ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2024, 11:34

گزارشی از آخرین وضعیت هاشم خواستار، معلم بازنشسته ۷۲ ساله زندانی


هاشم خواستار، معلم بازنشسته و کنشگر مدنی ۷۲ ساله که در دو پرونده مجزا توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۱۸ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود، ششمین سال از حبس خود را در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری می‌کند. وی طی این مدت به مرخصی اعزام نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، این شهروند ۷۲ ساله که پیشتر توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۱۶ سال حبس محکوم شده بود، ششمین سال از محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند و تاکنون به مرخصی اعزام نشده است.

هاشم خواستار در تاریخ ۲۰ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای خواستار بهمن‌ماه ۹۸ در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. گفته می‌شود موارد اتهامی از جمله “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” علیه وی در کیفرخواست صادر شد. آقای خواستار نهایتا توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۶ سال حبس، ۲ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

او همچنین در تیرماه سال ۱۴۰۲ از بابت یک پرونده دیگر که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط دادگاه انقلاب مشهد به دو سال و شش ماه حبس محکوم شد.

در اواسط مردادماه ۹۸ نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند.