ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.09.2024, 16:07
حمله اسرائیل به ابراهیم عقیل فرمانده ارشد حزب‌الله

گزارش‌های رسیده حاکی است که اسرائیل به تلافی حمله گروه حزب‌الله به شمال این کشور، منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را هدف قرار داد. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند ارتش این کشور یک «حمله هدفمند» را انجام داده و ارتش اسرائیل هم اعلام کرد ابراهیم عقیل، فرمانده موقت واحد رضوان حزب‌الله لبنان، را در این حمله‌ کشته است.

خبرگزاری رسمی لبنان روز جمعه ۳۰ شهریور به نقل از وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که این حمله تاکنون ۱۲ کشته و ۶۶ زخمی برجای گذاشته که حال ۹ تن وخیم آن‌ها وخیم است.

ابراهیم عقیل فرد شماره دو نظامی حزب‌الله به شمار می‌رفت؛ گروهی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و از سوی ایالات متحده آمریکا «تروریستی» شناخته می‌شود.

هنوز خبر دقیقی از سرنوشت «ابراهیم عقیل» از سوی منابع حزب‌الله منتشر نشده است، اما ارتش اسرائیل به‌طور رسمی اعلام کرد او را کشته است.

سخنگوی ارتش گفته که حدود ۱۰ فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله نیز همراه با ابراهیم عقیل کشته شده‌اند.

در بیانیه کوتاه این سخنگو آمده که «هدف از این حذف، حفاظت از شهروندان اسرائیلی بوده» است و افزوده که اسرائیل به‌دنبال افزایش تنش در منطقه نیست.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد که حمله هوایی اسرائیل یک جلسه فرماندهان گروه حزب‌الله را هدف قرار داد.

تا پیش از اعلام رسمی ارتش اسرائیل، برخی منابع لبنانی در پاسخ به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اسرائیلی گفته بودند که «ابراهیم عقیل» در جلسهٔ مورد هدف نبود.

ابراهیم عقیل کیست؟

«ابراهیم عقیل» که با نام «باسم تحسین» نیز شهرت دارد، یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی حزب‌الله و یکی از هشت عضو «شورای جهاد»، عالی‌ترین هیئت نظامی در حزب‌الله است.

ابراهیم عقیل در دهه ۸۰ میلادی از اعضای اصلی گروه «جهاد اسلامی»، یکی از هسته‌های وابسته به حزب‌الله لبنان بود؛ گروهی که مسئولیت انفجار آوریل سال ۱۹۸۳ سفارت آمریکا در بیروت پایتخت لبنان را بر عهده گرفت. در آن انفجار ۶۳ نفر کشته شدند.

این گروه همچنین مسئولیت انفجار پایگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت را بر عهده گرفت. در آن انفجار ۲۴۱ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.

به نوشته سایت وزارت خارجه آمریکا، «ابراهیم عقیل» در دهه هشتاد نیز عملیات گروگان گیری شهروندان آمریکایی و آلمانی در لبنان را فرماندهی می‌کرد.

وزارت خارجه آمریکا ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ نام «ابراهیم عقیل» را در فهرست افراد تحت تعقیب و ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۹، در فهرست «تروریسم» قرار داد.

۱۸ آوریل سال ۲۰۱۳ و به مناسبت چهلمین سالگرد انفجار سفارت آمریکا در بیروت، برنامه «پاداش برای عدالت» که توسط سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا اداره می‌شود، جایزه‌ای هفت میلیون دلاری برای اطلاعات منتهی به شناسایی محل حضور یا دستگیری «ابراهیم عقیل» تعیین کرد.

«حمله پهپادی»

تلویزیون «المنار» وابسته به گروه حزب‌الله گزارش داده که حمله اسرائیل با استفاده از موشک‌های پهپادی صورت گرفت و چندین هدف در منطقه ضاحیه را هدف قرار داد. اما رسانه‌های عربی به نقل از خبرنگاران خود گزارش داده‌اند حمله یادشده با استفاده از جنگنده صورت گرفته است.

این سومین حمله منسوب به اسرائیل در لبنان ظرف چند روز گذشته پس از انفجار پیجرها و سپس دستگاه‌های ارتباطی در این کشور محسوب می‌شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید چند زیرساخت حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده ولی از ارائه جزئیات در این زمینه خودداری کرد.

ساعاتی پیشتر، این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران اعلام کرده بود که با کاتیوشا چندین مقر نظامی اسرائیل در طول نوار مرزی با لبنان را مورد حمله قرار داد. ارتش اسرائیل نیز گفته که ۱۲۰ راکت به سوی مناطقی در بلندی‌های جولان، صفد و جلیله علیا شلیک شد که برخی از آن‌ها رهگیری و منهدم شدند.

به گفته ارتش، نیروهای آتش‌نشانی در تلاش برای خاموش کردن لاشه‌ راکت‌های شلیک شده بودند. اسرائیل به اهداف مورد اصابت قرار گرفته اشاره نکرده است.

