چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - Wednesday 16 October 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 13.10.2024, 10:36

انتقاد سمیر جعجع، رهبر حزب مسیحی لبنان از حزب‌الله

سمیر جعجع، رهبر حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» (قوات لبنانیه)، با انتقاد از وضعیت سیاسی و امنیتی کشورش، لبنان را به «کشتی در حال غرق شدن» تشبیه کرد.

او حزب‌الله را مسئول کشاندن لبنان به جنگ با اسرائیل دانست و خواستار انتخاب رئیس‌جمهوری شد که به خلع سلاح این گروه متعهد باشد. این اظهارات همزمان با سفر رئیس مجلس ایران به بیروت برای ابراز همدردی با حزب‌الله بیان شد.

آقای جعجع روز شنبه ۲۱ مهر در نشستی که برای اعلام طرح نجات با عنوان «دفاع از لبنان» در مقر حزب خود در منطقه معرب در بیروت برگزار کرد، گفت در شرایط کنونی جامعه بین‌المللی و کشورهای عربی نمی‌توانند به حاکمیت ضعیف لبنان اعتماد کنند.

«نیروهای لبنانی» با داشتن بزرگ‌ترین بلوک مسیحی در پارلمان این کشور، از دیرباز گسترش نفوذ حزب‌الله و تسلیحات این گروه متحد تهران را برای منافع ملی این کشور زیان‌بار دانسته است. سمیر جعجع یک سیاستمدار نزدیک به عربستان سعودی و آمریکا به تصویر کشیده می‌شود.

سمیر جعجع ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که حزب‌الله با حملات یک ساله به اسرائیل دارد «لبنان را به جنگ با اسرائیل می‌کشاند- گویی که این کشور دولتی ندارد».

نشست اعلام طرح نجات از سوی نیروهای اپوزیسیون لبنان همزمان با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به بیروت برگزار شد. یکی از اهداف سفر محمد باقر قالیباف به لبنان همدردی با گروه ضربه‌خورده نیابتی تهران بود که دبیرکل، جانشین دبیرکل، جانشین جانشین دبیرکل، و ده‌ها تن از فرماندهان اصلی خود را در ضربات هدفمند اسرائیل در چند روز از دست داده است.

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده‌اند که سفر قالیباف و پیش از آن دیدار چند روز قبل وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از لبنان، کوشش تهران برای تعهد به بازسازی توان و ساختار حزب‌الله و همچنین جلوگیری از انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان در شرایط ضعف حزب‌الله است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024