ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.10.2024, 22:37
مقام اسرائیلی: تصمیمی درباره حمله به ایران گرفته نشده

منبع: تایمز اسرائیل
نویسندگان: لازار برمن، یعقوب ماگید و همکاران تایمز اسرائیل

کابینه امنیتی اسرائیل پنج‌شنبه شب برای بررسی واکنش احتمالی به حمله موشکی بالستیک ایران به این کشور که در هفته گذشته رخ داد، تشکیل جلسه داد. با این حال،  به گفته یک مقام اسرائیلی، هیچ تصمیم بزرگی گرفته نشد، زیرا هماهنگی در این مورد همچنان بین اورشلیم و واشنگتن ادامه دارد.

یک منبع اسرائیلی به تایمز اسرائیل گفت: «هیچ تصمیم بزرگی گرفته نشد»، و افزود: «اسرائیل تمایل دارد که واکنش خود را با آمریکایی‌ها هماهنگ کند» و بحث‌های استراتژیک بین طرفین در این باره ادامه دارد.

بر خلاف گزارش‌های رسانه‌ای پیش از این جلسه، از کابینه امنیتی خواسته نشده بود که به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت برای تصمیم‌گیری درباره پاسخ به ایران، مجوز بدهند. کانال ۱۲ خبری اعلام کرد که ممکن است از وزرا خواسته شود که در صورت لزوم، چنین اقدامی را از طریق تلفن تأیید کنند.

دفتر نخست‌وزیری همچنین به تایمز اسرائیل اطلاع داد که سفر گالانت به آمریکا برای بحث در مورد واکنش اسرائیل به ایران هنوز تأیید نشده است، با این‌حال انتظار می‌رود که او هفته آینده برای گفت‌وگو با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در پنتاگون سفر کند.

اوایل این هفته، نتانیاهو در آخرین لحظه مانع از سفر برنامه‌ریزی شده گالانت به واشنگتن شد و خواستار صحبت با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در مورد اقداماتی شد که اسرائیل قصد انجام آن‌ها علیه ایران دارد - تماسی که چهارشنبه برقرار شد. همچنین گفته شده که نتانیاهو سفر گالانت را مشروط به تأیید واکنش به ایران توسط کابینه کرده است.

منطقه به شدت در انتظار انتقام وعده داده شده اسرائیل برای پاسخ به حمله بزرگ موشکی ایران در ۱ اکتبر است و واشنگتن تلاش می‌کند تا واکنش اسرائیل را هماهنگ و تعدیل کند. اورشلیم قول داده که واکنشی قابل‌توجه انجام دهد، اما بایدن که دستور داده بود نیروهای آمریکایی در برابر حمله موشکی ایران به اسرائیل کمک کنند، با هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای یا نفتی ایران مخالفت کرده است.

یک منبع اسرائیلی که با موضوع آشنا است گفت در میان تلاش‌ها برای هماهنگی و اختلافات، آمریکا و اسرائیل در کل در مورد چالش‌های استراتژیک خاورمیانه پس از تماس تلفنی بین نتانیاهو و بایدن هم‌نظر و در در یک صف قرار دارند. به گفته این منبع. تماس تلفنی رهبران دو کشور، نتیجه گفتگوهای مداومی بود که از زمان حمله ۱ اکتبر بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی در جریان بوده است.

هم کاخ سفید و هم دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این مکالمه را «مثبت» توصیف کردند، اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا از نحوه مدیریت نتانیاهو در جنگ غزه و اخیراً درگیری‌ها در لبنان ناامید بوده و از نداشتن استراتژی واضح برای خاتمه دادن به این درگیری‌ها انتقاد کرده بود.

در مورد ایران، یک مقام آمریکایی که توسط آکسیوس نقل شده است گفت که آمریکا و اسرائیل به عنوان متحدان یکیدیگر، «در مسیر درستی حرکت می‌کنند». با این‌حال پس از تماس تلفتی بایدن و نتانیاهو، یک مقام اسرائیلی به آکسیوس گفته که آمریکا هنوز معتقد است برنامه‌های اسرائیل بیش از حد تهاجمی است.

از چالش‌های واکنش تهاجمی این است که ممکن است به حملات تلافی‌جویانه‌ای منجر شود که دیگر کشورهای خاورمیانه را درگیر کند. وال‌استریت ژورنال روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات عربی گزارش داد، تهران تهدید کرده که اگر اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل و آمریکا از طریق قلمرو یا حریم هوایی کشورهای عربی حامی غرب انجام شود، به این کشورها حمله خواهد کرد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این تهدیدها که به صورت مبهم توصیف شده‌اند، از طریق کانال‌های پنهانی به اردن، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر صادر شده‌اند و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که ایران ممکن است زیرساخت‌های کلیدی نفتی را هدف قرار دهد.

به ویژه عربستان سعودی از حمله احتمالی ایران به تأسیسات نفتی خود نگران است، چرا که در حمله‌ای در سال ۲۰۱۹ به میدان نفتی آرامکو، بیش از ۵ درصد از عرضه نفت جهانی مختل شد. ایران دست داشتن در این حمله را رد کرد.

کشورهای عرب یاد شده، که همگی میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند، به واشنگتن اطلاع داده‌اند که اجازه استفاده از حریم هوایی یا تأسیسات موجود در قلمروشان برای اقدامات نظامی اسرائیل یا آمریکا علیه ایران را نخواهند داد.

وال‌استریت ژورنال هم‌چنین نوشته مقامات دفاعی آمریکا تأیید کرده‌اند که برخی کشورها به صورت غیررسمی درخواست کرده‌اند که اسرائیل از حریم هوایی آن‌ها برای حمله استفاده نکند و پایگاه‌های آمریکایی آن‌ها نیز برای این اقدام مورد استفاده قرار نگیرند.

کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین در حال لابی کردن با واشنگتن هستند تا مانع از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران شود، زیرا نگران هستند که تأسیسات نفتی خودشان در صورت تشدید درگیری، هدف حملات نیروهای نیابتی ایران قرار گیرد.