ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2024, 15:31
تراژدی موسوی، کمدی پزشکیان!

احمد پورمندی

اصغر زاده به طرز غم انگیزی در مقابل سوالات دقیق خانم قاضی زاده کم آورد و به سفسطه روی آورد. این سخن که اصلاح‌طلبان از گذشته درس گرفته و بازینمی‌‌خورند، مرغ پخته را به خنده می‌آورد. آنها که درس گرفتند نظیر قدیانی و وسمقی وارد این استندآپ کمدی مبتذل نشده‌اند و آنها که دور و بر پزشکیان جمع شده‌اند، دنبال پست ‌‌و مقام و سهم خود از «سفره انقلاب» هستند.

پزشکیان یک قربانی است. شاید آخرین قربانی از نسل انقلابیون مسلمان پنجاه و هفتی! اینکه سلاخ کارد را در درگاه پاسپور به گردنش بکشد یا در درون کاخ، اهمیت درجه اول ندارد. بد بخت کسانی هستند که در کنار سلاخ، آماده می‌شوند تا آخرین جرعه‌های آب را در گلوی قربانی بچکانند. آقای خاتمی وارد ریسکی شده است که شانس پیروزی آن زیر صفر است.

یک بار در خطایی راهبردی، در ۹۲، اصلاح‌طلبان به زعامت خاتمی، از خامنه‌ای به وساطت رفسنجانی، بازی خوردند. آنها موسوی و جنبش سبز را با روحانی تاخت زدند و امثال من هم به امید گشایش روزنه‌ای، همراهی کردیم. امروز نتایج آن رسوایی استراتژیک مقابل چشم ماست.

اگر ۱۳۹۲ تراژدی بود، ۱۴۰۳ نسخه کمدی آن است. این بار آقایان می‌خواهند جنبش مهسا را با پزشکیان تاخت بزنند . آنها تلاش می‌کنند تا جنبشی را که ربطی به حضرات نداشت با بی چشم و رویی تصاحب و معاوضه کنند! و وجه کمدی- تراژیک داستان این است که هم چوب را می‌خورند و هم پیاز را!

جنبش مهسا، جاماندگی اصلاح‌طلبان و عوارض شکست راهبردی آنها را به گونه‌ای نشان داد که نه فقط اصغر زاده، بلکه حتی پورمحمدی هم که دخترش معلم اقتصادش شده، آنرا فهمیده و تایید کرده‌اند.

این آقای علوی تبار که چشم و چراغ حضرات است، شش ماه پیش نوشته بود که حکومت به یک «فرقه یکه سالار» استحاله پیدا کرده که در آن «مجوز غارت در ازای وفاداری به پدر خوانده» اعطا می‌شود. حالا همین آدم دنبال روزنه گشایی است!!

آنچه خاتمی مشغول آن است، چنگ زدن به هر تخته پاره‌ای در شرایط استیصال راهبردی است. به نظر می‌آید که اصلاح‌طلبان بیشتر از خامنه‌ای، از تحریم انتخابات مجلس و خطر تکرار آن در ۸ تیر ترسیده باشند! آنها - در بخش بزرگ خود، در تداوم ج.ا. منافع کلان دارند. اقلیت کوچکی هم کماکان در توهم غرق شده‌اند . در مجموع اما، آنها از موسوی و راهبرد گذار از طریق رفراندم قانون اساسی، وحشت دارند. اصغر زاده هم این احساس را پنهان نکرد!

اصلاحات ذیل «سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری» که محور برنامه پزشکیان است، قرن‌های نجومی از شعار ناکام «اجرای بی تنازل قانون اساسی» مهندس موسوی عقب تر است و همین مشخص می‌کند که چرا پزشکیان نسخه کمدی موسوی است و چرا آقایان دارند با پایکوبی بر گور قربانیان جنبش زن-زندگی-آزادی، به دستیار عمله ظلم بدل می‌شوند و به قول حاتم قادری کارشان « کام بخشی» به خامنه‌ای و سردارانی است که کشور را به این روز سیاه نشانده‌اند.

هیچ راه مسالمت آمیز دیگری جز بسیج ملت در جبهه نجات ملی با شعار رفراندم قانون اساسی باقی نمانده است. آقایان علاقه‌ای به ورود به این میدان را ندارند، چون منافع و ایدئولوژی به آنها اجازهنمی‌‌دهد. آنها در تداوم‌این راه، خود را در مقابل مردم قرار خواهند داد و ممکن است آقای خاتمی حتی نتواند در روز حادثه، گوش شنوایی در جامعه پیدا کند.

همه ما نسبت به دشواری شرایط داخلی و منطقه‌ای وقوف داریم و طبعا از این منظر هم، بازی خاتمی و اصلاح‌طلبان را رصد می‌کنیم. من می‌توانم احساسات منفی خودم را کنترل کنم، اگر یکی پیدا بشود و توضیح بدهد که مثلا پای امنیت ملی در میان است و آقایان دارند فداکاری می‌کنند!

فیسبوک نویسنده

گفت‌وگوی ویژه با ابراهیم اصغرزاده در بی‌بی‌سی فارسی