چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - Wednesday 16 October 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 13.10.2024, 22:59

آمریکا پدافند موشکی «تاد» را در اسرائیل مستقر کرد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز یکشنبه اعلام کرد که با دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، سامانه پدافند موشکی پیشرفته تاد (THAAD) را در اسرائیل مستقر کرده است. این سامانه توسط کارشناسان نظامی آمریکایی راه‌اندازی و اداره خواهد شد. هدف از این اقدام، تقویت توان دفاع هوایی اسرائیل پس از حملات موشکی اخیر ایران به اسرائیل عنوان شده است.

به گفته پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، ایران در دو نوبت، یکی در 13 آوریل و دیگری در اول اکتبر، به‌طور «بی‌سابقه» حملاتی علیه اسرائیل انجام داده است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز این دستور را برای اطمینان از امنیت اسرائیل و تقویت پدافند هوایی آن صادر کرده است.

توانایی‌های سامانه تاد

«تاد» یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی آمریکا است که قادر است اهداف هوایی را در فواصل 150 تا 200 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد و به‌عنوان مکمل سامانه‌های پاتریوت عمل می‌کند. این سامانه برای پوشش هوایی مناطق وسیع‌تری نسبت به پاتریوت طراحی شده است.

هر باتری تاد شامل شش پرتابگر متحرک، 48 موشک رهگیر، و تجهیزات راداری است و به 95 نیروی نظامی برای راه‌اندازی و عملیات نیاز دارد.

در ماه‌های اخیر، مقامات آمریکایی درباره انواع سامانه‌های دفاع هوایی و مکان دقیق استقرار آن‌ها بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

حضور پدافندهای موشکی آمریکایی در خاورمیانه

آمریکا علاوه بر سامانه تاد، سامانه‌های پاتریوت را نیز در کشورهای مختلف خاورمیانه و اروپا مستقر کرده است. سال گذشته نیز، لوید آستین فرمان استقرار باتری‌های تاد و پاتریوت اضافی را برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه صادر کرده بود.

و بر اساس گزارشی که در آوریل توسط سرویس تحقیقات کنگره آمریکا منتشر شده بود، ارتش آمریکا در مجموع هفت باتری تاد در اختیار دارد که هر کدام برای عملیات مؤثر نیازمند تجهیزات پیشرفته و نیروی متخصص هستند.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش یافته و به گفته ناظران، آمریکا در تلاش است با تقویت زیرساخت‌های دفاعی متحدان خود، به این تهدیدات پاسخ دهد.


العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024