چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - Wednesday 16 October 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 10.10.2024, 10:04

توضیح سازمان فضایی درباره شکست ماهواره‌ها به دلیل تشعشعات!

ایسنا: رئیس سازمان فضایی ایران از تعویق پرتاب ماهواره‌های «ظفر۲» و «طلوع ۳» خبر داد.

حسن سالاریه در پاسخ به این سؤال که عنوان شده یکی از ماهواره‌های کشور به دلیل تشعشعات فضایی از کار افتاده است، چه توضیحی دارید، گفت: کاهش طول عمر ماهواره بر اثر تشعشعات فضایی مربوط به یکی از ماهواره‌ها نمی‌شود و خیلی از ماهواره‌ها با آن مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: معمولا در ماهواره‌های تحقیقاتی از قطعات غیر سابقه‌دار استفاده می‌شود و بیشتر جنبه تحقیقاتی دارند؛ ضمن آنکه عمر ماهواره‌ها دستخوش مسائل زیادی می‌شود که یکی از این مسائل تشعشع و گرادیان‌های دمایی است.

سالاریه، گرادیان دمایی بالا و تشعشع را دو عامل مهم اثرگذار در عمر ماهواره‌ها دانست و ادامه داد: این طور نیست که یکی از ماهواره‌ها با این مساله مواجه شده باشد و خیلی از ماهواره‌هایی که در گذشته پرتاب می‌شده‌اند، بعد از آنکه در مدار قرار می‌گرفتند، بعد از چند ماه (یک ماه تا یک سال) عمر آنها کاهش می‌یافت که یکی از عوامل این کاهش، تشعشعات فضایی و گرادیان‌های دمایی است.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: آنچه که اعلام شده است، درباره از کار افتادن ماهواره‌ها به دلیل تشعشعات فضایی، ارائه مثالی درباره اثرات تشعشعات فضایی بر روی ماهواره‌ها بوده است و این مساله باید بصورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024