رویترز: پیجرها تا ساعاتی قبل از انفجار توزیع می‌شدند

در همین حال، رویترز در یک گزارش اختصاصی به‌نقل از دو منبع امنیتی حزب‌الله لبنان می‌گوید این گروه شبه‌نظامی تا چند ساعت پیش از انفجار پیجرها همچنان در حال توزیع دستگاه‌های جدید به اعضای خود بوده است.

این منابع امنیتی روز جمعه ۳۰ شهریور به رویترز گفته‌اند دست‌کم یک عضو گروه شبه‌نظامی حزب‌الله درست «روز پیش از انفجار پیجرها» در روز ۲۷ شهریور یکی از آن‌ها را دریافت کرده بود و در حالی‌ منفجر شد که «هنوز جعبهٔ آن باز نشده بود».

یک منبع دیگر نیز به رویترز گفته است یکی دیگر از پیجرها «چند روز پیش از انفجار» تحویل «یک عضو ارشد حزب‌الله» شده بود.

بر اساس این گزارش، این پیجرها نیز نشان برند «گلد آپولو» داشته‌اند و این نشان می‌دهد که گروه حزب‌الله در عین حال که مشغول اقداماتی برای بررسی تهدیدات الکترونیکی بوده‌، به ایمن بودن این پیجرها اطمینان داشته است.

انفجار تقریباً‌ همزمان هزاران پیجر در سراسر پایگاه‌های حزب‌الله در جنوب لبنان، حومه بیروت و دره بقاع شرقی در روز ۲۷ شهریور و فردای آن روز انفجار بی‌سیم‌های حزب‌الله باعث کشته شدن ۳۷ نفر و زخمی شدن چند هزار نفر دیگر شد.

این پیجرها شبیه دستگاه‌های ساخته‌شده توسط شرکت تایوانی گلد آپولو بودند، اما این شرکت همان روز اعلام کرد که تولید آن‌ها را برون‌سپاری کرده و در واقع یک شرکت مجارستانی به نام BAC Consulting (بی‌ای‌سی) آن‌ها را تولید کرده‌اند.

اما یافته‌های جدید رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نشان می‌دهد که ردپای شرکت‌ها و افرادی در بلغارستان و نروژ هم در ساخت این پیجرها دیده می‌شود.

لبنان و حزب‌الله می‌گویند اسرائیل پشت این حملات بوده است، اما اسرائیل که از آن زمان حملات هوایی خود به لبنان را هم افزایش داده، نه دخالت خود را تأیید و نه رد کرده است.

رویترز در گزارش امروز خود به‌نقل از یک منبع امنیتی نوشت که شناسایی مواد انفجاری داخل پیجرها «با هیچ دستگاه یا اسکنری» میسر نبود، البته این منبع نوع اسکنرهایی را که حزب‌الله برای بررسی پیجرها استفاده کرده بود، مشخص نکرد.

این گزارش می‌افزاید حزب‌الله لبنان پس از تحویل این پیجرها به لبنان، از سال ۲۰۲۲ بررسی آن‌ها را آغاز کرد، از جمله این‌که با آن‌ها از گیت‌های امنیتی فرودگاه‌ها عبور کردند تا مطمئن شوند که این دستگاه‌ها هشداری را به صدا در نمی‌آورند.

این حملات و توزیع دستگاه‌ها علی‌رغم بررسی‌های معمول امنیتی، اعتبار حزب‌الله را به‌عنوان قدرتمندترین گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران زیر سؤال برده است، تا جایی که رهبر حزب‌الله روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در یک سخنرانی گفت که گروه او از این بابت «ضربه‌ای سخت و بی‌سابقه در تاریخ» متحمل شده است.

شرکت تایوانی گلد آپولو اعلام کرده که این دستگاه‌ها را برای استفاده در حملات تولید نکرده و گفته که این دستگاه‌ها توسط شرکتی در اروپا که مجوز استفاده از برند این شرکت را دارد، ساخته شده‌اند.

حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از ردیابی تلفن‌های همراه اعضای خود توسط اسرائیل، پس از کشته شدن فرماندهان ارشدش در حملات هوایی هدفمند در سال گذشته، به استفاده از پیجر روی آورده است.

درگیری حزب‌الله با اسرائیل به دهه‌ها قبل باز می‌گردد اما در سال گذشته همزمان با جنگ غزه تنش میان حزب‌الله و اسرائیل هم شدت گرفته و نگرانی‌ها را از یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار افزایش داده است.

یک منبع امنیتی حزب‌الله به رویترز گفته است که این گروه شبه‌نظامی «عملیات‌های دیگر اسرائیل را که هدف آن دستگاه‌های وارداتی این گروه از خارج بوده، خنثی کرده، از تلفن‌های شخصی اعضای گروه گرفته تا واحدهای تهویه در دفاتر گروه».

این منبع در عین حال اضافه کرده است که در مورد پیجرها «آن‌ها ما را فریب دادند، باید به دشمن تبریک گفت».

رادیو فردا