ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2024, 11:36

هند و کانادا دیپلمات‌های یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند


ادامهٔ تنش‌های میان هند و کانادا بر سر قتل یک رهبر سیک در کانادا به اخراج دیپلمات‌های دو کشور از خاک از یکدیگر رسید.

اتاوا روز دوشنبه ۲۳ مهرماه شش دیپلمات هندی را اخراج کرد و آن‌ها را در قتل هاردیپ سینگ نیجار که حدود شش ماه قبل به ضرب گلوله در استان بریتیش کلمبیا کشته شده بود، مقصر خواند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در یک نشست خبری با اشاره به این‌که هند تلاش گسترده‌ای برای هدف قرار دادن مخالفان هندی در کانادا دارد، گفت: «شواهد واضح و قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مأموران دولت هند در فعالیت‌هایی که تهدید قابل‌توجهی برای امنیت عمومی ما محسوب می‌شوند، شرکت کرده‌اند.»

نخست‌وزیر کانادا جمع‌آوری مخفی اطلاعات، تهدید خشونت‌آمیز و حتی قتل کانادایی‌هایی آسیایی‌تبار را ازجمله «اقدامات مستمر» این مأموران برشمرد.

آقای ترودو همچنین افزود که دهلی‌ نو از زمان قتل این رهبر سیک، همکاری‌های لازم را با اتاوا انجام نداده است، و با «غیرقابل‌قبول» خواندن اقدامات هند تأکید کرد که این کشور با انجام فعالیت‌های مجرمانه در کانادا مرتکب یک «خطای اساسی» شده است.

در مقابل، هند مدت‌ها است که این اتهامات ترودو را رد می‌کند و تحقیقات در خصوص قتل رهبر سیک را «یک برنامه سیاسی» می‌داند.

ملانی جولی، وزیر خارجهٔ کانادا، نیز که در کنار ترودو حضور داشت، تأکید کرد که اتاوا اجازه نخواهد داد هند یا هر کشور دیگری دست به اقدامات مخرب و تهدیدآمیز در خاک کانادا بزند.

او همچنین افزود: «ما به دنبال رویارویی دیپلماتیک با هند نیستیم اما اجازه نمی‌دهیم عوامل هیچ کشوری اقداماتی چون تهدید، آزار و یا قتل را علیه شهروندان کانادایی دنبال کنند.»

خانم جولی همچنین خبر داد که کانادا از دولت هند خواسته مصونیت دیپلماتیک شش دیپلمات خود را لغو کند تا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کانادا بتوانند از آن‌ها در مورد اتهامات مربوط به فعالیت جنایی بازجویی کنند.

وزیر خارجهٔ کانادا با اشاره به این‌که هند در این خصوص همکاری نکرده، تأکید کرد که همین مسئله باعث شد تا اتاوا این دیپلمات‌ها را اخراج کند.

در مقابل، مقام‌های هندی با رد اظهارات نخست‌وزیر کانادا مدعی شدند که به دلیل «نبود امنیت» تصمیم گرفته‌اند دیپلمات‌های خود را از آن کشور خارج کنند.

وزارت خارجهٔ هند در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «ما به تعهد دولت کانادا برای تضمین امنیت دیپلمات‌های خود باور نداریم، بنابراین تصمیم گرفتیم که کمیساریای عالی و دیگر دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کنیم.»

این چندمین بار در ماه‌های اخیر است که دو طرف دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج می‌کنند و تنش‌ها میان دو کشور افزایش می‌یابد.

جاستین ترودو پیشتر در ۲۸ شهریور اعلام کرده بود که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی کانادا نشان می‌دهد که عوامل دولت هند در قتل آقای نیجار نقش داشته‌اند.

آقای نیجار یک جدایی‌طلب سیک کانادایی بود که از ایجاد یک ایالت جداگانهٔ سیک در شمال هند به نام خالستان حمایت می‌کرد.

این مرد ۴۵ ساله روز۲۹ خرداد امسال به‌دست مردان نقابدار در مقابل معبدی در یکی از محله‌های شهر ونکوور به ضرب گلوله کشته شد.

کانادا بالاترین جمعیت سیک‌ها را خارج از ایالت زادگاه‌شان در پنجاب دارد و تظاهرات‌های سال‌های اخیر در این کشور دولت هند را خشمگین کرده است.

ایالات متحده نیز پیشتر اعلام کرده بود که عوامل هندی سال گذشته در یک طرح سوءقصد علیه یکی دیگر از رهبران جدایی‌طلب سیک در نیویورک دست داشته‌اند.

رادیو فردا