ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.11.2014, 7:43

کیانوش رستمی قهرمان وزنه برداری جهان شد


کيانوش رستمی با ثبت رکورد۳۹۱ در مجموع دوحرکت مدال طلا جهان را کسب کرد و مدال نقره يک ضرب و طلا دوضرب را نيز برگردن آويخت.
ايسنا، در ششمين روز مسابقات جهانی وزنه برداری نوبت به کيانوش رستمی رسيد که برای ايران بر روی تخته مسابقات برود.
رستمی در حالی کار خود را در مسابقات جهانی قزاقستان آغاز کرد که تمام نگاه ها به او بود تا بالاخره ايران نيز در اين رقابتها صاحب مدال شود.
در گروه Aدسته ۸۵ کيلوگرم ۱۰ وزنه بردار حضور داشتند که رقابت اصلی ميان کيانوش رستمی، آپتی آيوکادوف و آرتيم اوکولوف از روسيه، ايوان مارکوف از بلغارستان ، اندری ريباکو از بلاروس بود.رستمی در پايان با ثبت رکورد ۱۷۸ کيلوگرم در يک ضرب،۲۱۳کيلوگرم در دوضرب و مجموع۳۹۱کيلوگرم مدال طلا جهان را برگردن اويخت.
او در يک ضرب مدال نقره کسب کرد و در دوضرب مدال طلا را بدست آورد.
حرکت يک ضرب
رستمی اولين حرکت خود را با وزنه ۱۷۳ کيلوگرم آغاز کرد که کار چندان دشواری برای مهار اين وزنه نداشت. در حالی که رقابت نزديکی ميان او و وزنه برداران روس، بلغار و بلاروس وجود داشت ، رستمی در دومين حرکت پشت وزنه ۱۷۶ کيلوگرم قرار گرفت که در مهار اين وزنه نيز موفق عمل کرد.
در سومين حرکت مربيان برای او ۱۷۸کيلوگرم را درخواست کردند و رستمی همانند دوحرکت قبلی خود توانست وزنه را بالای سر ببرد و در جايگاه دوم قرار بگيرد او همچنين رکورد يکضرب دسته ۸۵ کيلوگرم ايران را به ميزان دو کيلوگرم ارتقا داد. رکورد قبلی اين حرکت با ۱۷۶ کيلوگرم در اختيار سهراب مرادی بود که سه سال پيش در جام باشگاه های آسيا در ازبکستان به ثبت رسيده بود.پس از موفقيت رستمی در مهار وزنه ۱۷۸ کيلوگرم مارکوف بلغار و ريباکو بلاروس يک کيلوگرم وزنه‌های درخواستی خود( ۱۷۸ کيلوگرم) را افزايش دادند که ريباکو موفق عمل نکرد اما مارکوف موفق شد با ۱۷۹کيلوگرم طلا يک ضرب را بدست آورد. ريباکو نيز با ۱۷۵کيلوگرم مدال برنز را کسب کرد.
حرکت دوضرب
او در اولين حرکت وزنه ۲۱۱ کيلوگرم را بالای سر برد و يک دور کامل دور خودش چرخيد تا وزنه فيکس شود و داوران حرکت او را قبول کنند اما وقتی حرکت او مورد قبول داوران واقع نشد ابتدا به آنها اعتراض کرد اما بعد از داوران به خاطر اعتراضش عذرخواهی کرد و به پايين رفت.
رستمی در دومين حرکت پشت وزنه۲۱۲ کيلوگرم قرار گرفت که در مهار آن موفق نبود در حالی که نگرانی بابت اوت شدن او وجود توانست در سومين حرکت ۲۱۳ کيلوگرم را بالای سر ببرد و مدال طلا دوضرب را کسب کند. او در اين حرکت دوباره يک دور کامل چرخيد تا وزنه فيکس شود و اين بار با خنده به داوران گفت: اين ديگه قبوله يا باز هم خطلا می ديد.
نکته جالب در زمان وزنه زدن رستمی اين بود که وقتی حرکت دوم را هم نتوانست با موفقيت پشت سر بگذارد ، تماشاگران ايرانی حاضر در سالن به شدت او را تشويق کردند که باعث شد رستمی دوباره روحيه اش را بدست آورد.
او در مجموع دو حرکت با ۳۹۱ کيلوگرم قهرمان جهان شد.
تابلو نتايج دسته ۸۵ کيلوگرم
۱- کيانوش رستمی از ايران با رکورد ۱۷۸ کيلوگرم يک ضرب، ۲۱۳ کيلوگرم دوضرب و مجموع ۳۹۱ کيلوگرم (دو طلا و يک نقره)
۲- ايوان مارکوف از بلغارستان با رکورد ۱۷۹ کيلوگرم يک ضرب، ۲۱۱ کيلوگرم دوضرب و مجموع ۳۹۰ کيلوگرم (يک طلا و يک نقره)
۳- آرتيم اوکولوف از روسيه با رکورد ۱۷۴ کيلوگرم يک ضرب، ۲۱۱ کيلوگرم دوضرب و مجموع ۳۸۵ کيلوگرم (دو برنز )
۴- اولو بيگ از بلغارستان با رکورد ۱۶۸ کيلوگرم يک ضرب، ۲۱۳ کيلوگرم دوضرب و مجموع ۳۸۱ کيلوگرم (يک نقره )
۸- آندری ريباکو از بلاروس با رکورد ۱۷۵ کيلوگرم يک ضرب، ۱۹۱ کيلوگرم دوضرب و مجموع ۳۶۶ کيلوگرم (يک برنز )