ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2024, 9:59

همراهی اتحادیه اروپا با ادعاهای ارضی امارات علیه ایران


روز گذشته - چهارشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - اولین نشست سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در بروکسل برگزار ‌شد. در این نشست که رسانه‌های اروپا آن را راهبردی توصیف کردند، سران کشورها و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا با شش همتای خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار کردند.

در پایان اجلاس بیانیه مفصلی در ۵۷ بند در موضوعات مهم منطقه و جهان و نیر موضوعات مورد علاقه طرفین منتشر شد. یک بخش این بیانیه مربوط به ایران بود که در آن درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران اظهار نظر شده و نیز حاکمیت ایران بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، مورد پرسش قرار گرفته است.

ترجمه متن بخش ایران بیانیه را در زیر می‌خوانید:

«ایران

ما بر اهمیت پایبندی به قوانین بین‌المللی، از جمله منشور سازمان ملل متحد، که بر اساس احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، و خودداری از استفاده از زور یا تهدید است، تأکید می‌کنیم.

ما بر اهمیت تعامل دیپلماتیک با ایران برای پیگیری کاهش تنش‌های منطقه‌ای تأکید داریم.

ما بر لزوم اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و توقف تکثیر موشک‌های بالستیک، هواپیماهای بدون سرنشین، و هر گونه فناوری که امنیت منطقه ما و فراتر از آن را تهدید کرده و صلح و امنیت بین‌المللی را در نقض قوانین و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل تضعیف می‌کند، تأکید می‌کنیم.

ما علاقه مشترکی به گفتگوی نزدیک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در مورد این مسائل داریم. ما از ایران می‌خواهیم که به دنبال کاهش تنش‌های منطقه‌ای باشد.

ما همچنان به یک راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستیم. ما از این که پیشرفت‌های هسته‌ای مستمر ایران در پنج سال گذشته بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است، ابراز تأسف می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که تمام تعهدات پادمانی خود را تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اجرا کند و به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد.

ما عزم راسخ مشترکی داریم که ایران هرگز نباید یک سلاح هسته‌ای توسعه داده یا به دست آورد. ما بر اهمیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تعهد دائمی خود برای اطمینان از این که خلیج فارس و منطقه وسیع‌تر عاری از سلاح‌های هسته‌ای باقی بمانند، تأکید می‌کنیم. ما بر اهمیت پایبندی به قوانین بین‌المللی، از جمله منشور سازمان ملل متحد، بر اساس احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، و خودداری از استفاده از زور یا تهدید، تأکید می‌کنیم.

در این راستا، ما از ایران می‌خواهیم که به اشغال سه جزیره امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، که نقض حاکمیت امارات و اصول منشور سازمان ملل متحد است، پایان دهد.»