ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.07.2015, 10:10

واکنش اعتراضی ايران به موضع کانادا در برابر توافق اتمی


جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۴ جولای ۲۰۱۵
راديو فردا
سخنگوی وزارت خارجه ايران ضمن ابراز «تاسف» از بيانيه وزارت خارجه کانادا درباره توافق اتمی وين، دولت اين کشور را به «تبعيت» از مواضع اسرائيل متهم کرده و گفت که رويکرد اين دولت درباره ايران «از هيچ مبنای منطقی و عقلانی برخوردار نيست».
به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، شامگاه چهارشنبه، ۳۱ تير، در اين باره گفت: «تداوم مواضع تند و افراطی مقامات کانادايی در قبال ايران به‌ويژه در شرايط کنونی نشان می‌دهد رويکرد دولت کانادا در خصوص ايران از هيچ مبنای منطقی و عقلانی برخوردار نيست.»
سخنگوی وزارت خارجه ايران تاکيد کرد که، به گفته او، «تبعيت» دولت کانادا از مواضع اسرائيل در قبال جمهوری اسلامی منجر به «انزوای» اين دولت «در جامعه بين‌المللی و حتی در ميان نزديک‌ترين شرکای سنتی اين کشور شده است».
خانم افخم از مقامات دولت کانادا خواست که به جای «تک‌روی» و «پيروی» از اسرائيل، از «مسير عقلانيت و منطق در مقابل جنگ‌طلبی و افراط» استقبال کنند.
وزارت خارجه کانادا پس از توافق اتمی وين در بيانيه‌ای ضمن متهم کردن ايران به حمايت از تروريسم تاکيد کرد که ايران همچنان «تهديدی اساسی» برای امنيت و صلح جهانی به حساب می‌آيد.
در همين حال رابرت نيکلسون، وزير خارجه کانادا، نيز پيش از اين در واکنش به توافق اتمی وين گفته بود که ايران به دليل «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، ادامه حمايت از تروريسم، درخواست‌های مکرر برای نابودی اسرائيل و بی‌‌توجهی به حقوق بشر همچنان تهديدی جدی برای صلح و امنيت بين‌المللی است».
با وجود استقبال کشورهای اروپايی و برخی از کشورهای منطقه از توافق اتمی وين، برخی از کشورها از اين توافق انتقاد کرده‌اند.
از جمله و در راس آنها بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، است که بلافاصله اين توافق را «اشتباهی تاريخی» توصيف کرد.
در همين حال اشتون کارتر، وزير دفاع آمريکا، که در پی توافق جامع اتمی با ايران برای ديدار از کشورهای هم‌‌پيمان ايالات متحده به غرب آسيا سفر کرده می‌گويد که پادشاه عربستان سعودی از اين توافق حمايت کرده است.
جان کری، وزير خارجه ايالات متحده، نيز گفته است که آمريکا به متحدان خود در خاورميانه کمک می‌کند تا بتوانند برابر هر گونه اقدام مورد حمايت ايران از خود دفاع کنند.
در سال‌های گذشته روابط ايران و کانادا بيش از گذشته رو به تيرگی گذاشته ‌است.
شهريورماه سال ۹۱ دولت محافظه‌کار کانادا با نام بردن از ايران به عنوان «بزرگ‌ترين تهديد برای امنيت جهانی»، سفارت خود در تهران را تعطيل کرد و به ديپلمات‌های ايرانی مستقر در اين کشور مهلتی پنج روزه داد تا خاک آن کشور را ترک کنند.
قتل زهرا کاظمی، عکاس ايرانی-کانادايی، در تيرماه ۸۲ از جمله زمينه‌های تيره شدن روابط ايران و کانادا در سال‌های گذشته بوده ‌است.
زهرا کاظمی دوم تيرماه ۸۲ توسط نيروهای امنيتی ايران به هنگام عکس‌برداری جلو زندان اوين بازداشت شد و بعد از چند روز از زندان اوين به بيمارستان بقيه‌الله تهران منتقل شده و در همان جا درگذشت.
در همين زمينه، مقام‌های کانادا خواهان تحقيق درباره نقش سعيد مرتضوی، دادستان وقت تهران، «در تجاوز، شکنجه و قتل» زهرا کاظمی هستند.