شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - Saturday 6 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.06.2015, 14:01

افزایش ناامیدی و افسردگی در دانشجویان پزشکی

نائب رئيس انجمن پزشکان عمومی کشورعزت‌الله گل‌عليزاده در نشست خبری امروز  گفت: بنابر آمار و ارقام ۸۰ هزار پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی داريم البته آمار دقيقی در باره پزشکان عمومی فعال وجود ندارد.
وی گفت: برآورد می شود که ۵ درصد پزشکان فوت کرده ، ۵درصد مهاجرت کردهاند و بين ۱۲ تا ۱۵هزار استخدام در وزارت بهداشت صورت گرفته است. همچنين ۱۸ تا ۲۰ هزار پزشک طرف قرارداد با سازمان های بيمهگر هستند و مطب فعال دارند. همچنين ۱۰ هزار دستيار داريم که به عنوان پزشک عمومی شناخته ميشوند.
وی خاطر نشان کرد: بين ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر نيز مشغول به کار نبوده و در حال آمادگی برای کنکور دستيار عمومی هستند.
وی با اشاره به اينکه در مطالعهای که در سال ۸۶ صورت گرفت نشان می دهد که پزشکان عمومی دوست دارند ادامه تحصيل دهند، گفت: پيش از اين پزشک عمومی عمل آپانديس، لوزه و گچ گيری ساده را انجام ميداد و بار اصلی خدمات سلامت را برعهده داشت. در دنيا نيز ۸۰درصد خدمات نظام سلامت توسط پزشکان عمومی ارائه ميشود ما نيز بايد به اين سمت برويم.
وی گفت: برخی بيان ميکنند که ما حاضريم ارقام نجومی هم پرداخت کنيم اما پزشکان حاضر نيستند به مناطق محروم بروند. اين درست نيست برخی از همکاران ما تماس ميگيرند و ميگويند کی چنين چيزی اعلام شده و ما حاضريم با اين شرايط به مناطق محروم برويم. برای اين حرفها بايد اسناد مربوطه ارائه شود.وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در سال ۸۴ گفت: اين طرح در روستاها و برخی از شهرستانها اجرايی شد اما بنا به دلايلی در نيمه راه متوقف شد. در چند سال اول دستمزد پزشکان عمومی اين طرح افزايش نداشت و اين موضوع سبب شد که پزشکان قيد حضور در پزشک خانواده را بزنند و ظرفيت ماندگاری آنها در روستاها کاهش يافت.
وی تاکيد کرد: پزشکان عمومی با اجرای محدوديتها جايگاه اصلی خود را از دست دادهاند و به گوشه رانده شدهاند و حتی برخی از آنها به مشاغل ديگری روی آوردهاند.
نائب رئيس انجمن پزشکان عمومی کشور با اشاره به اينکه مطالعات نشان می دهد نااميدی و افسردگی در دانشجويان پزشکی افزايش يافته گفت: اين دانشجويان به آينده خود اميدی ندارند. جايگاه پزشک عمومی در نظام سلامت مشخص نيست. بايد برنامهای تهيه شود و دولتهای آينده نيز به آن عمل کنند.نظام پزشک عمومی ما بايد متناسب با نظام پزشک خانواده باشد. همچنين نظام پرداخت بايد کنترل شود تا پزشک عمومی تمايل داشته باشد در اين حوزه خدمت رسانی کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024