جمعه ۲۱ مه ۲۰۲۱
از ۱۹۱۳ تا ۲۰۲۱ و در کمتر از یک قرن، ۶ میلیارد نفر به جمعیت کرۀ زمین اضافه شده است به طوری که از ۱.۶ میلیارد نفر به ۷.۷ میلیارد نفر رسید. از ۱۹۸۰ تا کنون و طی چهل سال، نصفِ ذخائر نفت جهان استفاده شده است. حدود ۱.۱ میلیارد وسیلۀ نقلیه در جهان وجود دارد که پیشبینی میشود تا ۲۰۴۰ به دو میلیارد وسیله برسد. مصرف آب نسبت به نیم قرن گذشته ۶ برابر افزایش یافته به گونهای که برای تولید یک شلوار جین، ۱۱۰۰۰ لیتر آب مصرف میشود. طی یک دهۀ گذشته، ۲۶۱ میلیون نفر در چین، ویتنام، هند، اندونزی، بنگلادش، ژاپن، آمریکا، مصر، برزیل و هلند به علت بالا آمدن سطح آب دریا، مجبور به ترک خانههای خود در مناطق ساحلی شدهاند. توریسم در شرایط عادی، ۲۳۵ میلیون نفر اشتغال ایجاد میکند که حدودِ ۹ درصد تولیدِ ناخالص جهانی است. ۴۵ درصد آلودگی هوا در کرۀ زمین ناشی از مصرف زغال سنگ است. چین و هند، ۶۰ درصد زغالِ سنگ سالانۀ جهان را مصرف میکنند. حدود ۵۵ درصد انرژی (زغال سنگ، نفت و گاز) سالانه را چین، آمریکا، هند و اتحادیۀ اروپا مصرف میکنند. ۴۵۰ نیروگاه هستهای در جهان وجود دارد که تا یک دهه دیگر، این عدد دو برابر خواهد شد. فقط ۱۶ کشور در حال ساخت ۶۰ نیروگاه هستند. اقیانوسها روزانه ۲۲ میلیون تن گاز کربُنیک جذب میکنند. در نیم قرن گذشته، تعداد سونامی، زلزله و طوفان در جهان دو برابر شده است.
این شرایط سختِ زیستمحیطی، اقتصادی و زندگی، اولویتهای جوامع را جابجا کردهاند. به خاطرِ رقابتِ شدید ناشی از جهانی شدن و عقب ماندن بسیاری کشورها از این کاروان به خاطر فقدانِ مزیتِ نسبی، پیشبینی میشود تعدادِ قابل توجهی از کشورها در حد بقا سقوط کنند. حتی کشوری مانند مصر نیمی از مواد غذایی مورد نیاز ۹۰ میلیون نفر جمعیت را با اعاناتی که از آمریکا و کشورهای عربی میگیرد، وارد میکند و فقر اقتصادی آن طی دو دهۀ اخیر به افولِ قابل توجه سیاسی این کشور در خاورمیانه منجر شده است. افزایشِ جمعیت و کانالیزه شدن امکانات اقتصادی باعث شده که اکثریت شهروندان در کشورهای مختلف بیشتر به «ثباتِ اقتصادی» فکر کنند تا «توسعۀ سیاسی.»
طی حدودِ یک قرن (۱۹۹۰-۱۸۸۰)، تقابل سرمایهداری با کمونیسم، زمینههای «مبارزۀ سیاسی» را به مهمترین جریان اجتماعی در جهان تبدیل کرد به طوری که استعمارزدایی میانۀ قرن بیستم با این نوع مبارزۀ چپ علیه راست آمیخته شد و انقلابهای جهان سومی با اتکا به کانونِ تئوریک «مبارزه» ظهور نمودند. اما امروز، موضوع اساسی در آفریقا، آمریکای مرکزی و آسیا معیشت است. طی چهار دهۀ گذشته، یک میلیون نفر از مکزیک به آمریکا مهاجرت کردهاند. این گروه از مهاجران نه انگیزۀ سیاسی دارند و نه مبارزاتی بلکه در پی کار و تامین مالی خانوادههای خود بودهاند. ۹ میلیون نفر هندی در شش کشور حوزۀ خلیج فارس کار میکنند و مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار برای خانوادههای خود ارسال میکنند. دولتهای عربی هم از ناحیۀ این تعداد خارجی قابلتوجه، احساس ناامنی نیز نمیکنند.
یک بررسی مقایسهای از عموم کشورهای در حال رشد و توسعه یافته حاکی از این واقعیت است که عصر «مبارزه سیاسی» به معنایِ دهۀ ۱۹۶۰ آن پایان یافته است. ملتها عموماً به دو علت به خیابانها میآیند: فقدانِ ثباتِ اقتصادی و محدودیتهای مربوط به آزادیهای اجتماعی. مادامی که حکومتی بتواند این دو موضوع را مدیریت کند، ظاهراً مورد مؤاخذه نقصانهای دیگر از جمله دموکراسی، انتخابات آزاد، رقابتِ حزبی و رسانههای آزاد قرار نمیگیرد. تمایل اساسی مردم در اکثر کشورها، به ثبات سیاسی است تا به توسعۀ سیاسی. دموکراسی در چین، ویتنام و سنگاپور خیلی مشتری ندارد و عامۀ مردم در این سه کشور که ثروت و ثبات اقتصادی قابلتوجهی را به دست آوردهاند راضی و بعضاً مانند سنگاپور بسیار راضی هستند. در ۱۵ سال گذشته، دموکراسی در جهان به شدت افول کرده است. در میان ۱۹۳ کشور جهان، فقط ۲۲ کشور دموکراتیک محسوب میشوند به این معنا که در آنها: رقابت حزبی، رسانههای آزاد، انتخابات آزاد، گردش قدرت، آزادیهای مدنی و سیاسی و قوه قضاییۀ مستقل وجود دارد. در ۱۳۴ کشور، تئاتر دموکراسی وجود دارد و ۷۵ درصد مردم جهان در سیستمهای اقتدارگرا زندگی میکنند.
به جز کشورهای اسکاندیناوی، تقریبا در همه کشورها در قدرت بودن فرصتهای فراوانی برای ثروت، شهرت و دسترسی به امکانات فراهم میآورد. هم اکنون حتی در کشورهای دموکراتیک، افراد مدتی با حقوق متوسط در دولت مشغول به کار میشوند، شبکهسازی میکنند، با زیر و بم مسائل آشنا میشوند و سپس با حقوق ۶-۵ برابر به بخش خصوصی رفته و از شبکههای ارتباطی خود بهرهبرداری حداکثری میکنند. عمدۀ نسل جدید سیاستمداران در جهان در پی دیده شدن، ثروتیابی، شبکه قدرت، شهرت و تضمین آیندۀ مالی خود در دنیایی آشوبزده هستند. پایبندی به پِرنسیپهای فردی، اخلاقی و سیاسیِ سابق به شدت کاهش یافته است. بسیاری از افراد جوان و میانسال سریع میآموزند خود را با هر نوع جهانبینی وفق دهند. در عین حال، تنوعِ لذت بردن از زندگی آنقدر گسترش یافته و آنچنان در شبکههای اجتماعی به نمایش گذاشته میشوند که به طور طبیعی افراد را با هر روش و فرآیندی به سوی قدرت و ثروتیابی سوق میدهند. به عبارتی نه در میان عامۀ مردم در اکثرِ کشورها تمایلی به اصولِ دموکراتیک وجود دارد و نه در لایههای قدرت. نیم قرن پیش، تحصیلات عالی، ضمانتی برای شغل و درآمد بود، اما امروز با توجه به جمعیت فراوان و فرصتهای محدود، چنین تضمینی وجود ندارد. لذت بردن از زندگی جای مبارزه و دموکراسی را گرفته است. حتی ناسیونالیسم و تعهد به منافع ملی در جهانِ آغشته به مشکلات زیست محیطی و محدودیتهای اقتصادی کمرنگ شدهاند.
یکی از شانسهای مهم سیستمهای اقتدارگرا در جهان فعلی، رشد قابل توجه خواستهای فردی و غرق شدن افراد در اولویتهای خود است به طوریکه تجمعاتِ گسترده و پایدار به شدت کاهش پیدا کرده است. آنقدر افراد به فکر خود هستند که «خواستهای جمعی»، «عضویت در تشکلها» و «مصالح ملی» به حاشیه رفتهاند. محافظهکاری به خصوص در نسلهای جوانتر جای رادیکالیسم و مبارزۀ سابق را گرفته است. جوانِ امروزی میخواهد خوب زندگی کند در حالی که جوان ۵۰ سال پیش به فکر مبارزۀ سیاسی بود. تا زمانی که فرد درآمد مناسبی داشته باشد، به فرصتها دسترسی پیدا کند و شهرت پیدا کند، بقیۀ مسائل حاشیه به حساب میآیند. در دهههای آتی، حفظ انسجام اجتماعی، هویت ملی و ارزشهای جمعی، از چالشهای جدی حکومتها خواهد بود.
