ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.10.2024, 9:18
اعدام «۱۱ نفر» در یک روز در زندان قزل‌حصار

رسانه‌های حقوق بشری در ایران از اجرای حکم اعدام «دست‌کم ۱۰ مرد و یک زن» طی یک روز در زندان قزل‌حصار کرج خبر دادند.

سازمان حقوق بشر ایران نوشته که این افراد بامداد چهارشنبه ۱۸ مهر در این زندان به دار آویخته شدند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر یک زن، دو تبعهٔ افغانستان، دو شهروند بلوچ و دو شهروند کُرد در میان اعدام‌شدگان بودند.

اتهامات این افراد، «قتل عمد»، «تجاوز به عنف» و یا اتهامات مربوط به «مواد مخدر» عنوان شده که به‌خاطر آن‌ها به «قصاص نفس» و یا اعدام محکوم شده بودند.

هویت پنج زندانی مرد که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شدند، احمد نارویی و محمد اسحاق‌زهی، دو شهروند بلوچ اهل زاهدان، کامران سقایی و سعید صفایی و ستار خسروی، شهروندان کُرد اهل هرسین کرمانشاه، اعلام شده است.

هویت سه زندانی دیگر که با اتهام «قتل عمد» به «قصاص نفس» محکوم شده بودند، نیز آرمان هدایتی، مهدی زارعی و محمد صادق‌نیا گزارش شده است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز این خبر را منتشر کرده، اما نوشته است که دست‌کم هفت زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

روزنامهٔ «اعتماد» پیش از این بدون اشاره به هویت زندانیان افغانستانی، نوشته بود که آن‌ها به اتهام تجاوز گروهی به زنی در سال ۱۳۹۸ در غرب تهران محکوم به اعدام شدند.

بر اساس این گزارش، این اقدام زمانی صورت گرفت که زن مورد اشاره برای بازدید یک خانه ویلایی به غرب تهران رفته بود که مورد تجاوز هفت مرد تبعه افغانستان قرار گرفت. از این گروه، شش نفر به اعدام محکوم شدند که دو نفر هفته گذشته و دو نفر دیگر روز چهارشنبه اعدام شدند.

دو متهم دیگر این پرونده در انتظار اجرای حکم اعدام خود در زندان به‌سر می‌برند.

رسانه‌های حقوق بشری هفتم مهرماه نیز گزارش دادند که طی دو هفته، شمار اعدام‌ها در زندان عادل‌آباد شیراز بالا رفته و طی یازده روز منتهی به چهارم مهر دست‌کم ۲۱ نفر در این زندان اعدام شدند.

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش داشته‌ است.

اعدام افراد به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر بودند، با ۸۴ درصد افزایش به دست‌کم ۴۷۱ نفر رسید.

بر اساس آمار سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی بازهٔ زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ تا هشتم اکتبر ۲۰۲۴، دست‌کم ۸۱۱ شهروند شامل چهار کودک-مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند.

علاوه بر این، عفو بین‌الملل در خرداد امسال نسبت به در خطر اعدام بودن ۱۵ زندانی مرتبط به اعتراضات «‌زن، زندگی، آزادی» هشدار داده بود.

رادیو فردا