ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2024, 12:32

اعدام ۹۲ زندانی در ۱۷ روز گذشته در ایران


حکم اعدام دو زندانی به‌نام‌های عباس کریمی و محمدعلی نجفی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) به اجرا درآمد. اجرای حکم عباس کریمی پیشتر با اخذ مهلت برای پرداخت دیه ۴۰ میلیارد تومانی به تعویق افتاده‌بود اما به دلیل عدم توانایی در پرداخت، حکمش اجرا شد. از ابتدای ماه اکتبر سال جاری میلادی تا کنون، یعنی تنها در ۱۷ روز، اعدام ۹۲ زندانی در زندان‌های مختلف کشور به ثبت رسیده است.

سازمان حقوق بشر ایران خواهان لغو مجازات غیر انسانی قصاص و واکنش جامعه جهانی در قبال اعدام‌های گسترده در ایران است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان،گفت: «جمهوری اسلامی از طریق قانون غیر انسانی قصاص، خشونت، بی‌رحمی و تبعیض را در جامعه ترویج می‌کند. عباس کریمی به دلیل ناتوانی در پرداخت ۴۰ میلیارد تومان، اعدام شد» . او در مورد اعدام‌های گسترده و عدم واکنش جامعه‌جهانی گفت: «در سایه تهدید و اخبار جنگ، نه‌تنها جامعه جهانی و کشورهای مخالف اعدام،  بلکه بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان نیز در قبال اعدام روزانه ۵ تا ۶ نفر سکوت کرده‌اند و جمهوری اسلامی از این سکوت برای اعدام‌های بیشتر استفاده می‌کند.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح امروز پنج‌شنبه ۲۶ مهر ماه، حکم اعدام دو مرد در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان عباس کریمی، ۳۶ ساله و محمدعلی نجفی، ۳۵ ساله احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر درخصوص پرونده عباس کریمی اطلاع رسانی کرده بود.

یک منبع مطلع پیشتر در خصوص پرونده عباس کریمی به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «عباس کریمی ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، اما خانواده شکات به او مهلت دادند تا مبلغ درخواستی‌شان که ۷۰ میلیارد تومان بود را تهیه کنند. متاسفانه این مبلغ بسیار بالاتر از مبلغی است که به عنوان دیه یک انسان تعیین شده و خانواده کریمی موفق به تهیه آن نشدند.»

این حکم ابتدا قرار بود در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه به اجرا درآید، اما خانواده شکات به او مهلت دادند تا مبلغ درخواستی‌شان که ۷۰ میلیارد تومان بود را تهیه کنند. وی مجددا در تاریخ ۱۰ مهر ماه به سلول انفرادی منتقل شد، اما پیش از اجرا اولیای دم با پایین بردن دیه به ۴۰ میلیارد تومان به وی مهلت دادند. با این وجود در روز اجرای حکم با اینکه بخشی از پول مورد تقاضایشان با کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد، حاضر به رضایت نشدند.

دختر عباس کریمی صبح امروز در اینستاگرام خود نوشت: «پنجاه میلیارد چک بهشون دادیم با چهار تا سند خونه گرفتن ولی آخرش پدرم را اعدام کردند.»

همچنین صدایی از سوی عباس کریمی چند ساعت پیش از اعدام به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده که در زیر می‌آید.