از یک منظر، تکنولوژیهای جدید و تلفن همراه ضمن افزایش آگاهی، به گسترشِ فردگرایی نیز کمک کرده است. به موازات این خودمحوری جدید، تکنولوژی نیز به کمک حکومتها آمده است. زمانی بود به کشورهای علاقمند به توسعه گفته میشد حکومتهای توسعهگرا (Developmentalist State) یا حکومتهای رفاه (Welfare State) اما امروز اصطلاح حکومتهای مُبصری (Surveillance State) ظهور پیدا کرده است. هم اکنون از طریقِ تلفن همراه، به تمامِ تمایلات فکری، ارتباطات و برنامههای افراد (Predictive Tools) میتوان پیبرد. با طراحی Algorithms، میتوان به بسیاری از دوتاییها (Binaries) و انتخابهای افراد دسترسی پیدا کرد. هرچند Algorithms در علوم انسانی با چالش مواجه است و به بخشهای خاکستری ذهن نمیتواند دسترسی پیدا کند ولی با توجه به اینکه تکنولوژی، انسان جدید را Program کرده است بسیاری از تحرکات او را میتوان تشخیص داد. تکنولوژی و Algorithms حتی در پرورش انسانهای دوگانه که از شخصیت با ثبات برخوردار نیستند نیز بسیار کمک کرده است (Borderline Personality Disorders).
بعضی حکومتهای مُبصر از فرصت به دست آمده به خاطر کرونا استفاده کرده و شهروندان خود را مجبور کردهاند که Appهای کرونا را نصب کنند تا تشخیص چهره (Facial Recognition) و تبسنجی (Thermal Scanning) میسر شود ولی غیرمستقیم به همه تحرکات فرد نیز دسترسی پیدا میکنند. یک موضوع بسیار پیچیده جدی مورد بحث در محافل آکادمیک و پارلمانهای غربی، رابطه نوین میان تکنولوژی و آزادی است. به عنوان یک واقعیت، افراد با Algorithms، برنامهریزی میشوند و انتخابهای آنها محدود شده و توان تجزیه و تحلیل را از آنها میگیرند. پارلمان اروپا مباحث بسیار جدی فکری، فلسفی و حقوقی در این رابطه را دنبال میکند.
انسانِ امروز چه در جاکارتا، چه در آتن، چه در قاهره و چه در ریودوژانیرو، میخواهد خوب زندگی کند و از آن نهایت لذت را ببرد. علاوه بر این، انسان امروز تعهدی پایدار به وقف خود برای جریانهای اجتماعی، اهداف کلان و در اوج آنها به ناسیونالیسم و دموکراسی، چندان نشان نمیدهد زیرا که در ذهن و قلب خود به این نتیجه رسیده که صاحبانِ سمت نیز در پی همین افق هستند و با واژههای جذاب و اداهای دلنشین، شخصیتِ واقعی خود را استتار میکنند. به عنوانِ یک پرسشِ چالشی، آیا میشود هم پرنسیپ داشت و هم وزیر شد؟ آیا میشود هم پرنسیب داشت و هم به ثروت قابل توجه رسید؟ شاید عصر پرنسیپ فعلاً به سر آمده و تکنولوژی، صنعتِ حیلهگری و تزویر را پر رونق کرده است.
هرچند دموکراسی متاعی پر ارزش است ولی انسانِ امروز در کشورهای درحال توسعه، اولویتهای دیگری دارد. دموکراسی به صورت فزایندهای در جهان پر از چالشهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در مسیری حرکت میکند که بیشتر شبیه به یک کالای لوکس است. چالشِ کانونی حکمرانان در دهۀ آینده، ایجاد تناسبی معقول میان سه عنصر است: فرصتهای رشد اقتصادی، بهرهبرداری منطقی از تکنولوژی و محافظت از هویت ملی. در عینحال، مطالعۀ مقایسهای تاریخ دموکراسی در غرب، ژاپن، کرۀ جنوبی و شیلی به وضوح معرف این fact است که بدون طبقۀ متوسط قابلِ توجه، رسانههای آزاد، رشد اقتصادی حداقل سه درصد و گسترش تشکلها، ایجاد سنتهای دموکراتیک، دوامی نخواهند داشت. باز شدنِ فضای عمومی یک جامعه را نباید با دموکراسی اشتباه کرد. یک سیستمِ دموکراتیک با قاعده و تعددِ نهادها مدیریت میشود: افراد دیده نمیشوند و مبنای تصمیمگیری، اجماعسازی و قرارداد اجتماعی است. تحققِ این اهداف سهمگین فکری، بسیار زمان بر و محتاج نهایت انسجام در میان نخبگان سیاسی و فکری یک جامعه است.
منبع: کانال تلگرام نویسنده