چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - Wednesday 16 October 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2024, 18:44

بازداشت رضا ولی‌زاده، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، در تهران

رادیو فردا مطلع شده است که رضا ولی‌زاده، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی که پس از سال‌ها به ایران بازگشته بود، در تهران بازداشت شده است.

آقای ولی‌زاده که پیش‌تر از کارکنان رادیو فردا بود، در نوامبر ۲۰۲۲ این رسانه را ترک کرد و مدتی در خارج از کشور اقامت داشت.

یکی از نزدیکان او به رادیو فردا گفته است که رضا ولی‌زاده حدود سه هفته پیش بازداشت شده و با اتهاماتی از جمله همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور رو‌به‌رو است.

مقامات جمهوری اسلامی در خصوص بازداشت این روزنامه‌نگار هنوز به‌طور رسمی اظهار نظر نکرده‌اند.

در آخرین پست رضا ولی‌زاده در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) آمده بود که او در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ به تهران رفته است.

در این پست نوشته شده بود که او مذاکرات نیمه‌کاره‌ای با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران داشته اما در نهایت با مسئولیت خودش و بدون امان‌نامۀ، حتی شفاهی، پس از ۱۴ سال به کشور بازگشته است.

مشخص نیست وی در چه شرایطی این پست را نوشته بود.

تعداد زیادی از ایرانی‌های دوتابعیتی در سفر به ایران،‌ از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و به اتهامات مختلفی متهم شده‌اند. اموال و دارایی‌های بسیاری از آنان هم توقیف یا مسدود شده و حتی در مواردی،‌ اعضای خانواده‌های آنان در داخل ایران، برای مجاب‌ کردن این افراد به بازگشت به کشور،‌ تحت فشار قرار گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران متهم است که با بازداشت غیرقانونی یا «گروگان‌گیری» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود به دولت‌های خارجی فشار وارد می‌کند.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024