چهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ - Wednesday 26 June 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.06.2019, 20:19

گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی با امانوئل مکرون

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به وی گفت: «اگر آمریکایی ها بخواهند دوباره به آبها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران مامور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.»

بخش‌هایی دیگر از گفته‌های حسن روحانی به مکرون:

* جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای به افزایش تنش‌ها در منطقه نداشته و هرگز به دنبال جنگ با هیچ کشوری از جمله آمریکا نیست. ما همواره متعهد به توسعه ثبات و امنیت منطقه بوده و در این راستا تلاش خواهیم کرد.

* جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر توسعه روابطی پایدار و هدفمند با فرانسه تلاش کرده و خواهد کرد.

* اگر برجام از سوی همه طرف‌های مذاکره به طور کامل و صحیح اجرا می‌شد، امروز شاهد تحولات مثبت و خوبی در منطقه و جهان بودیم. بی‌تردید اقدام رئیس جمهور آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای به ضرر مردم آمریکا، اروپا، ایران و مخالفت با مصالح منطقه‌ای و بین المللی بوده است.

* پایبندی ایران در برجام پس از خروج آمریکا بر مبنای وعده طرف‌های اروپایی برای تضمین منافع اقتصادی از جمله حل وفصل مسائل مربوط به روابط بانکی و فروش نفت بود که متأسفانه هیچیک از آنها در مقام عمل تحقق پیدا نکرده. اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره مند شود، بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

* تحت هیچ شرایطی برای توافقی که در نتیجه دوسال مذاکره به دست آمده، مذاکره مجدد نخواهیم کرد. آمریکایی‌ها بر خلاف موازین بین المللی با اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران ثابت کردند به هیچ وجه خواهان حل و فصل مسائل نیستند.

* دولت آمریکا عامل و مسئول اصلی ایجاد و تشدید تنش‌ها در منطقه است. پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چند اخطار از سوی پدافند ایران مورد هدف قرار گرفت و اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره به آب‌ها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران مأمور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.

* جمهوری اسلامی ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی ۱+۴ بویژه در زمینه حل و فصل روابط بانکی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته بازخواهد گشت و تا زمانی که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، شرایط تغییر نخواهد کرد.

***

به گزارش ایرنا، «امانوئل مکرون» نیز در این گفتگوی تلفنی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اعمال تحریم علیه ایران و تشدید این تحریم‌ها را مایه تأسف دانست و گفت: فرانسه همواره برای پایداری برجام و قانع کردن طرف‌های مذاکره بویژه آمریکا تلاش کرده و آن را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اوضاع کنونی منطقه و سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط پدافند ایران در خلیج فارس، اظهار داشت: باید با گسترش همکاری و تعامل فی‌مابین در مسیر توسعه ثبات و امنیت منطقه تلاش کرده و با مدیریت شرایط منافع کشورهای منطقه را تأمین کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تلاش همگان برای جلوگیری از افزایش تنش و اقدامات تحریک آمیز در منطقه، گفت: بسیاری از اقدامات و تصمیم‌های آمریکا مصرف داخلی دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024