ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.10.2024, 13:03
اتحادیه اروپا ایران‌ایر، ماهان و ساها را تحریم کرد

اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه ۲۳ مهر) تحریم‌های تازه‌ای را برای هفت فرد و هفت نهاد ایرانی، از جمله سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و ساها اعلام کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تحریم‌ها به دلیل ارسال پهپاد و موشک بالستیک ساخت ایران به روسیه در نظر گرفته شده‌اند.

در بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این باره آمده است: «تحریم‌های امروز شامل افراد و نهادهایی می‌شود که مسئول ساخت و انتقال پهپاد، موشک و فناوری‌های مرتبط به روسیه در حمایت از جنگ تجاوزکارانه با اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلحی هستند که صلح و امنیت در خاورمیانه و دریای سرخ را تضعیف می‌کنند.»

بر این اساس، حمزه قلندری، معاون وزیر دفاع ایران، بهنام شهریاری، علی شادمانی، علی جعفرآبادی، مهدی گوگردچیان، رضا خسروی مقدم و سید میراحمد نوشین به‌همراه هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر، ساها، شرکت‌های بسامد الکترونیک پویا، آلومینای ایران، طیف تدبیر آریا و مرکز تحقیقات شهید حاج علی موحد تحریم شده‌اند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا در این باره «دارایی‌های افرادی که مشمول تحریم‌های جدید هستند مسدود و سفر آنها به اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود. علاوه بر این، تأمین وجوه یا منابع اقتصادی مستقیم یا غیرمستقیم به نفع یا برای اشخاص حقیقی یا حقوقی، نهادها یا ارگان‌های فهرست شده ممنوع است.»

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه ۱۴ اکتبر، ۲۳ مهر) برای بررسی درگیری‌های خاورمیانه و همچنین حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، در لوکزامبورگ تشکیل جلسه دادند. دیوید لمی وزیر خارجه بریتانیا هم در این نشست حاضر بود.

  متن کامل بیانیه اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها علیه ایران

شورای اتحادیه اروپا 
بیانیه مطبوعاتی 
۱۴ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۰

ایران: تحریم هفت فرد و هفت نهاد در پاسخ به انتقال موشک‌های ایران به روسیه

شورای اتحادیه اروپا امروز اقدامات محدودکننده‌ای را علیه هفت فرد و هفت نهاد به دلیل انتقال موشک‌ها و پهپادهای ایران به روسیه تصویب کرد. این تصمیم پس از اعلام شورای اروپا در مارس ۲۰۲۴ اتخاذ شد که در آن اعلام شده بود اگر ایران موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط را برای استفاده علیه اوکراین به روسیه منتقل کند، اتحادیه اروپا آماده است به سرعت واکنش نشان دهد، از جمله با اعمال تحریم‌های جدید و مهم.

تحریم‌های امروز شامل افراد و نهادهایی است که مسئول توسعه و انتقال پهپادها (UAV)، موشک‌ها و فناوری‌های مرتبط به روسیه به منظور حمایت از جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین و همچنین به گروه‌ها و نهادهایی هستند که صلح و امنیت در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ را تضعیف می‌کنند.

در فهرست تحریم‌ها، سه شرکت هواپیمایی ایرانی (هواپیمایی ساها، ماهان ایر و ایران ایر) و دو شرکت تأمین تجهیزات ذکر شده‌اند. این شرکت‌ها از طریق شبکه‌های تأمین بین‌المللی مسئول انتقال و تأمین پهپادهای ساخت ایران و قطعات و فناوری‌های مرتبط به روسیه برای استفاده در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین هستند. همچنین، دو شرکت که در تولید سوخت موشک و راکت فعالیت دارند نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، شورای اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که تحریم‌هایی را علیه سید حمزه قلندری، معاون وزیر دفاع ایران، مسئولین برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نیروی قدس)، ستاد مرکزی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران، و بخش فضایی نیروی هوافضای سپاه، و همچنین مدیران عامل شرکت‌های هواپیماسازی ایران (هسا) و سازمان صنایع هوافضا که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند، اعمال کند.

افراد و نهادهای تحریم‌شده با مسدودسازی دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد. همچنین تأمین مالی یا منابع اقتصادی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یا به نفع افراد، نهادها یا سازمان‌های مذکور ممنوع است.

قوانین حقوقی مرتبط در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شده است.

پیش‌زمینه

در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴، اتحادیه اروپا به شدت انتقال اخیر موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه را محکوم کرد و این اقدام را به عنوان تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا و تشدید مادی از ارائه پهپادها و مهمات ایرانی که روسیه در جنگ غیرقانونی علیه اوکراین استفاده کرده بود، دانست. نماینده عالی اعلام کرد که اتحادیه اروپا به سرعت و در هماهنگی با شرکای بین‌المللی، از جمله با اعمال تحریم‌های جدید و مهم علیه ایران واکنش نشان خواهد داد.

در نتیجه‌گیری‌های خود در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مارس ۲۰۲۴، شورای اروپا اعلام کرد که در صورت انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط از ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، پس از آنکه پهپادهای بدون سرنشین (UAV) به رژیم روسیه تحویل داده شده که در حملات پیوسته علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند، اتحادیه اروپا آماده است به سرعت و در هماهنگی با شرکای بین‌المللی پاسخ دهد. همچنین اعلام شد که دسترسی روسیه به اقلام و فناوری‌های حساس که با میدان نبرد مرتبط هستند باید تا حد امکان محدود شود، از جمله با هدف قرار دادن نهادهایی در کشورهای ثالث که از این اقدامات دور می‌شوند.

در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۲۴، شورای اتحادیه اروپا دامنه چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا را در رابطه با حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین گسترش داد تا پهپادها و موشک‌ها و همچنین برنامه پهپادی و موشکی ایران که از گروه‌های مسلح و نهادهای منطقه خاورمیانه و دریای سرخ حمایت می‌کنند، را پوشش دهد. این چارچوب تحریم‌ها تا تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۵ تمدید شد و همچنان به صورت سالانه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.