چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - Wednesday 3 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.01.2014, 14:13

شمس‌الواعظین: برخی نمایندگان مجلس تفکیک قوا را نادیده می‌گیرند

تهران- ایرنا- یک روزنامه نگار گفت: ورود برخی نمایندگان مجلس به موضوع مقاله روزنامه بهار مصداق رعایت نکردن اصل تفکیک قوا و خدشه به استقلال قوه قضائیه است.

ماشاالله شمس الواعظین روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: کارت زرد نمایندگان مجلس به وزرای دولت یازدهم نشان می دهد که دست دولت روحانی برای اجرای وعده‌های انتخاباتی او باز نیست.

وی ادامه داد: پرداختن به موضوع مقاله روزنامه بهار از سوی برخی نمایندگان مجلس خلاف قانون اساسی، مصداق مداخله قوا در کار یکدیگر و مخدوش کردن استقلال قوه قضائیه است.اگر قرار است این موضوع در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد برخورد نمایندگان با این موضوع به هیچ وجه جنبه قانونی و حتی اخلاقی ندارد.

شمس الواعظین تاکید کرد: این مسئله صرف نظر از این است که آیا برخورد با روزنامه بهار درست است یا نه و اینکه آیا یک روزنامه صرفا به خاطر چاپ یک مقاله باید توقیف شود یا نه.

این روزنامه نگار گفت: برخورد برخی نمایندگان نشان می دهد که دولت یازدهم با مشکلات زیادی روبروست و طبیعتا مردم پیام های زیادی از رفتار بخشی از نمایندگان، درباره شرکت خود در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی دریافت می کنند.

شمس الواعظین تصریح کرد: اگر این افراد دردمندی دینی داشتند باید به آن مقاله پاسخ می دادند اما همه عصبانی شدند. خشم نشان دهنده کمبود شکیبایی است. چرا کسی به آن مقاله پاسخ نداد؟ دردمندی دینی در انسان واکنش ایجاد می کند و این واکنش باید در ابتدا به مقاله پاسخ می داد. اگر پاسخگویی انجام می شد قابل دفاع و ستایش بود اما وقتی این اتفاق رخ نمی دهد مشخص است که انگیزه های دیگری دخالت دارند.

وی گفت: افرادی زیادی در سال های اخیر متخصص کتمان دلایل کارهای خود شده اند. یعنی علتی مشخص برای کار خود دارند اما آن را به صورت دیگری جلوه می دهند. وقتی جامعه این گونه پرورش پیدا کند نمی توانیم انگیزه رفتارهای اجتماعی را درک کنیم.

فعال رسانه ای گفت: هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وعده های خود برای کاهش فیلترینگ، افزایش آزادی مطبوعات، آزاد کردن استفاده از فیس بوک و مواردی از این دست عمل نکرده است. به نظر می رسد بیشترین دغدغه نمایندگان مجلس مواضع فرهنگی وزیر ارشاد بوده است و این مسئله را هدف قرار داده اند.

وی ادامه داد: سوال من این است که چرا نمایندگان در نهاد مهم و بزرگی مانند مجلس در برابر یک مسئله تا این حد ناشکیبایی می کند؟ این نمایندگان تحمل می کنند که نظیر چنین رفتاری مقابل مجلس صورت بگیرد؟ چرا ظرفیت ها تا این حد پایین آمده است؟ این نکته برای من شگفت آور است.

شمس الواعظین تصریح کرد: چرا نمایندگانی در یک نهاد ملی باید در مورد یک موضوع بسیار محدود، به حدی ناصبوری کنند که به وزیر ارشاد کارت زرد دهند؟ این رفتار جامعه را شکل می دهد و به مردم می گوید که آنها هم نا شکیبایی کنند و رفتار عجلولانه ای داشته باشند. خشونت از همین اصطکاک شتاب و صبوری شکل می گیرد.

وی گفت: هنوز اقدام عملی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نشده است که مجلس از آن انتقاد کند. هنوز پروانه های جدید به مطبوعات داده نشده است، کتاب هایی که در دوره گذشته مشکل انتشار داشتند مجوز چاپ نگرفته اند، گالری های هنری رونق نگرفته اند، صنعت سینما به غیراز بازگشایی خانه سینما تحول خاصی نداشته، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بازگشایی نشده و سوالات زیادی باقی مانده است.

شمس الواعظین تاکید کرد: نمایندگان مجلس می توانستند دراین زمینه ها از وزیر ارشاد انتقاد کنند که چرا به وعده هایش به طور کامل عمل نکرده و چرا فضای فرهنگی کشور براساس اسناد بالا دستی باز نشده است، اما آنان کار را بر عکس کرده و از وزیر ارشاد سوال می کند که چرا صبوری و بردباری پیشه کرده است؟

وی در پایان گفت: کارت زرد مجلس نشان می دهد که نمایندگان انتظار دارند وزارت ارشاد تازیانه بردارد و به جان مطبوعات بیفتد. نمایندگان موافق کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد، باید مبلغ برخوردهای تازیانه وار باشند یا محل رحمت و عطوفت؟ من نگران آینده کشور هستم. چون آستانه تحمل و مدارا تا این حد، پایین آمده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024