جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - Friday 18 October 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2024, 18:02

اسرائیل: یحیی سنوار، رهبر حماس کشته شد


وزارت خارجه اسرائیل کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه را تایید کرد.

وزارت خارجه اسرائیل گفته سنوار طی عملیات امروز ارتش اسرائیل در رفح در نوار غزه کشته شده است.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، کشته شدن سنوار را «یک پیروزی مهم نظامی و دستاورد اخلاقی برای اسرائیل و کل جهان آزاد» خوانده است.

او گفته کشته شدن سنوار راه را برای آزادی گروگان‌ها و تغییراتی که منجر به واقعیاتی جدید در غزه شود، هموار خواهد کرد.

ساعاتی پیش رادیو ارتش اسرائیل کشته شدن یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه را تایید و اعلام کرده بود که یگان چترباز، گردان ۴۵۰ و یگان ویژه کفیر در عملیات کشتن یحیی سنوار در رفح نقش داشتند.

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احارونوت» نیز خبر داده «محمود حمدان» و «هانی حمیدان» دو تن از فرماندهان ارشد حماس نیز به همراه یحیی سنوار در عملیات رفح کشته شدند.

ارتش اسرائیل با انتشار صحنه‌های ویدیویی و تصاویری از عملیاتی که در «تل السلطان» در شهر رفح در جنوب نوار غزه، یحیی السنوار، رهبر حماس را هدف گرفته است، منتشر کرد.

زسانه‌های اسرائیل می‌گویند سربازان ارتش خیلی اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی در جنوب غزه (رفح) با یک گروه از جنگجویان حماس مواجه شده و پس از درگیری سه نیروی حماس کشته می‌شوند که پس از بررسی اجساد متوجه می‌شوند یکی از آنان بسیار شبیه به سنوار است.

ارتش اسرائيل امروز در جنوب غزه یک ساختمان مسکونی را هدف قرار داد که تصور می‌رفت افراد حماس در آنجا جمع شده‌اند. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند ارتش این کشور جسد سه نفر را پیدا کرده که یکی از آنها بسیار شبیه یحیی سنوار است.

براساس این گزارش‌ها نمونه‌های دی‌ان‌ای این سه جسد برای تأیید به نهادهای اسرائیل ارسال شد. نهادهای اسرائیلی نمونه دی‌ان‌ای سنوار را از زمانی که ۲۳ سال در زندان این کشور بود، در دست دارند.


درباره یحیی سنوار

یحیی سنوار، رهبر حماس، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این گروه بود و نقشی کلیدی در حملات گسترده حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ داشت.

وی که در اردوگاه پناهندگان خان‌یونس در غزه به دنیا آمد، از بنیان‌گذاران شاخه نظامی حماس به‌شمار می‌رفت و سال‌ها در زندان‌های اسرائیل به‌سر برد. سنوار پس از آزاد شدن در ۲۰۲۲، به رهبری سیاسی حماس در غزه رسید.

سنوار در ۱۹۶۲ در اردوگاه خان‌یونس متولد شد و به دلیل نقش مهمش در شناسایی و قتل افرادی که به همکاری با اسرائیل متهم شده بودند، به “قصاب خان‌یونس” معروف شد.

سنوار در دهه ۱۹۸۰ دستگیر و به چندین دوره زندان محکوم شد، اما در ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از یک توافق تبادل اسرا آزاد شد. او یکی از ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی و عرب اسرائیلی بود که در سال ۲۰۱۱ در مبادله با گیلاد شالیت، یک سرباز اسرائیلی که بیش از پنج سال در غزه در زندان بود، توسط اسرائیل آزاد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024