پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - Thursday 26 September 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.09.2023, 13:12

عبدالحمید: کشته‌شدن مهسا به‌خاطر پوشش دردآور بود


امام جمعهٔ اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ شهریور گفت تحویل جنازهٔ مهسا (ژینا) امینی پس از بازداشتش تنها به دلیل پوشش، «دردآور» بود.

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنرانی خود در نماز جمعه که در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد ایراد کرد گفت: «چرا باید کسی که سرش برهنه باشد یا کمبود حجاب داشته باشد کشته شود؟»

او با اشاره به سرکوب معترضان توسط نیروهای نظامی و امنیتی در اعتراضات اخیر ایران گفت: «هیچ مأموری از نظر شرعی و قانونی اجازه این کار را ندارد. در هرجای دنیا اعتراضات وجود دارد اما هیچ‌جا معترضان را نمی‌کشند و چشم آن‌ها را کور نمی‌کنند.»

همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید سایت حقوق بشری «حال‌وش» از اختلال شدید اینترنتی در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان‌ و بلوچستان خبر داد.

خطبه‌های نماز جمعه زاهدان نیز که به صورت زنده از صفحهٔ اینستاگرامی مولوی عبدالحمید در حال پخش بود، چند مرتبه قطع شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌های خود با اشاره به واقعهٔ «جمعهٔ خونین زاهدان» گفت که خواستهٔ مردم زاهدان هنوز مجازات «عاملان و آمران در هر رده و سطحی» است و قانون و انصاف می‌گوید که «اگر مأموری به ناحق مردم را بزند، باید مجازات شود».

او با بیان این که به خاطر آمدن «بیداری در ایران بسیار خوشحالیم» گفت که «امروز ایرانی از هر تبار، قوم و گرایش مذهبی متحد شده‌اند» و «بیداری سرآغاز پیروزی و توسعه‌یافتگی هر ملتی است».

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به «جواب‌ ندادن سیاست‌های ۴۴ ساله جمهوری اسلامی» گفت: «این سیاست‌ها باید تغییر کند و باید مردم رضایت پیدا کنند.»

مولوی عبدالحمید در ادامه با بیان این که مسئله معیشت «مردم ایران را به زانو درآورده» گفت: «پول ایران از ارزش افتاده و مردم امیدی ندارند که وضعیت اعتبار پول ایران بهتر شود.»

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی پس از پایان نماز جمعه مردم زاهدان در جمعیت زیاد به خیابان آمده و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

استان سیستان و بلوچستان و به‌ویژه شهر زاهدان از هشتم مهرماه سال ۱۴۰۱ که پس از نماز جمعه اهل سنت و با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی نزدیک به یکصد تن از مردم در «جمعه خونین» کشته شدند صحنه اعتراضات مداوم در روزهای جمعه بوده که به «جمعه‌های اعتراضی» شهرت یافته است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با وجود بازداشت‌های گسترده و صدور احکام سنگین زندان و فشار بر مولوی عبدالحمید و اطرافیان او با گذشت نزدیک به یک سال در سرکوب جمعه‌های اعتراضی زاهدان ناکام بوده‌اند.

تظاهرات زاهدانی‌ها در سالگرد خیزش انقلابی

مردم زاهدان روز ۲۴ شهریور و در حالی‌ که یک روز تا سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی و حدود دو هفته تا سالگرد جمعه خونین باقی مانده است، به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی اعتراضی کردند.

نمازگزاران زاهدان پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، با سر دادن شعارهایی چون «این حکومت باطله، سپاه خودش قاتله» به خیابان‌ها آمدند.

معترضان در تظاهرات خود با خطاب قرار دادن رهبر جمهوری اسلامی، شعارهایی چون «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» سر دادند.

علی خامنه‌ای اخیرا با گروهی دستچین‌شده از مردم سیستان و بلوچستان دیدار کرد و گفت کسانی که با پیامبر مسلمانان همراه هستند، در مقابل «کُفار» با شدت عمل می‌کنند.

علاوه بر سپاه، معترضان زاهدانی «بسیج» را هم هدف شعارهای خود قرار داده و فریاد «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر دادند. تجمع‌کنندگان در زاهدان همچنین شعار دادند: «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت».

ویدیوهای منتشر شده از راهپیمایی نمازگزاران زاهدان در روز جمعه نشان می‌دهند آنان شعارهایی در راستای وحدت ملی مانند «کُرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری» سر دادند.

شعاری نمازگزاران بعد از نماز جمعه در خیابان‌های زاهدان:

زندانی سیاسی آزاد باید گردد،
زن، زندگی، آزاد/ آزادی، برابری
یا مرگ یا آزادی،
کرد‌ و ‌بلوچ و آذری/ آزادی و برابری

از متن پلاکاردهای مردم زاهدان:

خامنه‌ای بدان که ما هرگز کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم،
از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران،
برخیز یک بار برای همیشه یا شهادت یا آزادی،
حمله به کردستان، حمله به بلوچستان است،
دریاچه‌ی ارومیه را چون دریاچه‌ی جازموریان نابود کردند


منابع: رادیو فردا، ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024