دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - Monday 1 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.06.2024, 15:44

مهسا جزینی: صدای زنان را باید شنید


مهسا جزینی روزنامه‌نگار سیاسی و مترجم کتاب «بیائید از پوتین بگوئیم» در ارزیابی مرحله اول انتخابات و ورود مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم انتخابات از کاهش مشارکت زنان در انتخابات سخن می‌گوید و تاکید می‌کند نظرسنجی‌ها و مشاهدات نشان دهنده آن است مشارکت بسیار کمتر زنان به نسبت مردان در انتخابات بود اما برای اظهار نظر دقیق، به آمار قطعی نیاز است. طبیعتاً بعد از جنبش «زن زندگی آزادی» سطح مطالبات و خواسته‌های زنان و نوع و نحوه رسیدن به آن متفاوت شده است‌. شاید زنان به اینجا رسیده‌اند که ساختارهای رسمی دیگر نه می‌تواند خواسته‌های آنها را نمایندگی کند نه صدایشان را بشنود.

پاسخ های مهسا جزینی روزنامه‌نگار سیاسی درباره مرحله اول انتخابات و نتایج آن را در ادامه می‌خوانید:

۱ –ارزیابی اولیه شما از دور اول انتخابات چیست؟
واقعیت اینکه غافلگیر شدم. من هم مثل بقیه فکر نمی‌کردم در یک مشارکت پایین، نامزد اصلاح‌طلب پیش بیفتد و من هم تصورم این بود مشارکت بیشتر از انتخابات مجلس خواهد بود.
نکته بعد اینکه به نظر می‌آید به جز تلاش موافقان شرکت در انتخابات برای راضی کردن مرددها و کمی از تحریمی‌ها، شخصیت خود پزشکیان و نوع مواجهه تبلیغاتی و مناظراتی‌اش هم در جذب رای بخشی از قشر خاکستری، شاید حتی بخشی از بدنه سنتی اصولگرایی و طبقات حاشیه‌ای هم موثر بوده. به نظر می‌آید در بدنه اصولگرایی هم با ریزش رای روبه‌رو بودیم که ممکن است یا وارد دسته تحریمی ها شده باشند یا سبد پزشکیان 

۲ – پیش‌بینی می‌کردید این اتفاق بیفتد و چرا؟
امیدوار بله اما مطمئن نه. احتمال پیش افتادن پزشکیان بر مبنای نظرسنجی‌ها بسیار محتمل بود.

۳- به نظر شما با توجه به حضور تمام قد دو جناح داخلی کشور، دلیل مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات چیست؟
اگر منظورتان مشارکت پایین است باید گفت ناامیدی از هر دو جناح و عبور از آنها که مدتهاست در همان شعار معروف «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمام ماجرا» خودش را ذره ذره نشان داده‌است.

۴- برخی معتقدند که زنان مهمترین عامل تحریم در انتخابات بودند. این نظر درست است؟ و به نظر شما چرا زنان در این انتخابات شرکت نکردند؟
نظرسنجی‌ها و مشاهدات بله حاکی از مشارکت بسیار کمتر زنان به نسبت مردان بود اما برای اظهارنظر قطعی به آمار قطعی نیاز است. طبیعتاً بعد از جنبش «زن زندگی آزادی» سطح مطالبات و خواسته‌های زنان و نوع و نحوه رسیدن به آن متفاوت شده است‌. شاید زنان به اینجا رسیده‌اند که ساختارهای رسمی دیگر نه می‌تواند خواسته‌های آنها را نمایندگی کند نه صدایشان را بشنود.

۵- برای پیروزی کاندیدای موردنظر شما چه باید کرد؟
تلاش اقناعی

۶- به نظر شما در دور دوم بخت با چه کسی است؟
اگر تلاش‌های اقناعی ثمر دهد، پزشکیان

۷- چه توصیه‌ای دارید؟
پزشکیان حواسش باشد که این رای راحت به دست نیامده و با فرصت‌سوزی یا میدان دادن به فرصت‌طلبان، پروژه‌بگیرها و کوتوله‌های سیاسی آن را راحت از کف ندهد. خلاصه کارهای بد روحانی را نکند!

باشگاه خبرنگاران ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024