ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.10.2024, 8:14
حملات اسرائیل به «زیرساخت‌های مالی حزب‌الله»

اسرائیل در نیمه شب حملات هوایی بیشتری در بیروت و جنوب لبنان انجام داد و شعبی از بانکی که می‌گوید حامی حزب‌الله است را هم هدف قرار داد.

در پی این حملات صدای انفجار در مناطقی نظیر ضاحیه در جنوب بیروت که تحت کنترل حزب‌الله است و همچنین دره بقاع و جنوب لبنان شنیده شد. مشخص نیست که این حملات تلفاتی داشته است یا نه.

رسانه‌ دولتی لبنان گزارش داده است که جمعیت قرض‌الحسن لبنان در دره بقاع، واقع در شرق این کشور هدف قرار گرفته است؛ این رسانه همچنین از هدف قرار گرفتن شعبی از این بانک در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت خبر داد.

رویترز می‌گوید این بانک ۳۰ شعبه در لبنان دارد که نیمی از آنها در بیروت است.اسرائیل این موسسه مالی را به تسهیل مراودات مالی حزب‌الله برای تهیه و ذخیره‌سازی اسلحه و پرداخت دستمزد به اعضایش متهم کرده است.

تصاویر منتشر شده ستونی از دود را پس از انفجار در نزدیکی فرودگاه نشان می‌داد.

پیشتر ارتش اسرائیل به ساکنان ۲۰ منطقه در لبنان- شامل ۱۴ منطقه بیروت- درباره قصد خود از حمله شبانه هشدار داده بود.

ارتش اسرائیل همچنین گفته بود بانک‌ها و زیرساخت‌های مالی حامی حزب‌الله را هدف قرار خواهد داد.

خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت می‌گوید که اسرائيل یکشنبه شب دست کم ۸ حمله هوایی در ضاحیه بیروت، پایتخت لبنان انجام داد.

این موسسه از سال ۲۰۰۷ تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و مقام‌های آمریکایی آن را به پوششی برای مدیریت فعالیت‌های مالی حزب‌الله متهم کرده‌اند.

حملات اخیر در حالیست که بر اساس گزارش‌ها امروز قرار است فرستاده ویژه ایالات متحده به بیروت سفر کند و با سیاستمداران لبنانی درباره راه حل‌های دیپلماتیک احتمالی برای بحران جاری بحث کند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که اسرائیل هفته گذشته فهرستی از شروط را به دولت بایدن ارائه کرده بود.

همزمان وزارت بهداشت لبنان گفته است که از آغاز دور شدید حملات اسرائيل در این کشور در ۱۶ سپتامبر دست کم ۱۸۰۲ نفر در لبنان کشته و ۹۳۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

همزمان حزب‌الله لبنان گفته است که راکت‌های بیشتری را یکشنبه شب به سوی «اهداف نظامی» در اسرائيل شلیک کرده و به این حملات ادامه خواهد داد.

در همین حال دانیال هاگاری سخنگوی ارتش اسرائيل که از قصد کشورش برای حمله به زیرساخت‌های مالی حزب‌الله خبر داده بود گفته است «در روزهای آینده شیوه «تامین مالی فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله را از سوی ایران» فاش می‌کنیم.

جمعیت قرض‌الحسن لبنان در سال ۱۹۸۲ بعد از اشغال لبنان توسط اسرائيل تاسیس شد و با تایید وزارت کشور لبنان در ۱۹۸۷ رسما آغاز به کار کرد.

این جمعیت ابتدا عموما در مناطق تحت نفوذ حزب الله لبنان فعال بود اما در سال‌های اخیر فعالیت خود را به مناطق دیگر این کشور هم گسترش داد. طبق اساس‌نامه آن، هدفش «اعطای وام به مردم برای مدت مشخص با هدف حل مشکلات اجتماعی آنهاست». بر اساس همین منبع بیش از ۴۰۰ هزار نفر/منبع در این جمعیت مشارکت دارند و دست کم تا سال ۲۰۱۹ سه میلیارد دلار وام از طریق آن به افراد داده شده است.

منتقدان این جمعیت امی‌گویند فعالیت آن، عملا به عنوان یک بانک بدون اینکه زیر نظر بانک مرکزی لبنان باشد آن را به موسسه‌ای بدون نظارت تبدیل کرده که هرکاری در آن ممکن است.

پیشتر اسرائيل اعلام کرده بود که در ۲۴ ساعت گذشته ده‌ها پرتابه به شمال این کشور شلیک شده‌اند.

به گفته ارتش اسرائيل هواپیماهای جنگی این کشور «عملیاتی امنیت‌محور را علیه مرکز فرماندهی اطلاعاتی حزب‌الله و یک کارگاه تولید اسلحه در بیروت صورت داده‌اند.»

اسرائيل متهم شده که شهروندان لبنان و غزه را بی‌واهمه هدف قرار می‌دهد. اتهامی که این کشور رد می‌کند.

پیشتر در روز یکشنبه، یونیفل، نیروی صلح‌بان سازمان ملل متحد درلبنان ارتش اسرائيل را متهم کرد که عامدانه یک برج دیده‌بانی و حصار پیرامونی یکی از پست‌های این نیروها را در شهر مروین در مرز اسرائيل هدف قرار داده است.

اسرائيل در هفته‌های گذشته نیز بارها این نیروها را هدف قرار داد و شورای امنیت از این حملات علیه نیروی صلح‌بانی خود انتقاده کرده است.

در تحولی دیگر ارتش لبنان گفته است که سه نفر از نیروهایش در پی حمله هوایی اسرائيل به یک خودروی نظامی به نبطیه کشته شده‌اند.

بی‌بی‌سی فارسی