سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - Tuesday 2 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.12.2014, 15:08

واردات از چین ادامه دارد

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينکه بومی سازی ۱۰ قلم کالا طی مدت ۳ سال تعيين شده به نتيجه نمی‌رسد، گفت: تا زمانی که ساخت داخل در بدنه دولت گير می‌کند اقدام مثبتی صورت نمی‌گيرد.
ايلنا، رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در خصوص استفاده از تجهيزات ساخت داخل صنعت نفت گفت: برنامه ريزی برای بومی سازی ۱۰ قلم کالايی انجام شده و در حال طی مرحله مقدماتی است و پش بينی اينکه به چه ترتيب کالا‌ها ساخت داخل شوند، نشده است.اينگونه که پيش می‌رود و با توجه به کند بودن روند کار طی مدت ۳ ساله به نتيجه نمی‌رسد.
وی تصريح کرد: اين کار به نتيجه نمی‌رسد مگر اينکه کار به خود سازندگان واگذار شود يعنی هر چه در بدنه دولت گير کنيم اتفاقی نمی‌افتد.
وی اظهار داشت: فاجعه جهان سوم اين است که سازنده با کارفرما ارتباط نداشته باشد و اين اتفاقی است که کشور ما نيز درگير آن است و به اين ترتيب تا زمانی که اين ساختار حکمفرما باشد، ساخت داخل اتفاق نمی‌افتد.
وی در خصوص استفاده از توان داخل برای صنايع بالادستی نفت نيز اظهار داشت: هنوز تقاضايی به سازندگان داخل از سوی کارفرما داده نشده است و کالا‌ها کماکان از چين وارد می‌شود.
برنامه ساخت داخل ١٠ گروه کالای اولويت دار صنعت نفت با هدف دستيابی به اهداف بلندمدت وزارت نفت در زمينه تجاری سازی فناوری و توليد محصولات فناورانه مورد نياز صنعت نفت در داخل کشور با رويکرد ارتقای کيفيت اين محصولات تدوين شده است.
١٠ قلم کالای اولويت دار مورد نياز صنعت نفت با هدف حمايت از ساخت داخل، شامل ساخت تجهيزات سرچاهی و تجهيزات رشته تکميلی درون چاهی، پمپهای درون و سرچاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شيرهای کنترلی، ايمنی و تجهيزات جانبی، انواع لوله‌ها، الکتروموتور‌ها ضدانفجار و دور متغير، ماشينهای دوار، فولادهای آلياژی Cryogenic، ابزارهای اندازه گيری حفاری و پيگهای هوشمند، از اولويتهای مدنظر در اين دستورعمل به شمار می‌روند.
بر اساس اين گزارش، دستورعمل حمايت از تجاری سازی فناوريهای مورد نياز صنعت نفت همسو با اسناد بالادستی شامل، سياستهای اقتصاد مقاومتی و سياستهای بخش نفت، گاز و پتروشيمی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اهداف سند چشم انداز ٢٠ ساله کشور در حوزه نفت و گاز، بخشی از قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت، آيين نامه اجرايی قانون حمايت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنيان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و همچنين آيين نامه «تعريف، تصويب، اجرا و نظارت بر پروژه‌های پژوهش و فناوری وزارت نفت» تدوين شده است.
همچنين اعتبار تجاری سازی از محل منابعی مانند صندوق نوآوری و شکوفايی، صندوق توسعه نفت، صندوق حمايت از سازندگان و پيمانکاران و ساير صندوق‌ها و منابع مالی که بطور اختصاصی برای صنعت نفت يا حمايت از شرکتهای دانش بنيان در کشور تاسيس شده‌اند، تامين می‌شود و روش اجرايی نحوه استفاده از اين منابع، متعاقبا توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت تدوين و ابلاغ خواهد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024