ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2024, 22:22

معاون وزارت اطلاعات و رییس واحد ۴۰۰۰ سپاه در لیست تحریم‌های تازه آمریکا


وزارت خزانه‌داری آمریکا، یحیی حسینی پنجکی، معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را که اولین بار ایران اینترنشنال هویت او را فاش کرده بود تحریم کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده که حسینی پنجکی به دلیل نقش‌آفرینی در ترور ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور تحریم شده است. او برای انجام توطئه‌های ترور از قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند.

دو ماه پیش، ایران اینترنشنال در گزارشی اختصاصی برای اولین بار فاش کرد یحیی حسینی پنجکی با اسم مستعار یحیی حمیدی، معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، طراح اصلی عملیات‌ این وزارت‌خانه برای ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور است.

یک منبع در وزارت دفاع جمهوری اسلامی گفت حسینی پنجکی از نسل جدید مدیران اطلاعاتی مورد اعتماد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

یحیی حسینی پنجکی متولد سوم بهمن ماه سال ۱۳۵۳ در کرج و دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد تبریز است.

او در وزارت اطلاعات، ستاد «شهید سلیمانی» را بنیان‌گذاری کرده که در همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و با کمک نیروهای سپاه پاسداران در جهان عملیات خرابکاری انجام می‌دهد.

نام این ستاد به برنامه جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، اشاره دارد.

به گفته یک منبع اطلاعاتی، یحیی حسینی، ارتباط بسیار نزدیکی با سپاه پاسداران دارد و حتی بارها به سوریه و لبنان سفر کرده و با حزب‌الله و نیروی قدس از طریق تبادل اطلاعات بین وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران و تیم‌های عملیاتی‌شان همکاری می‌کند.

یحیی حسینی علاوه بر معاون امنیت داخلی، مسئول میز اسرائیل در وزارت اطلاعات نیز هست.

یک منبع اطلاعاتی به ایران‌اینترنشنال گفت که این مسئولیت مضاعف، نتیجه تصمیم علی خامنه‌‌ای است. رهبر جمهوری اسلامی به فعالیت‌های تهاجمی علیه اسرائیل اولویت داده، و در نتیجه منابع مالی و انسانی بیشتری به این بخش اختصاص یافته است.

پیش از حسینی پنجکی، سعید هاشمی مقدم، معاونت امنیت داخلی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.

تحریم قصاب حلب

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین جواد غفاری، مسوول واحد ۴۰۰۰ سپاه پاسداران را هم تحریم کرد. این واحد، معاونت ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است.

معاونت ویژه اطلاعات سپاه که از سه سال پیش جواد غفاری مدیریتش را برعهده دارد، یگانی نوپاست که سال ۲۰۱۹ تاسیس شد. رییس پیشین این واحد رضا سراج، سخنگوی فعلی شورای عالی امنیت ملی بود. سراج پس از عدم موفقیت در توطئه ترور یک شهروند اسرائیلی در خاک قبرس از معاونت عملیات ویژه برکنار شد و جایش را به جواد غفاری داد که شش ماه پیش از آن از سوریه اخراج شده بود. معاونت عملیات ویژه در دوره غفاری چند ترور ناموفق در خارج از کشور انجام داد که مهم‌ترین‌شان توطئه ترور شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه بود.

غفاری از سال ۱۳۹۳ به دستور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نیروهای شبه نظامی ایران در سوریه شد. او به دلیل قساوت در کشتار شهروندان سوری در جریان جنگ داخلی این کشور به قصاب حلب مشهور بود. کسی که همراه با قاسم سلیمانی نسخی سوری بسیج را تاسیس کرد.

جواد غفاری که وزارت خزانه‌داری آمریکا نام اصلی او را جواد غفار احدی اعلام کرده، از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، توان خود واحد ۴۰۰۰ را در اختیار نیروهای موسوم به جبهه مقاومت در منطقه قرار دادند. او مسئول شبکه قاچاق سلاح به کرانه باختری بود که اوایل فروردین ماه ارتش اسرائیل شناسایی‌اش کرد.

ایران اینترنشنال