ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.10.2024, 11:51

سوسن حسن‌زاده، مدرس زبان کُردی، به ۳ ماه حبس محکوم شد


سوسن حسن‌زاده، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی اهل بوکان توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، جلسه دادگاه این فعال مدنی ۱۷ مهر ۱۴۰۳، به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» بدون حضور وکیل تعیینی برگزار شد.

بر مبنای این گزارش، این فعال مدنی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به سه ماه حبس تعزیری محکوم و از اتهام «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» تبرئه شد.

سوسن حسن‌زاده ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بوکان به دست نیروهای امنیتی به شکل خشونت‌آمیزی بازداشت و به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، او در طول روز برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و شب‌ها به سلول انفرادی زندان بازگردانده می‌شد.

سوسن حسن‌زاده ۲۳ خرداد سال جاری با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

این فعال مدنی که در سال‌های گذشته بارها به دلیل فعالیت‌های خود از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است، در زمان بازداشت از حق ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بود.

در سال‌های گذشته فعالان مدنی حوزه زبان مادری در شهرهای کردستان به بهانه‌های مختلف بارها به نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و در مواردی به زندان نیز محکوم شده‌اند.

رادیو زمانه