ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.10.2024, 13:37

بازداشت دو شهروند اسرائیلی به ظن همکاری با جمهوری اسلامی


سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بث، روز دوشنبه مهر اعلام کرد دو شهروند این کشور را پس از بازجویی به ظن همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای انجام اقدامات خرابکارانه، از جمله کشتن مقامات، به دادگاه معرفی کرده است.

به گزارش رسانه‌های تل‌آویو، ولادیسلاو ویکتورسون ۳۰ ساله ساکن شهر رامات گان در مرکز این کشور متهم است که از طریق کانال تلگرامی با یک مهره اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران «آگاهانه» در تماس بوده و در ماه‌های تابستان امسال دست به یک سری اقدامات خرابکارانه مانند آتش زدن خودروها، نصب بنرها و پنهان کردن پول در نقاط معین زده، تصاویر عملی کردن «مأموریت‌های محوله» را ارسال کرده و برای کشتن مقامات ارشد اسرائیلی نیز ابراز آمادگی کرده است.

کیفرخواستی که در این روز به دادگاه ارائه شد، حاکی است او بابت اقداماتی که از جمله در محوطه پارک «هایارکُن» در مرکز تل‌آویو انجام داد، مبلغ پنج هزار دلار را در دو مرحله به صورت رمزارز دریافت کرده است.

به گفته شبکه کان، آقای ویکتورسون که وضع مالی خوبی نداشت، برای اهداف بعدی که کشتن مقامات اسرائیلی بود، پاسخ مثبت داد تا صدهزار دلار دریافت کند. متهم ظاهرا در صدد خرید اسلحه برآمد و مهره اطلاعاتی ایران به او پیشنهاد کرد که اگر اسلحه گران است، با پرتاب نارنجک ترور مقام مورد نظر را انجام دهد. نام مقامی که قرار بوده هدف قرار گیرد، در رسانه‌ها اعلام نشد.

بر اساس کیفرخواست، این متهم دوست دختر ۱۸ ساله خود، آنا برنشتین، را نیز به خدمت گرفت و با شماری از بی‌خانمان‌ها و گدایان نیز در خیابان‌ها گفت‎‌وگو کرد تا آن‌ها را هم به کار بگیرد. متهم و دوست دخترش برای فرار از کشور پس از کشتن مقام مورد نظر ایران برنامه‌ریزی کرده بودند.

خانم برنشتین و یک فرد دیگر که نام او برده نشد، بازداشت و از سوی پلیس و شباک بازجویی شده‌اند.

اخیراً نیز موتی (مردخای) مَمان، یک مرد ۷۲ ساله، با تابعیت دوگانه اسرائیلی- ترکیه‌ای پس از بازگشت از استانبول به اتهام اجیر شدن برای اجرای طرح‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران به دادگاهی در مرکز اسرائیل آورده شد. او متهم است که توسط «بازرگانانی» در ترکیه دو فقره سفر مخفیانه به ایران برای دیدار با مهره‎‌های امنیتی جمهوری اسلامی انجام داده و برای انجام هدف مورد نظر ایران یک میلیون دلار پول خواسته بود. آقای ممان در بازداشت است و تاریخ آغاز محاکمه او اعلام نشده.

رادیو فردا