ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.10.2024, 22:47
پیکار پنهان “جنسیت” در انتخابات آمریکا!

م. روغنی

جنگ در بخشی از خاورمیانه و تجاوز روسیه به اوکراین، خبرهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به حاشیه رانده است غافل از آنکه پیروزی هریک از نامزدها بر رویدادهای مورد اشاره تاثیرات شگرفی خواهد داشت.

برای اولین بار در تاریخ مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا یک زن رنگین‌پوست از سوی حزب دموکرات آمریکا نامزد شده است.

هریس در این کارزار با چالش‌های بزرگی روبروست. او هم زن است و هم‌رنگین پوست!

در سال ۲۰۱۶ هلاری کلینتون، یک زن سفیدپوست، در فرو ریختن “سقف شیشه‌ای” ناکام ماند بنابرین هریس در جایگاه به مراتب دشوارتری قرار گرفته است.

در حالی که مبارزات انتخاباتی امسال بیشتر بر موضوعاتی همچون اقتصاد، مهاجرت تمرکز یافته است، اما در پشت پرده موضوع “جنسیت” نقش مهمی در بافت هواداران دو نامزد انتخابات ایفا می‌کند.

در ظاهر هریس در برابر ترامپ قرار گرفته است اما در خفا، مردان و زنان نیز در پیکاری پنهان با هم رقابت می‌کنند.

نظرسنجی ان‌بی‌سی نشان می‌دهد در حالی که تنها ۴۰٪ مردان از پیروزی هریس دفاع می‌کنند این درصد به سود ترامپ به ۵۲٪ می‌رسد. در برابر پشتیبانی از پیروزی هریس در بین زنان ۵۸٪ و مردان تنها ۳۷٪ است. اگر اَین اختلاف آرا را به‌هم بیافزاییم، شکاف جنسیتی در مورد انتخابات به ۳۳ درصد می‌رسد. این در حالی است که زنان و مردان آمریکایی هر دو در یک کشور و در سایه یک فرهنگ زندگی می‌کنند!

علت این اختلاف را باید در شخصیت و سابقه رفتار اجتماعی ترامپ از جمله محاکمه قضایی وی به جرم تجاوز جنسی و اعترافش به دست‌مالی زنان بدون اجازه آنان (sexual assault) اشاره کرد که انزجار میلیون‌ها زن آمریکایی را برانگیخته است. وی همچنین در کنگره حزب جمهوری‌خواه در حالی وارد شد که آواز “مرد، مرد، مرد دنیا” پخش می‌شد و از سوی دانا وایت (Dana White) فردی که سیلی‌زدن به همسرش در دوربین ضبط شده بود، به حاضران معرفی شد.[۱]

افزون برین انتصاب معاونی که از “زنان بدون فرزند و گربه‌دوست” برای تحقیر زنان دمکرات سخن گفت به دوری بیشتر زنان از نامزدیش یاری رسانده است.

هم‌چنین تصمیم دادگاه عالی در باز گذاشتن دست ایالت‌ها در محروم کردن زنان از حق قانونی‌شان در مورد سقط جنین بر نارضایتی‌ها افزوده است. ترامپ از انتصاب سه قاضی محافظه کار دادگاه عالی که در این محرومیت نقش اساسی ایفا نمودند ابراز افتخار کرده است.

این اقدام دادگاه عالی با پشتیبانی ترامپ حتی بسیاری از زنان جمهوری خواه را برآن داشت که در انتخابات میان دوره‌ای کنگره از انتخاب نامزدهای هم حزبی‌شان آنطور که می‌رفت اجتناب کنند. هریس توانسته است خواست حق‌طلبانه زنان مبنی بر تسلط بر بدنشان را بدون دخالت دولت‌ها نمایندگی کند.

موضوع سقط جنین نمایان‌گر یک سوی معادله پیکار جنسیتی در انتخابات آمریکاست. بی‌تردید محروم‌شدن زنان از این حق قانونی است که هریس را از پشتیبانی این جمعیت برخوردار کرده است، اما گرایش‌های اجتماعی و فرهنگی متفاوت، مردان جوان را برآن داشته است که در اطراف ترامپ گردآیند.

پیش از هر چیز باید گفت که پژوهش‌ها در مورد جوانان در جهان نشان می‌دهد که زنان جوان به موضوعاتی همچون “آزار جنسی، خشونت خانوادگی، آزار کودکان و سلامت روانی” علاقه نشان می‌دهند، نگرانی بیشتر مردان جوان را “رقابت، شهامت و شهرت”[۲] تشکیل می‌دهد.

افزون برین پژوهشی نشان داده است که زنان بین سنین ۱۸ تا ۲۹، پیشروترین گروه اجتماعی در جامعه آمریکاست، در حالی که مردان همین سن و سال از نظر سیاسی به راست تمایل دارند.

بنابرین بخشی از محبوبیت ترامپ در میان مردان جوان ناشی از رفتار “مردانه” و خود برتر دیدن ترامپ، و بخش دیگر به‌خاطر دگرگونی‌هایی اجتماعی و اقتصادی است که نسل زد (z) و یا نسل دنیای مجازی با آن روبروست. واقعیت آنست که مردان جوان از پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی زنان احساس خطر می‌کنند.

یک‌سوم مردانی که از ترامپ پشتیبانی می‌کنند باور دارند که دست‌آوردهای زنان با از دست رفتن موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی آنان همراه بوده است. این رویداد سبب شده که حزب جمهوری‌خواه بر موضوع “مرد بودن” به مفهوم سنتی آن (masculinity) تاکید کند. در برابر حزب دمکرات بر موضوع “زن بودن” (feminine) به مفهوم امروزی آن گرایش نشان می‌دهد.

در دوره‌هایی که نامزد هر دو حزب را مردان تشکیل می‌دادند موضوع جنسیت در انتخابات مطرح نمی‌‌شد اما در این دوره “جنسیت” ابزار اجتماعی مناسبی در دست هر دو حزب است که رأی‌دهندگان بیشتری جذب کنند. یکی از رهبران جمهوری‌خواه گفته است اگر به یک زن رأی دهی زن خواهی شد! در برابر حزب دمکرات در یک تبلیغ انتخاباتی از مردان خواسته است که “مرد باشند اما به یک زن رأی دهند”.

در پنجم نوامبر از جمله نتیجه پیکار نهفته جنسیتی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن خواهد شد. باید دید آیا گرایش‌های دمکراتیک و مدرن زنان جوان و بسیاری از مردان می‌تواند، گفتمان زن‌ستیز و مرد برتربین بخش بزرگی از جمعیت کشور را که از سوی ترامپ نمایندگی می‌شود ناکام سازد؟

مهرماه ۱۴۰۳
mrowghani.com
—————————————————

[۱] - Carter Sherman, Be a man and vote for a woman: Kamala Harris’s unlikly edge in america’s masculinity election, ThGuardian, Sept. 26, 2024
[۲] - Jonathan Freedland, It’s not just Trump v Harris: America’s men and women are also locked in battle now, TheGuardian, Sept. 27, 2024