ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.10.2024, 22:27

وزیر دفاع اسرائیل: حمله به ایران «کشنده، دقیق و غافلگیر کننده خواهد بود»


واشنگتن/ اورشلیم، ۹ اکتبر (رویترز)

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در بحبوحه تنش‌ها با ایران با یک دیگر تماس گرفتند، در حالی که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل پس از آن وعده داد که حمله اسرائیل به ایران “کشنده، دقیق و غافلگیر کننده خواهد بود”.

این تماس ۳۰ دقیقه‌ای اولین گفتگوی خبری شده برای بایدن و نتانیاهو از ماه اوت بود و همزمان با تشدید شدید درگیری اسرائیل با ایران و حزب الله لبنان تحت حمایت ایران بود، اما هیچ نشانه ای از آتش بس قریب الوقوع برای پایان دادن به درگیری با ایران که از حماس در غزه حمایت می‌کند نداشت.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این تماس “مستقیم و بسیار سازنده” بود، در حالی که اذعان داشت که دو رهبر اختلاف نظر دارند و در مورد آنها هم علنی هستند.

خاورمیانه منتظر پاسخ اسرائیل به حمله موشکی هفته گذشته است که تهران در تلافی تشدید تنش نظامی اسرائیل در لبنان انجام داد. حمله ایران در نهایت هیچ کس را در اسرائیل نکشت.

گالانت پس از آن که حمله موشکی ایران در ۱ اکتبر را شکست خورده توصیف کرد، در ویدئویی که دفترش پس از پایان تماس بایدن و نتانیاهو منتشر کرد، گفت: “هرکس به ما حمله کند آسیب خواهد دید و بهای آن را خواهد پرداخت. حمله ما مرگبار و دقیق خواهد بود. و مهمتر از همه تعجب آور، آنها متوجه نخواهند شد که چه اتفاقی افتاده و چگونه اتفاق افتاده است، آنها نتایج را خواهند دید.”

نتانیاهو وعده داده است که دشمن اصلی ایران هزینه حمله موشکی خود را پرداخت خواهد کرد، در حالی که تهران گفته است که هر گونه اقدام تلافی جویانه با ویرانی گسترده مواجه خواهد شد و این نگرانی از وقوع یک جنگ گسترده تر در منطقه تولید کننده نفت را افزایش می دهد که می تواند ایالات متحده را درگیر کند.

ایالات متحده گفته است که از اسرائیل برای تعقیب اهداف مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند، اما تلاش‌هایش برای توقف درگیری‌های فزاینده، میانجی‌گری برای آتش‌بس در غزه و متقاعد کردن اسرائیل برای محدود کردن حملات موشکی به مناطق مسکونی که هزاران کشته از مردم برجای گذاشته است، ناموفق بوده است.

روابط بین بایدن و نتانیاهو متشنج بوده و حالا به دلیل مدیریت رهبر اسرائیل در جنگ غزه و درگیری با حزب‌الله تیره شده است. اسرائیل گفته است که عملیات نظامی خود را تا زمانی که اسرائیلی‌ها در امان باشند، ادامه خواهد داد.

در کتاب «جنگ» که هفته آینده منتشر می‌شود، روزنامه‌نگار باب وودوارد گزارش می‌دهد که بایدن مرتباً نتانیاهو را به بی‌راهبردی متهم می‌کند و فریاد می‌زند «بی‌بی، چه غلطی می‌کنی؟» در ماه ژوئیه، پس از حملات اسرائیل در نزدیکی بیروت و در ایران.

یکی از مقامات آمریکایی که از تعاملات گذشته این دو رهبر مطلع است، در پاسخ به سوالی درباره این کتاب گفت که بایدن در زمان ریاست جمهوری از زبان تند، مستقیم، بدون فیلتر و رنگارنگی هم با نتانیاهو و هم در مورد او استفاده کرده است.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: تماس روز چهارشنبه “یک تماس مثبت بود و ما از حمایت ایالات متحده قدردانی می کنیم.”

دانون گفت: “و همانطور که قبلاً اعلام کردیم، اسرائیل حمله را تلافی خواهد کرد... ما مکان ها را انتخاب خواهیم کرد. این برای رژیم ایران دردناک خواهد بود.”

پنتاگون گفت که گالانت دیدار چهارشنبه از پنتاگون را لغو کرد. گالانت در بیانیه‌ای گفت که به درخواست نتانیاهو این دیدار را به بعد از صحبت نخست وزیر با بایدن به تعویق انداخته است.

به گفته یک منبع آگاه، تنش‌ها در هفته های اخیر افزایش یافته است زیرا مقامات آمریکایی بارها توسط اقدامات اسرائیل چشم پوشی کرده‌اند. اینها شامل قتل رهبر حزب‌الله حسن نصرالله توسط اسرائیل و انفجار پیجرها و واکی تاکی‌های استفاده شده توسط اعضای حزب الله در لبنان بود که اسرائیل انجام آن را نه تایید و نه رد کرده است.

این منبع گفت که اسرائیل همچنین در به اشتراک گذاشتن جزئیات برنامه ریزی خود برای تلافی علیه حمله موشکی بالستیک ایران کند بوده است.

بایدن جمعه گذشته گفت که اگر جای اسرائیل باشد به جایگزینی برای حمله به میادین نفتی ایران فکر خواهد کرد و افزود که فکر می کند اسرائیل به این نتیجه نرسیده است که چگونه به ایران پاسخ دهد. هفته گذشته او همچنین گفت که از حمله اسرائیل به سایت هایه هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد.