ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 06.12.2014, 8:10

رتبه ایران در مصرف لوازم آرایشی


رئيس سازمان غذا و دارو گفت: ايران از نظر جمعيت هفدهمين کشور جهان است اما از نظر مصرف لوازم آرايشی هفتمين کشور دنياست، واردات رسمی لوازم آرايشی حدود يک ميليارد دلار در سال است اما بيش از اين ميزان مواد آرايشی قاچاق وارد کشور می‌شود.
فارس: رئيس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد بازار لوازم آرايشی می توانم اعلام کنم که ما بدترين وضع را از نظر قاچاق، در فرآورده های آرايشی داريم و متأسفانه در مورد اقلامی که به فرآورده های آرايشی و بهداشتی معروف هستند، بيشتر بازار در اختيار قاچاق است.
معاون وزير بهداشت در پاسخ به اين پرسش که ميزان قاچاق لوازم آرايشی به کشور چقدر است، گفت: نمی توانم آمار بدهم اما می توانم بگويم که سهم بازار قاچاق در مورد اين اقلام از همه اقلام ديگر بيشتر است و شايد اگر بگويم بازار واقعی و رسمی اين کالاها نسبت به قاچاق، کدام وزنش بيشتر است، شايد بتوان گفت قاچاق از واردات رسمی لوازم آرايشی بيشتر است.
وی ادامه داد: در واقع واردات رسمی لوازم آرايشی سهمش بسيار کمتر از قاچاق است.
وی افزود: راه حل جلوگيری از قاچاق لوازم آرايشی اين است که توليدات با کيفيت در کشور راه بيفتد و برندهای معروف دنيا را بتوانيم به صورت ساماندهی شده وارد کنيم تا نيازمند اينکه به صورت قاچاق بيايند نباشد يا حتی زمينه اينکه اين برندها در داخل کشور توليد شوند با توجه به اينکه متأسفانه بازار بزرگی در ايران دارند بايد فراهم شود.
رئيس سازمان غذا و دارو در  پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس در مورد جايگاه ايران از نظر مصرف لوازم آرايشی گفت: ما از نظر جمعيت کشور هفدهم جهان هستيم ولی از نظر مصرف لوازم آرايشی کشور هفتم دنيا هستيم و با اينکه هفدهمين کشور پر جمعيت دنيا هستيم از نظر مصرف دارو جزو ۵۰ کشور پر مصرف دنيا هم نيستيم.
وی ادامه داد: اين آمارها نشان می‌دهد که متأسفانه مصرف لوازم آرايشی در کشور ما بالاست که البته بخش بزرگی از اين بازار نيز در اختيار قاچاق است. بازار رسمی واردات لوازم آرايشی حدود يک ميليارد دلار در سال است.
وی گفت: بازار لوازم آرايشی رشد سالانه خود را هم دارد البته بايد به اين نکته توجه کنيم که از نظر تعداد اقلام آرايشی کشور هفتم هستيم چون بيشتر لوازم آرايشی مصرفی در کشور ما جزو لوازم آرايشی گرانقيمت نيستند و بيشتر بازار در اختيار اقلام ارزان قيمت چينی است.