر پوتین که قبل از نارندرا مودی صبحت کرد، گفت دو کشور از «همکاری استراتژیک ممتازی» برخوردار هستند و از تلاش‌های نخست‌وزیر هند برای یافتن راه حل صلح آمیز برای جنگ در اوکراین قدردانی کرد.

او افزود: «از توجه شما به پیچیده‌ترین مسایل، از جمله تلاش برای پایان دادن به بحران اوکراین به خصوص از راه‌های صلح آمیز، قدردانی می‌کنم.»

نارندرا مودی در پاسخ گفت: «به عنوان یک دوست همواره تأکید کرده‌ام که برای نسل‌های آینده صلح حیاتی است. راه حل‌ها را نمی‌توان در میدان جنگ یافت. همزمان با شلیک گلوله و پرتاب بمب مذاکره صلح نمی‌تواند به نتیجه برسد. ما فقط از راه گفتگو می‌توانیم به صلح برسیم.»

همزمان شدن شروع سفر دو روزه نارندرا مودی به مسکو با حمله موشکی به بیمارستان کودکان در شهر کی‌یف برای نخست‌وزیر هند خجالت آور شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در واکنش به عکس آقای مودی در حالت در آغوش گرفتن ولادیمیر پوتین که در حساب رسمی نخست‌وزیر هند در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر شد، نوشت: «در آغوش گرفتن خون‌آشام‌ترین جنایتکار مسکو توسط رهبر بزرگ‌ترین دمکراسی جهان در چنین روزی یک ناامیدی بزرگ و ضربه‌ای جدی به تلاش برای صلح است.»

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت واشینگتن بار دیگر نگرانی خود در مورد مناسبات با روسیه را به دولت هند ابلاغ کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در سخنانی حملات روز دوشنبه را «یادآوری هولناک بی‌رحمی روسیه» توصیف کرد.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024