ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.10.2024, 13:17

نتانیاهو: حزب‌الله از نیروهای «یونیفل» به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اظهاراتی گفت: «نسبت به مجروح‌شدن سربازان یونیفل در جنوب لبنان متاسفیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این حوادث انجام خواهیم داد».

نتانیاهو با بیان اینکه «حزب الله از نیروهای یونیفل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند» از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست که نیروهای یونیفل را از مناطق جنگی لبنان خارج کند.

او افزود: «امتناع از تخلیه نیروهای یونیفل از مناطق جنگی باعث می‌شود که آن‌ها به گروگان‌هایی برای حزب الله تبدیل شوند.»

نخست‌ وزیر اسرائیل گفت: «ما درحال نبرد با مردم لبنان نیستیم، بلکه درحال جنگیدن با حزب الله هستیم و سربازان اسرائیل اسلحه، مقرها و تونل‌های حزب‌الله را منهدم می‌کنند.»

نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان روز گذشته ضمن هشدار درباره وقوع یک جنگ منطقه‌ای فاجعه‌بار برای همه، اعلام كرد که به درخواست ارتش اسرائیل مبنى بر عقب نشینی ۵ کیلومتری به سمت شمال در داخل خاک لبنان پاسخ نداده است.

آندریا تننتی، سخنگوی یونیفل، شنبه ۲۰ مهر تاکید کرد که خسارات ناشی از حملات اسرائیلی بسیار زیاد است و توضیح داد که نیروهایش در پی این حملات آسیب‌های جدی دیده‌اند.

خبرگزاری «فرانسه» به نقل از تننتی گزارش داد که او از بروز یک جنگ منطقه‌ای با آثار فاجعه‌بار برای همه هشدار داده است.

آندریا تننتی، افزود: «ارتش اسرائیل خواستار تخلیه برخی از مواضع نیروهای «یونیفل» در خط آبی و حتی پنج کیلومتری خط آبی شد و تاکید کرد که تصمیم به اتفاق آرا برای عدم عقب‌نشیتی و باقی ماندن نیروها وجود دارد.»

او توضیح داد که برافراشتن پرچم سازمان ملل متحد در جنوب لبنان، جایی که تعداد نیروهای سازمان ملل به گفته او تقریباً ۱۰۰۰۰ سرباز است، مهم است.

سخنگوی این نیروها همچنین اعلام کرد که یکی از سربازان این نیرو (شنبه) به‌دلیل آتش گشودن از جهتی نامعلوم مجروح شده است.

پیشتر، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان از شلیک نیروهای اسرائیلی به یکی از پایگاه‌های خود در ناقوره، واقع در جنوب لبنان، خبر دادند. این حمله منجر به زخمی شدن دو سرباز اندونزیایی شد. به گفته مقامات سازمان ملل، نیروهای اسرائیلی همچنین به یک پایگاه دیگر یونیفل نیز در نزدیکی این منطقه حمله کرده‌اند.

یونیفل اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی قبل از این حملات به سربازان سازمان ملل توصیه کرده بودند که در مناطق امن باقی بمانند. این حملات که از سوی اسرائیل به عنوان «اقدامی پیشگیرانه» توجیه شده، واکنش‌هایی از سوی کشورهای عضو نیروهای یونیفل به همراه داشته است.

کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند که نیروهایشان در یونیفل حضور دارند، این حملات را به شدت محکوم کرده و خواستار برگزاری جلسه اضطراری در هفته آینده برای بررسی این وضعیت شدند.

ارتش اسرائیل در توضیح این حملات اعلام کرده بود که از نیروهای سازمان ملل خواسته بود در مناطق امن بمانند.

این حملات یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که یونیفل از زمان آغاز تنش‌های اخیر میان اسرائیل و حزب‌الله گزارش کرده است. این درگیری‌ها شامل حملات هوایی اسرائیل به چندین نقطه در لبنان و عملیات‌های زمینی محدود در مناطق مرزی است. یونیفل تأیید کرده که با وجود درخواست اسرائیل برای جابجایی برخی از نیروهایش، همچنان در موقعیت‌های مرزی خود باقی مانده است.

العربیه فارسی