ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.10.2024, 11:13

سخنان قالیباف و اعتراض تند لبنان! / صابر گل‌عنبری


در بحبوحه جنگ لبنان، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با روزنامه فرانسوی لوفیگارو گفتگوی اختصاصی داشته که بخشی از آن بازتابی منفی در منطقه و به ویژه لبنان پیدا کرده است.

این روزنامه به نقل از قالیباف از اعلام آمادگی تهران برای مذاکره با پاریس در مورد اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت درباره لبنان خبر داده است.

این گفته بر لبنان چنان سنگین آمده است که نخست وزیر دولت متشکل از حزب‌الله و متحدانش را برآشفته و به واکنش سریع واداشته است، تا جایی که از وزیر خارجه لبنان خواسته‌ است که کاردار سفارت ایران را احضار و نسبت به این موضع اعتراض کند.

هنوز واکنش تهران روشن نیست، اما بعید نیست روزنامه متهم و اعلام شود که اظهارات قالیباف به درستی نقل نشده است.

نجیب میقاتی، سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران را «مداخله آشکار» در امور داخلی لبنان «تلاشی برای تثبیت قیمومت (وصایت) غیر قابل قبول” بر این کشور توصیف کرده و  گفته است: «ما به وزیر خارجه ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی در سفرهای اخیر خود به لبنان ضرورت درک وضع لبنان را اطلاع دادیم؛ به ویژه که لبنان در معرض تجاوز بی‌سابقه اسرائیل قرار دارد و ما با همه دوستان لبنان از جمله فرانسه در حال فشار بر اسرائیل برای آتش بس هستیم».

میقاتی همچنین تاکید کرده است که مذاکره درباره این قطعنامه صرفا از جانب دولت لبنان باید انجام شود و دیگر طرف‌ها جا دارد از آن حمایت کنند.

این سخنان در مصاحبه با لوفیگارو (به فرض صحت نقل) دستمایه فشار سنگینی از جانب مخالفان داخلی بر حزب‌الله در این جنگ خواهد بود. موضع‌گیری سریع میقاتی هم از این منظر قابل تامل  است.

* بیانیه دفتر نخست وزیر لبنان:
نجیب میقاتی نخست وزیر از اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکره با فرانسه در خصوص اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متعجب شد.
وی اظهار داشت: از این موضع که به منزله دخالت آشکار در امور لبنان و تلاش برای ایجاد ولایت غیرقابل قبول بر لبنان است، تعجب می‌کنیم، زیرا می‌دانیم که وزارت امور خارجه ایران و رئیس مجلس شورا را در جریان سفر اخیر به لبنان در مورد لزوم درک وضعیت لبنان مطلع کرده بودیم.
به ویژه از آنجایی که لبنان در معرض تجاوزات بی‌سابقه اسرائیل قرار دارد و ما در تلاش هستیم همه دوستان لبنان، از جمله فرانسه، مجبور به اعمال فشار بر اسرائیل برای توقف آتش شوند.
وی ادامه داد: موضوع مذاکره برای اجرای قطعنامه بین‌المللی ۱۷۰۱ بر عهده دولت لبنان است و همه موظفند در این مسیر از آن حمایت کنند نه اینکه به دنبال تحمیل احکام جدیدی باشند که از سوی همه ملاحظات ملی و حاکمیتی مردود است.


واکنش میقاتی به سخن قالیباف موجه است؟ / احمد زیدآبادی

نجیب میقاتی سرپرست نخست‌وزیری لبنان از اعلام آمادگی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران برای گفتگو با دولت فرانسه در مورد اجرای قطعنامۀ ۱۷۰۱ شورای امنیت برآشفته شده و آن را دخالت در امور داخلی لبنان دانسته است.

اگر لبنان حاکمیت درست و درمانی داشت و در مقام عمل با سطحی از بی‌دولتی روبرو نبود، اعتراض آقای میقاتی را می‌شد موجه دانست. لبنان اما همانطور که آشکار است، سالیان درازی است که از فقدان حاکمیت لازم رنج می‌برد و این کشور کوچک و مظلوم صحنۀ رقابت فرقه‌های داخلی و نفوذ و دخالت کشورهای خارجی شده است.

در حال حاضر، آمریکا، فرانسه، عربستان، امارات، قطر، مصر و به تازگی اردن، درگیر مسائل داخلی لبنان هستند و همگی هم در جهت اجرای قطعنامۀ ۱۷۰۱ شورای امنیت تلاش می‌کنند. در کنار آنها، سوریه هم که هنوز داعیۀ پدرخواندگی خود را در برابر لبنان رها نکرده است. از آن طرف اسرائیل نیز در پی ایجاد ترتیبات امنیتی مورد نظر خود در لبنان است.

با این وضع، اعلام آمادگی رئیس مجلس ایران برای گفتگو با فرانسه بر سر اجرای قطعنامۀ ۱۷۰۱ با توجه به نفوذ غیرقابل انکاری که جمهوری اسلامی بر حزب‌الله و جنبش امل دارد، گناه خیلی بزرگی نیست که نیاز به واکنش علنی و شدید آقای میقاتی داشته باشد! از قضا این موضوع می‌تواند به اعادۀ ثبات و تحکیم حاکمیت لبنان و نجاتش از بی‌دولتی عملی کنونی کمک کند.