سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - Tuesday 2 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.10.2014, 9:00

اولتيماتوم جديد نفتی ايران به ونزوئلا

همزمان با ورود طرح نيمه کاره پتروشيمی مشترک ايران- ونزوئلا به هفتمين سال کلنگ زنی، شرکت ملی صنايع پتروشيمی با صدور آخرين اولتيماتوم خود قصد دارد سرمايه گذاران ونزوئلايی را از طرح ساخت پتروشيمی ونيران کنار بگذارد.
به گزارش خبرنگار مهر، ديپلماسی انرژی ايران در دولت تدبير و اميد چرخشی ۱۸۰ درجه ای داشته است به طوری که همزمان با مذاکره و نشان دادن چراغ سبز برای بازگشت شرکت های اروپايی به صنايع نفت، گاز و پتروشيمی ايران، روند مذاکرات با کشورهای منطقه آمريکای جنوبی متوقف و يا پيشرفتی لاک پشتی دارد.
بر اين اساس سال گذشته دفتر منطقه ای شرکت ملی نفت ايران در سانتاکروز اکوادر تعطيل شد و برخی از فعاليت‌های مشترک نفتی با کشورهای منطقه آمريکای جنوبی همچون ونزوئلا، اکوادر، بوليوی و نيکاراگوئه به حالت تعليق درآمد.
رکن الدين جوادی معاون وزير نفت سال گذشته با تائيد تعطيل شدن دفتر شرکت ملی نفت ايران در آمريکای جنوبی، گفته بوذ: از بوليوی خارج شده‌ايم و دفتر بوليوی تعطيل شده است، ضمن آنکه بسياری از دفاتر ديگر نفتی آمريکای لاتين به دليل غير اقتصادی بودن به تدريج تعطيل می شوند.
مديرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اينکه سرمايه گذاری نفتی در منطقه آمريکای جنوبی واقعا توجيه اقتصادی نداشت و بيشتر به پشتوانه اهداف سياسی دنبال می شد، تاکيد کرده بود: شرکت ملی نفت ايران را بايد اقتصادی اداره کرد نه سياسی.
در همين حال برخی از مذاکرات شرکت‌های نفتی ايران در ونزوئلا هم متوقف شده است به طوری که محمدجواد شمس مديرعامل پتروپارس با بيان اينکه مذاکرات با شرکت ملی نفت ونزوئلا “PDVSA” منجر به آغاز همکاری‌های مشترک بين دو طرف به منظور توسعه ميادين نفتی اين کشور نشد، اظهار کرده است: فعاليت‌های نفتی مشترک پتروپارس با ونزوئلا به طور کامل متوقف شده است.
اولتيماتوم جديد نفتی ايران به ونزوئلا
در ادامه توقف فعاليت‌های نفتی ايران در منطقه آمريکای جنوبی، تاخيرهای متعدد سرمايه گذاران ونزوئلايی در طرح ساخت پتروشيمی ونيران هم با واکنش مسئولان شرکت ملی صنايع پتروشيمی روبرو شده است.
محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز، روسای سابق جمهوری اسلامی ايران و ونزوئلا هفت سال قبل در عسلويه کلنگ ساخت يک مجتمع پتروشيمی توليدکننده متانول را به زمين زدند.
بر اساس اين توافق تهران – کاراکاس که از آن به عنوان بزرگترين قرارداد در دست اجرای نفتی اين کشور به شمار می رود قرار بود در مدت سه سال يک مجتمع توليد متانول با ظرفيت سالانه يک ميليون و ۶۵۰ هزار تن در سايت دوم منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شود.
برای اجرای اين پروژه پتروشيميايی، پس از تاسيس شرکت مشترک “ونيران”، شرکت پتروشيمی بين‌الملل ايران ۴۹ درصد، سرمايه گذاری صنايع پتروشيمی يک درصد، پکی ون ونزوئلا ۴۹ درصد و شرکت سرمايه گذاری ونزوئلا (آی.پی.اچ.ال) يک درصد سهم اين طرح را در اختيار گرفتند.
از سوی ديگر مطابق با برآوردهای انجام گرفته به منظور ساخت اين مجتمع ۱.۶ ميليون تنی متانول به حدود ۵۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاری نياز بود که مذاکرات متعددی در تهران و کاراکاس در خصوص نحوه تامين منابع مالی اين پروژه پتروشيميايی انجام شد.
با گذشت هفت سال از آغاز کلنگ زنی اين پروژه پتروشيميايی عسلويه تاکنون هيچگونه پيشرفت اجرايی حاصل نشده است که حتی تاکنون منابع مالی و اعتباری اين طرح نفتی تامين نشده است.
احتمال اخراج ونزوئلايی‌ها از پتروشيمی ونيران
مرضيه شاهدايی در حاشيه برگزاری نمايشگاه ايران پلاست مهر درباره آخرين وضعيت احداث مجتمع مشترک پتروشيمی بين ايران و ونزوئلا (ونيران) در در منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس، گفت: تاکنون کشور ونزوئلا هيچ گونه مشارکت مالی و فنی در روند احداث اين مجتمع پتروشيميايی در عسلويه نداشته است.
مدير طرح‌های شرکت ملی صنايع پتروشيمی با اعلام اينکه در شرايط فعلی تمامی فعاليت‌های فنی و مطالعاتی احداث اين مجتمع توليد کننده متانول با سرمايه گذاری ايران انجام شده است، تصريح کرد: در کنار ساخت پتروشيمی ونيران در عسلويه قرار بود که پروژه ای مشابه نيز با سرمايه گذاری ايران در ونزوئلا احداث شود که متاسفانه از اين پروژه هم خبری نيست.
اين مقام مسئول با اشاره به مکاتبات گسترده با طرف ونزوئلايی برای شتاب بخشيدن به روند مشارکت خود در ساخت اين مجتمع پتروشيمی، اظهار داشت: با توجه به روند فعلی مشارکت ونزوئلا در ساخت پتروشيمی ونيران به احتمال زياد در کميته بررسی طرحهای پتروشيمی سرمايه گذار ونزوئلای اين پروژه تغيير ميخواهد کرد.
ايران و ونزوئلا در زمان هوگو چاوز رياست جمهوری سابق اين کشور در حوزه صنايع نفت، گاز و پتروشيمی همکاری‌های متعددی همچون ايجاد شرکت نفتکش مشترک، توسعه ميادين نفت و گاز دو کشور همچون فاز ۱۲ پارس جنوبی، دوبوکوبی ونزوئلا، ساخت پالايشگاه نفت در سوريه را آغاز کردند که هيچ يک از اين توافق‌ها تاکنون اجرايی نشده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024